عضو کمیته تحقیق از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت و گو با جام جم آنلاین

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از 20 نمره 6 می گیرد / بانک مرکزی، ارز کالای قاچاق را تامین می کند؟!

بر اساس گزارش های رسمی، ارزش قاچاق سوخت از حدود 7 میلیارد دلار در سال 92 به کمتر از 600 میلیون دلار در سال 95 کاهش یافت که نشان از کاهش 90 درصدی ارزش قاچاق سوخت دارد.
کد خبر: ۱۰۴۷۱۷۳
معادل 25 درصد واردات قانونی به کشور قاچاق می شود/ قاچاق 1.5 میلیارد دلاری کالاهای ممنوعه

به گزارش جام جم آنلاین و بر اساس گزارش ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در بخش سوخت، روزانه بیش از هفتاد میلیون لیتر توزیع و مصرف پنج فراورده نفتی یارانه ای (نفت سفید ،‌نفت کوره ،‌نفت گاز ،‌بنزین و گاز مایع ) در کشور از متوسط مصرف روزانه 247 میلیون لیتر در سال 92 به میانگین مصرف روزانه 176 میلیون لیتر در سال 95 کاهش بافته است.

کاهش روزانه 12 میلیون لیتر مصرف ناوگان حمل و نقل دیزلی از متوسط روزانه 54 میلیون لیتر در سال 92 به میانگین روزانه کمتر از 42 میلیون لیتر در سال 95 در پی اجرای طرح تخصیص سوخت بر مبنای اسناد حمل و مسافت طی شده به ناوگان حمل و نقل دیزلی از دیگر دستاوردهای به دست آمده است.

بر اساس گزارش ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در بخش کالایی نیز حجم قاچاق کالا در سال 95 که به تفکیک شامل نزدیک به 11 میلیارد دلار قاچاق کالاهای مجاز و مجاز مشروط ورودی و ‌حدود 1.5 میلیارد دلار کالاهای ممنوعه ( مشروبات الکلی ،‌تجهیزات گیرنده ماهواره ای و ...) و قریب به 600 میلیون دلار قاچاق خروجی از کشور می شود نیز حجم بزرگی است و باید اذعان کرد معادل 25 درصد واردات قانونی کشور قاچاق ورودی به کشور داریم که برای اقتصاد کشور کاملا شکننده بوده و تهدید کننده تولید داخل و اشتغال مولد و پایدار است.

همچنین این گزارش از افزایش حجم قاچاق مکشوفه اعم از کالا و ارز از سال 92 تا 95 حکایت دارد بطوریکه این حجم مکشوفه از 900 میلیارد تومان در سال 92 به هزار و 800 میلیارد تومان در سال 93 و به 5 هزار و 500 میلیارد تومان در سال 94 و 14 هزار و 600 میلیارد تومان افزایش یافته است.

متلاشی شدن حدود هزار و 100 باند قاچاق توسط نیروی انتظامی در سال 95 و رشد 65 درصدی پرونده های بالای 100 میلیون تومان قاچاق مکشوفه از دیگر دستاورد های این ستاد است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها