انتخاب بازیگر یکی از دشواری‌های هر کارگردانی است که کیفیت نقش‌ها و شخصیت‌هایی که می‌پروراند، برایش اهمیت دارد.
کد خبر: ۱۰۴۶۳۰۶
نیازمند تربیت بازیگر هستیم

متاسفانه در زمینه تربیت بازیگر کار مهمی نکرده‌ایم؛ تئاتر را جدی نگرفته‌ایم و تولید آثار کوتاه و تله‌فیلم‌ متوقف شده و در نتیجه،فرصتی برای تربیت بازیگر جدید و تجربه‌اندوزی آنها وجود ندارد.

بسیاری از بازیگران جوان و تازه‌کار برای نقش‌ها وقت نمی‌گذارند، پر کار و کم تجربه هستند و دستمزدهای بسیار زیاد طلب می‌کنند، چرا که در یکی دو سریال تلویزیونی بازی کرده‌اند و ماهیت ستاره‌ساز تلویزیون آنها را به شهرت رسانده است.

سریال‌های تلویزیونی به‌واسطه تعداد زیاد، قسمت‌های بالا و البته گستردگی رسانه‌ای چون تلویزیون بهترین فرصت برای معرفی بازیگر جدید است.

بسیاری از بازیگران شناخته شده سینما از تلویزیون شروع کرده‌اند یا در تلویزیون به شهرت رسیده‌اند، اما باعث تاسف است که برخی از این بازیگران حاضر نیستند در آثار تلویزیونی بازی کنند! می‌گویند علاقه‌ای به کار در تلویزیون ندارند و در عوض، جای خالی آنها مجالی شده برای بازیگران تازه‌کاری که با یکی دو سریال تلویزیونی به شهرت رسیده‌اند.

برای سریال «نفس» سراغ بازیگران زیادی رفتم و برخی از آنها نخواستند که در تلویزیون کار کنند! در حالی که خودشان از تلویزیون به شهرت رسیده‌اند یا حتی در برخی از آثاری که خود من ساخته‌ام، اما کم لطفی کردند.

برخی هم که لطف کردند و با منت پذیرفتند، برای یک نقش کوتاه رقم‌های بسیار بالایی طلب کردند که می‌شد با آن یک تله‌فیلم ساخت! در حالی که تلویزیون قداست دارد و کار کردن برای آن عین خدمت است، چون هر اثری در تلویزیون با بودجه‌ای ساخته شده که از طریق مالیات یا درآمدهای عمومی کشور تامین شده و باید بهترین باشد.

مخاطب سینما می‌تواند بین آثار سینمایی حق انتخاب داشته باشد، یعنی اگر دوست داشت پول بدهد و برای یک فیلم بلیت بخرد و آن را تماشا کند،اما در تلویزیون او قبلا پول همه برنامه‌ها را پرداخت کرده و حق دارد اثر خوب و با کیفیت ببیند.

از همین روست که تلویزیون برای من ارزش و احترامی ویژه دارد؛ ما در تلویزیون برای مردم تصمیم می‌گیریم، فیلم‌ها و برنامه‌ها را با پول مردم می‌سازیم پس باید درست بسازیم و کم‌فروشی نکنیم.

خوشبختانه در نهایت شانس داشتم از مهر و لطف بازیگران خیلی خوب کشورمان در سریال «نفس» بهره بگیرم و مطمئنم آنها پاسخ این اعتمادشان را خواهند گرفت، اما به نظر می‌رسد باید برای وضعیت بازیگری کاری کرد و فرصتی فراهم آورد تا بازیگران خوب و پخته و کارآزموده برای تلویزیون و سینما تربیت شوند؛ بازیگرانی که برای این حرفه ارزش و اهمیت قائل باشند و برای نقش‌ها وقت بگذارند.

جلیل سامان - کارگردان تلویزیون و سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها