آخرین آمارها در حوزه اعتیاد گواه آن است که مصرف شیشه در کشور کاهشی چشمگیر داشته است. این کاهش البته در سال‌های گذشته نیز قابل پیش‌بینی بود و حتی چند سال قبل موفق شدیم با الگوهای ریاضی، استقبال معتادان را از مواد مخدری مانند شیشه در سال‌های بعد پیش‌بینی کنیم و مطمئن بودیم که مصرف این ماده مخدر کاهش پیدا خواهد کرد.
کد خبر: ۱۰۴۵۳۵۴
شیشه چگونه از رونق افتاد؟

نخستین علت کاهش مصرف شیشه مربوط به تلاش رسانه‌ها برای آگاهی بخشی به مردم است. برای نمونه رسانه ملی، نقشی تاثیرگذار در این زمینه بازی کرد و با ساخت مجموعه برنامه‌هایی که عوارض مصرف مواد مخدر صنعتی را گوشزد می‌کردند،‌ به جامعه هشدار داد.

سازمان بهزیستی هم درباره عوارض مصرف شیشه در این سال‌ها فعالیت کرده است. برای نمونه در بسیاری از استان‌ها کمپین پیشگیری از مصرف شیشه طراحی شد و در مجموع همه دست به دست هم دادند تا جامعه درباره این ماده مخدر، بمباران اطلاعاتی شود. با ارائه اطلاعات صحیح، نادرست بودن ادعاهایی که عرضه‌کنندگان مواد مخدر درباره شیشه داشتند، فاش شد و گروه‌های هدف آنها دیگر تحت تاثیر ادعاهای کاذب قرار نگرفتند.

علت دیگر کاهش مصرف شیشه به مقابله با ورود بی‌رویه برخی پیش‌سازهای این مخدر به کشور مربوط می‌شود که در چند سال اخیر قوانین در این زمینه اصلاح شده است و ورود پیش‌سازها مهار شده؛ برخی از انواع پیش‌ساز‌ها در صنایع کاربرد دارند که در این زمینه نظارت‌ها افزایش پیدا کرده است تا مسیر یک پیش‌ساز از زمان ورود تا استفاده آن در صنعتی خاص قابل ردیابی باشد.

از سوی دیگر آشپزخانه‌های شیشه در کشور شناسایی و تعطیل شدند و با تولیدکنندگان مواد مخدر، قاطع و جدی برخورد شد. نکته دیگر چرخش بازار قاچاق مواد مخدر است. چرا که قیمت تریاک و هروئین در این سال‌ها کاهش پیدا کرد اما قیمت شیشه روندی صعودی داشت که در نتیجه مصرف‌کنندگانش به سوی انواع دیگر اعتیاد کشیده شدند و چون آن مواد مخدر دیگر سنتی محسوب می‌شدند، آسیب‌های ناشی از اعتیاد با این تغییر الگوی مصرف کمتر شد. با این حال نباید از پا نشست و مبارزه و فرهنگسازی را متوقف کرد چون بازار اعتیاد بازاری پویاست و هر لحظه امکان دارد انواع تازه‌ای از مواد مخدر وارد کشور شود.

فرید براتی‌سده - رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها