معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: مصرف تریاک همچنان در صدر مواد مخدر بوده و مصرف شیشه افت قابل توجه ای داشته است.
کد خبر: ۱۰۴۵۱۳۸
وضعیت مصرف مخدر در ایران؛ «تریاک» در صدر

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، پرویز افشار معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری که صبح امروز، سوم تیر ماه برگزار شد، گفت:پیش از این آمار رسمی ستاد مبارزه با موادمخدر در خصوص تعداد معتادان کشور یک میلیون و 350 هزار نفربود که در حال حاضر این آمار به ۲ میلیون و 808 هزار نفر مصرف کننده مستمر مواد مخدر در کشور رسیده است.

وی در ادامه درخصوص مواد مصرفی معتادان گفت: تریاک با ۶۶.۸ درصد، ماری جوآنا و مشتقات آن شامل ماری گل، گراس، علف با ۱۱.۹ درصد، کراک افغانی و هروئین ۱۰.۶ و شیشه ۸.۱ درصد نحوه شیوع مصرف مواد مخدر در میان ٢ میلیون و 808 هزار نفر مصرف کننده مستمر مواد مخدر در کشور است که با توجه به این آمار، مصرف تریاک همچنان در صدر مواد مخدر بوده و مصرف شیشه افت قابل توجه ای داشته است.

رئیس کارگروه کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با بیان آنکه در سال 90 چندین طرح برای شیوع شناسی انجام شد که یکی از آنها پیمایش خانه به خانه بود گفت: در این طرح 30 هزار نفر به صورت تصادفی مورد نمونه برداری واقع شده بودند و افراد 15 تا 65 سال را تشکیل می‌دادند اما با توجه به سیاست‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر و با توجه به تغییر الگوی مصرف و تغییر جنسیت مصرف کنندگان مواد، پیمایش جدیدی در این زمینه صورت گرفت.

افشار ادامه داد: این شیوع شناسی با حجم نمونه 60 هزار نفری در شهر و روستا و با همکاری سازمان بهزیستی کشور انجام شد و میزان شیوع مصرف در آن 5.3 درصد محاسبه شده است.

وی تصریح کرد: این شیوع شناسی در افراد 15 تا 65 ساله صورت گرفته و نشان دهنده آمار دو میلیون و 802 هزار نفر معتاد در کشور است که البته این رقم نشان می‌دهد که رشد چندانی در مصرف مواد مخدر نداشته‌ایم و با توجه به رشد جمعیت با کاهش مصرف هم روبرو هستیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با اشاره به پیمایشی دیگر که در یک مرکز بهداشتی در استان کرمان صورت گرفته است و عدد تقریبی سه میلیون نفر معتاد در آن تحقیق حاصل شده است گفت: بر اساس همین آمارها و پیمایش‌های صورت گرفته ستاد مبارزه با مواد مخدر با وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی کشور و همچنین سایر نهادهای ذیربط در امر اعتیاد جلساتی را برگزار کرده و با به بحث گذاشتن آمارها، مصرف مستمر مواد در طول سال گذشته دو میلیون و 808 هزار نفر محاسبه شده است.

افشار در ادامه به آمار فوتی‌های ناشی از مصرف مواد مخدر در سال 95 اشاره کرد و افزود: 3190 نفر به دلیل سوء مصرف مواد طی سال 95 دچار مرگ و میر شده‌اند که با توجه به آمار سال 94 با رشد 6.2 درصدی مرگ و میر ناشی از مصرف مواد طی سال 95 مواجه هستیم.

افشار در ادامه در خصوص مرگ و میر ناشی از مصدومیت‌های حاد در اثر مصرف مواد مخدر نیز گفت: از 3190 نفری که در سال 95 مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر داشته‌اند 1882 نفر به دلیل مصمومیت حاد با مواد فوت کردند که این مسئله نشان دهنده آن است که باید در خصوص سوء مصرف مواد مصرف کنندگان بیش از پیش اطلاع رسانی کنیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص مرگ و میر ناشی از مصرف روانگردان‌ها نیز تصریح کرد: مرگ و میر ناشی از مصرف روانگردان‌ها نیز با رشد 8.6 درصدی روبرو بوده است که این رشد زنگ خطر استفاده از این مواد را به صدا درآورده است و نیاز است در خصوص سوء مصرف روانگردان‌ها اطلاع رسانی‌های ویژه‌ای صورت بگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها