پوشش‌های عجیب دور دنیا که ماندگار شدند

مدهای عجیب و غریـب دور دنیا

در دوره‌های مختلف در اقصی نقاط دنیا مدل‌های مختلفی از پوشاک مد شده‌اند. بعضی از آنها ظاهری طبیعی و برخی دیگر کاملا عجیب و غریب بوده‌اند. عمر بعضی از این مدها کوتاه و زودگذر بوده و تنها نقطه کوچکی از تاریخ را پرکرده، اما برخی دیگر طی قرن‌ها ماندگار و به بخشی از فرهنگ آن سرزمین تبدیل شده‌اند. در اینجا به شرح تعدادی از مدهای عجیب و جالب می‌پردازیم.
کد خبر: ۱۰۴۵۰۷۰
مدهای عجیب و غریـب دور دنیا

کلاه ریشدار، ایسلند: هم سر را می‌پوشاند، هم گردن را گرم می‌کند و هم ریش و سبیل فوری به صاحب خود می‌بخشد. ابتدا کشاورزان ایسلندی این کلاه را بر سر می‌کردند، اما بتدریج در ایسلند رواج یافت و از سال 2005 به طور رسمی در این سرزمین مد شد. این کلاه در دو نوع مخصوص کشاورزان و همچنین جوانان شیک‌پوش عرضه می‌شود.

بوبو، غرب آفریقا: پیراهنی آستین بلند و مواج سرشار از چند رنگ شاد که همگی دست به دست هم داده و یک لباس را به طبیعتی کوچک تبدیل کرده‌اند. گویی تمام جنگل را در یک لباس خلاصه می‌کنند یا دریاها و اقیانوس‌های آبی و سرمه‌ای به همراه موج‌های خروشان سفید را در یک ردا می‌آورند. این لباس میان زنان و مردان آفریقای غربی طرفداران فراوان دارد.

کفش چوبی، سوئد: البته برای تزئین گوشه‌ای از اتاق شیء بسیار مناسبی است، اما آیا به نظرشما به پا کردن آنها راحت است. اصلا می‌شود با کفش چوبی راه رفت؟ شاید به همین دلیل طی گذشت زمان این کفش را با تلفیقی از چوب و چرم ساختند،‌ولی هنوز هم سوغاتی فروشی‌‌های سوئد نمونه‌های چوبی آن را به شما عرضه می‌کنند.

پشمینه، پاکستان: زیبای گران قیمت. همان‌طور که از نامش برمی آید از پشم به دست می‌آید، اما کدام پشم است که پارچه‌ای تا این اندازه نرم و لطیف تحویل ‌دهد؟ پشم آن را از نوعی بز خاص که در فراز کوه‌های هیمالیا در نپال، پاکستان و شمال هند زندگی می‌کند، می‌گیرند. در دوره‌ای که تب پشمینه بالا گرفته بود این بزها زیاد شکار شدند. به همین دلیل درحال حاضر آنها را تنها در صحرای گوبی پرورش می‌دهند. پشمینه گران است و نمونه‌های ارزان آن خالص نیست و با پارچه ویسکوز مخلوط شده است.

موکوت، تاج کامبوج: ابتدا تنها به اشراف‌زادگان و درباری‌ها تعلق داشت، اما بتدریج مردم عادی هم آن را صاحب شدند. تاجی نوک تیز و طلایی رنگ که معمولا خانم‌ها در مراسم سنتی آن را بر سر می‌گذارند.

دامن چین‌دار اسکاتلندی: چهارخانه و پلیسه، همیشه در شادترین رنگ‌ها دوخته می‌شود. تا اینجای کار مشکلی نیست. اشکال کار اینجاست که آقایان آن را به پا می‌کنند. تعجب می‌کنید؟ بله، آقایان اسکاتلندی آن را با خوشحالی می‌پوشند و به آن تعصب خاصی دارند. این مد از قرن هجدهم پیدا شد و جایگاه خود را برای همیشه مستقرکرد. تنها دامن نیست. یک تیپ کامل است که کلاه و دامن چهارخانه همرنگ به همراه بلوزی آستین بلند آن را شکل داده‌اند. اسکاتلندی‌ها با آن کنار آمده‌اند، اما در سایر مناطق دنیا هیچ مردی حاضر نمی‌شود آن را تن کند.

سومبررو، مکزیک: در زبان اسپانیایی سومبرا به معنی سایه است. درواقع این کلاه که عرض لبه‌‌هایش گاهی به دو فوت هم می‌رسد برای صاحب خود مانند یک سایبان کوچک عمل می‌کند. کسی که سومبررو بر سر می‌گذارد هراسی از تابش شدید نور آفتاب نخواهدداشت.

تی‌شرت آلوها، هاوایی: اولین بار ایده این تی‌شرت‌های رنگی و جالب در ذهن یک فرد چینی جرقه زد. او در هاوایی زندگی می‌کرد و تصمیم گرفت با تکه پارچه‌های باقیمانده از کیمونو، بلوزهای مردانه بدوزد. تی‌شرت‌ها مورد استقبال توریست‌هایی که به آنجا می‌آمدند، قرار گرفت و طرح‌های جذاب و متفاوتی از آن دوخته شد. این نوع تی‌شرت هنوز هم طرفداران بسیاری دارد.

کلاه کله‌قندی، جنوب آسیای شرقی: این کلاه را از حصیر و بوریا می‌بافند. اما می‌دانید چه حقه‌ای در این کلاه نهفته است؟ هروقت صاحب آن گرمش شود این کلاه را کمی در آب فروکرده و بعد روی سر خود می‌گذارد. کلاه مانند یک کولر خنک‌کننده هوای گرم را دفع می‌کند و به سر و بدن او خنکی می‌بخشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها