عضو هیئت عالی نظارت بر برجام گفت: اروپایی ها تصدیق کردند که برجام از جانب آمریکا نقض شده است.
کد خبر: ۱۰۴۳۷۳۳
اعتراف اروپایی ها به نقض برجام از سوی آمریکا

به گزارش جام جم آنلاین، علی اکبر ولایتی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما افزود :آقای ظریف در نامه به خانم موگرینی، اروپایی‌ها را به صراحت به نقض بندهای ۲۶، ۲۷ و ۲۸ برجام ارجاع داد.

وی گفت: طبعاً وقتی اروپایی ها این موضوع را تصدیق می کنند در روابط تجاری با کشورمان وقفه ایجاد نخواهند کرد و تعامل ما با آنان در حوزه تجاری رو به پیشرفت است.

ولایتی مصوبه اخیر سنا را ناقض بندهای مختلف برجام دانست و افزود: این در حالی است که آمریکا و دیگر اعضای 1+5 متعهد شده اند که از هر کاری که مستقیم یا غیرمستقیم ، برجام را دچار مشکل کند بپرهیزند و حال آنکه کشورمان به تعهداتش عمل کرده است؛ مصوبه سنا قطعاً با روح و متن برجام مغایرت دارد و مستقیم و غیرمستقیم با بندهای 26، 27 و 28 مغایر است.

وی گفت: آنچه اهمیت دارد این است که آمریکایی ها بار دیگر نشان دادند که قابل اعتماد نیستند و کسانی که اهل درک و سیاست جهانی هستند و آمریکایی ها را در صحنه جهانی آزموده بودند از ابتدا این باور را داشتند که آنان قابل اعتماد نیستند گرچه برخی شاید با خوش بینی اینگونه بیان و القاء می کردند که اگر ما هم مانند برخی دیگر با آمریکایی ها صحبت و با آنان مسالمت آمیز رفتار کنیم آنان هم با ما مسالمت جویانه رفتار می کنند و به قولشان وفادار خواهند بود.

ولایتی افزود: اقدام اخیر آمریکایی ها سبب شد افراد خوش باور یا دیرباوران هم در این باره به اتفاق نظر برسند بنابراین یکی از برکات این کار شیطانی آمریکایی ها و همه دست اندرکاران تصویب این تحریم ها (دموکرات ها و جمهوریخواهان) این بود که نه فقط ایران که همه ملت های دنیا فهمیدند که کشتی بان را سیاست دیگر آمده است و آنچه در بطن آمریکایی ها بود با ترامپ بروز کرد و الا اوباما هم مانند ترامپ است.

وی گفت: برای اثبات اینکه تفاوت میان دموکرات ها و جمهوریخواهان نیست باید دانست که اعضای این دو حزب با هم کنار آمدند در حالی که دموکرات ها متعهد بودند و در گذشته اوباما، کری و دیگران تأکید و وانمود می کردند که به گفتار و تعهدشان پایبندند اما در قانون این مصوبه که نامش مقابله با ایران و در واقع مقابله با دنیاست دموکرات ها و جمهوریخواهان متحد شدند و به نوعی سازش و ساخت و پاخت کردند به نحوی که این قانون روس ها را نیز شامل می شود و دموکرات ها نیز چشمشان را با قراردادی که با ایران در برجام امضا کرده بودند بستند.

عضو هیئت عالی نظارت بر برجام افزود: بر این اساس این مصوبه پیش از آنکه علیه ایران باشد ضد روسیه است به نحوی که از 142 صفحه این قانون 21 صفحه مربوط به ایران، 95 صفحه راجع به روسیه و بقیه مربوط به امنیت ملی آمریکاست.

ولایتی گفت: در این قانون تحریم های بسیار سختی علیه روس ها تصویب شده به نحوی که صدای آلمان ها درآمده است؛ خانم مرکل در اظهار نظری بسیار صریح اعلام کرد که اعتمادش به روس ها بیش از آمریکایی هاست و با توجه به اینکه 60 درصد انرژی آلمان از منابع نفت و گاز روسیه تأمین می شود اگر این تحریم ها از صدور انرژی روسیه جلوگیری کند قطعاً مقابل آمریکایی ها خواهند ایستاد.

وی افزود: فرانسوی ها نیز قطعاً با هژمونی آمریکایی ها مقابله خواهند کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها