خستگی، گرسنگی و بی حوصلگی اغلب از دلایلی است که والدین برای کج خلقی و بد رفتاری بچه‌ها ذکر می‌کنند. حالا محققان سوال تازه‌ای مطرح کرده‌اند؛ آیا رفتارهای منفی می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد؛ مثلا وقت گذرانی بیش از حد والدین پای تبلت و تلفن‌های هوشمند؟!
کد خبر: ۱۰۴۳۰۱۲
وقت‌گذرانی والدین در فضای مجازی و بروز مشکلات رفتاری کودکان

نتایج مطالعه‌ای در دانشگاه میشیگان و بیمارستان کودکان ایلینویز نشان می‌دهد استفاده زیاد والدین از فناوری‌های دیجیتال با مشکلات رفتاری کودکان ارتباط دارد. در این مطالعه که روی 170 پدر و مادر انجام شده، از آنها سوالاتی درباره استفاده از تلفن‌های هوشمند، تبلت، لپ‌تاپ و دیگر فناوری‌ها پرسیده شده است. سوالاتی از قبیل این که این ابزارها چقدر در زمانی که با خانواده می‌گذرانند اختلال ایجاد می‌کند؟ اختلال می‌تواند شامل چک کردن ساده پیام‌ها در زمان‌های صرف غذا با خانواده، بازی با کودک، فعالیت‌های روزمره و حتی هنگام گفت‌وگو با کودکان باشد. از والدین شرکت‌کننده در این مطالعه خواسته شده بود شیوه استفاده از ابزارهای شخصی‌شان و مقدار سختی مقاومت در برابر چک کردن یک پیغام تازه، مقدار نگرانی درباره تماس‌ها و پیام‌های ارسالی و مقدار استفاده از موبایلشان را درجه‌بندی کنند. همچنین از آنها پرسیده شده بود چه مقدار تلفن، تبلت، رایانه و دیگر ابزارها توجه آنها را وقتی با کودکشان در تعامل هستند، منحرف می‌کند.

طی این تحقیق، والدین گفته‌اند در یک روز معمولی این ابزارها حداقل یک بار در تعامل با کودکشان تداخل ایجاد می‌کند. مادران استفاده از تلفن را بیش از پدران به عنوان مشکل درک کردند و میزان گزارش والدین به این شرح بود: نیمی از آنها تداخلات فناوری را سه بار یا بیشتر در یک روز معمولی گزارش کردند. در حالی که 17 درصد گفتند این حالت تنها یکبار، 24 درصد گفتند دو بار رخ می‌دهد و فقط 11 درصد از والدین گفتند تداخلی در تعاملاتشان رخ نمی‌دهد. در عین حال از والدین خواسته شد مشکلات رفتاری کودکشان را در دو ماه گذشته با پاسخ به پرسش‌هایی مانند میزان رفتارهایی از قبیل ناله و غرغر، عصبانیت، ناامیدی، رفتارهای خارج از کنترل و علائمی از فعالیت بیش از اندازه را درجه‌بندی کنند.

سوال این بود آیا ممکن است زمان‌هایی که از وقت خانواده برای چک کردن چند پیام صرف می‌شد، اثر عمیق‌تری داشته باشد؟ برای پاسخ قطعی به تحقیقات بیشتری نیاز داریم، اما نتیجه این مطالعه تایید می‌کند «بله ممکن است». هنوز نمی‌توانیم ارتباط مستقیمی بین استفاده والدین از فناوری و بد رفتاری کودک برقرار کنیم، اما این یافته‌ها درک بهتری از روابط کودک و والدین به دست می‌دهد. این تحقیق نمی‌خواهد والدین را برای استفاده از فناوری‌های دیجیتال بترساند، هرچند شاید بعضی والدین در نهایت به این نتیجه برسند که با دنیا قطع رابطه کنند. با این حال والدینی هم خواهند بود که ضمن استفاده از این ابزارها تعاملات ایده‌آلی با فرزندانشان برقرار می‌کنند و به تغییرات کودکانشان در زمان استفاده از این ابزارها پاسخگو هستند.

دکتر مک دنیل، یکی از محققان در این پژوهش به والدین توصیه می‌کند زمانی را به توجه کامل به کودک، عاری از هر گونه مزاحمت اختصاص دهند. اختصاص زمانی خاص در روز یا مکانی برای رهایی از فناوری ـ مثلا هنگام صرف غذا یا بازی بعد از کار ـ ممکن است به کم شدن تنش خانوادگی از دنیای مدرن کمک کند.

منبع: medicalxpress.com

مترجم: فاطمه موسوی بصیرت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها