مردم مصر روز جمعه و در پی موافقت پارلمان این کشور در واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان سعودی، در برخی از استان ها از جمله قاهره، شرقیه و اسکندریه تظاهرات اعتراض آمیز برگزار کردند.
کد خبر: ۱۰۴۲۳۰۹
تظاهرات مصری ها در اعتراض به واگذاری دو جزیره به عربستان

به گزارش جام جم آنلاین، گروه‌ها و احزاب سیاسی مختلف مردم را به تظاهرات در میدان تحریر قاهره دعوت کرده تا به واگذاری دو جزیره مصری تیران و صنافیر به عربستان سعودی اعتراض کنند.

روز (جمعه ۱۶ ژوئن) تدابیر امنیتی شدید در اطراف میدان تحریر برقرار و ایستگاه متروی نزدیک این میدان تعطیل شد.

کمیسیون دفاع و امنیت ملی مجلس مصر سه روز پیش توافق تعیین مرز دریایی بین مصر و عربستان سعودی را با اکثریت آرا تصویب کرد. این توافق سال پیش حاصل و قرار شده بود دو جزیره مصر به عربستان سعودی واگذار شود.

کمیسیون مجلس مصر به اتفاق آرا با ۳۵ رای مثبت در مقابل ۸ رای منفی، این واگذاری را تصویب کرد؛ اما شماری از نمایندگان در اعتراض در جلسه مجلس حاضر نشدند و جلسه با شعارهای نمایندگان معترض چند بار قطع شد.

با اینکه پیش‌تر عالی‌ترین مرجع قضایی مصر این واگذاری را مردود دانسته بود اما دادگاه دیگری به قانونی بودن آن رای داد و مجلس مصر هم معتقد بود که این موضوع در حوزه اختیارات مجلس است نه دستگاه قضایی.

عبدالفتاح سیسی و موافقان واگذاری استدلال می‌کنند که این دو جزیره در اصل متعلق به عربستان بوده که در دهه 1950 میلادی در اختیار مصر گذاشته شد اما مخالفان می‌گویند مالکیت مصر بر این جزایر به سال ۱۹۰۶ برمی‌گردد که کشوری به نام عربستان وجود نداشت.


بر اساس گزارش‌ها در تظاهرات روز (جمعه ۱۶ ژوئن) پلیس شماری از فعالان و معترضان سیاسی را دستگیر کرده است. مخالفان، عبدالفتاح سیسی را متهم می‌کنند که می‌خواهد خاک کشور را در قبال پول به عربستان بفروشد.

دو جزیره تقریبا غیر مسکونی تیران و صنافیر به ترتیب ۸۰ و ۳۳ کیلومتر مربع مساحت دارند و بین عربستان و مصر، در دهانه خلیج عقبه، واقع هستند؛ به عبارت دیگر این دو جزیره بین شبه جزیره عربستان و شبه جزیره سینا قرار دارند. در این دو جزیره، به‌جز تعداد اندکی نظامی نیروی دریایی مصر، کسی سکونت ندارد.

جزیره تیران در واقع جزیره ای است مسلط بر تنگه تیران، تنگه‌ای باریک و کم عمق است که خلیج عقبه را به دریای سرخ متصل می‌کند. تنگه تیران تنها راه دسترسی دریایی به بندر ایلات اسرائیل و بندر عقبه اردن است که هر دو بندر ارزش تجاری و استراتژیک دارند.

عربستان سعودی در شش دهه گذشته مایل بوده که کنترل و تسلط بر تنگه تیران را به مصر بسپارد و اکنون با الحاق این دو جزیره به خاک خود به نظر می‌رسد سیاست نظامی این کشور تغییر کرده و مایل است خود کنترل این آبراهه را در اختیار داشته باشد.

علاوه بر این، کارشناسان معتقدند عربستان سعودی با این اقدام قصد دارد به برتری نیروی دریایی مصر در منطقه دریای سرخ پایان دهد، منطقه‌ای که اکنون عربستان سعودی برای امنیت خود حیاتی می‌داند.

عربستان سعودی همچنین در حال بررسی احداث یک پل ۴۵ کیلومتری از روی تنگه تیران است که راس نصرانی در نزدیکی شرم الشیخ را به راس حمید در شمال غربی عربستان متصل می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها