رئیس کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس:

مراجعات مردمی در خانه ملت لغو می‌شود

در میز گرد تحلیلی جام جم آنلاین مطرح شد؛

از شگردهای اطلاعاتی تا اعلام آماده باش در تهران

عضو کمیسیون امنیت ملی و کارشناس مسایل سیاسی منطقه به تحلیل حوادث تروریستی تهران پرداختند.
کد خبر: ۱۰۴۰۸۳۲
از شگردهای اطلاعاتی تا اعلام آماده باش در تهران

به گزارش جام جم آنلاین، با گذشت حدود یک هفته از حادثه تروریستی پایتخت که توسط افرادی معلوم الحال و عناصر خود فروخته داعش انجام گرفت و منجر به شهادت مظلومانه 17 تن از فرزندان این مرز و بوم شد؛ همچنان شاهد ابعاد تازه ای از این رخداد غم انگیز و در عین حال عبرت آموز هستیم.

از هلاکت فرمانده اصلی عملیات تروریستی مجلس و مرقد مطهر امام ( ره) توسط سربازان گمنام امام زمان، تا به دام افتادن بیش از 50 تن از عوامل مرتبط با گروه تروریستی داعش در چتر اطلاعاتی وزارت اطلاعات.

سایت جام جم آنلاین ضمن عرض تسلیت دوباره به هموطنان و خانواده های آسیب دیده این واقعه، بر آن شد تا با دعوت از محمد جواد جمالی دبیر اول کمیسیون امنیت ملی خانه ملت و همچنین جعفر قناد باشی کارشناس مسایل سیاسی منطقه با نگاهی آسیب شناسانه به واکاوی ابعاد ماجرا بپردازد. در ادامه نظر مخاطبان جام جم آنلاین را به این محورهای مطرح شده این میز گرد جلب می کنیم.

در ابتدا سر صحبت را آقای جمالی باز می کنیم. به نظر شما آیا بهتر نیست در مناطق و شهرهایی که داعش در آنجا جذب نیرو دارد دولت به مقوله فرهنگ سازی و امور فرهنگی اهتمام بیشتری داشته باشد تا خانواده ها کمتر در معرض آسیب های اجتماعی و سلطه عقاید منحط تروریستی قرار گیرند؟

بله پرسش درست و به جایی است. اتفاقا بنده به برخی از این مناطق در آن زمان که نماینده نبودم سرکشی داشته ام. خود اهالی بومی این مناطق به ما می گفتند دیگر حاضر نیستند امنیت محل زندگیشان توسط افکار و اقدامات عناصر تروریستی به مخاطره بی افتد.

باید بپذیریم نواحی عمدتا مرزی ما که گاها مورد آماج افکار تکفیری، تروریستی قرار می گیرند به لحاظ راه های مواصلاتی، خدمات شهری و بطور کلی امکانات رفاهی نسبت به گذشته پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته اند، پس یقینا علاقه ندارند آرامش و آسایش شهرشان دستخوش ماجراجویی تروریستها شود.

هم چنانکه می دانیم فقر و محرومیت یکی از مقوله هایی است که گرایش اعضای یک خانواده را به عضویت در گروه های تروریستی افزایش می دهد. اما امروز در برخی از نواحی غربی کشور شاهدیم افراد با فروش لوازم خانگی – آرایشی و بهداشتی و نیز محصولاتی همچون لوکر و تلویزیون اقدام به درآمدزایی می کنند و حتی بسیاری از مردم جهیزیه دختران خود را از این شهرها تهیه می نمایند. لذا با وجود چنین فضایی مردم کسب و کار را به ناامنی ترجیح می دهند.

جاسوسان مشغول کارند! احتیاط کنید

پس چرا همچنان شاهد عضو گیری داعش در برخی شهرهای کشورمان هستیم؟

توجه داشته باشیم، علت اصلی گرایش برخی افراد تنها در مسئله فقر و بیکاری آن ناحیه خلاصه نمی شود. متاسفانه بعضا عقاید سیاسی منحرف دهه پنجاه و شصت همچنان در برخی از افراد وجود دارد. مشخصا در مرزهای غربی ما سیستمهای اطلاعاتی کشورهای مختلف از جمله سیا و موساد سرگرم فعالیت موذیانه خود هستند و با اینکه مثلا اقشاری با مذهب شافعی که قرابت زیادی هم با اهل تشیع دارند به واسطه اقدامات جاسوسی گروهکها دچار افتراق با شیعیان می شوند.

یارکشی به روش تروریسم

اما می خواستم از بعد دیگری هم به موضوع بپردازم. نگاه کنید، کل خوزستان اهل تشیع است اما متاسفانه در این استان عده ای به عقاید سنی سلفی گرایش پیدا کرده اند و با بهره گیری از ضعف مالی افراد آنها را به سمت خود کشیده اند.

امروز شبکه های معاند ضد انقلاب با پخش برنامه هایی برای مناطق نفت خیز کشور با این پیام که «ای مردم با وجودی که شما روی نفت و گاز و پتروشیمی نشسته اید از زندگی مطلوبی برخوردار نیستید» دست به تحریک مردم زده و سطح زندگی آنها را با کشورهای حاشیه خلیج فارس همچون کویت و قطر و... مقایسه می کنند. لذا با چنین روشهایی برخی از فریب خوردگان را تهییج و تحریک می کنند تا در صف گروه های ضد انقلاب تروریست قرار گیرند.

نقد از درون، پادزهری در مقابل دشمن

اجازه دهید در همین ارتباط به نقاط ضعف خودمان در داخل بپردازیم. متاسفانه یکی از مشکلات امروز کشور این است که ما استراتژی مدونی در خصوص جلوگیری گرایش افراد به افکار تروریستی و منحط نداریم.

یک مثالی برای شما بزنم. در عین اینکه برنامه ریزی ها در این زمینه هدفدار نیست، یک مسئولی در یک جلسه سخنرانی تمام توان و وقت خود را صرف مخالفت با جریان مخالف خود می کند و این در حالی است که این زمان را باید در شورای برنامه ریزی برای حل مشکلات کشور و جوانان از جمله بیکاری سپری کند.

چرا ملی فکر نکنیم؟

دلیل این نابسامانی را در چه مسئله ای ارزیابی می کنید؟

به این دلیل است که برخی از مسئولین ما بجای اینکه ملی فکر کنند گروهی و جناحی رفتار می کنند و چنین نگرشی اصلا مطلوب نیست. در کل باید گفت دشمن ما را به خود مشغول کرده تا از دیگر برنامه های خود غافل شویم.

آمایش سرزمینی حلقه گمشده کشور

فکر می کنید مهمترین مسئله ای که دولت و مسئولین باید بمنظور جلوگیری از پیوستن افراد به گروه های تروریستی انجام دهند چیست؟

بحث آمایش سرزمینی کاملا به فراموشی سپرده شده است. ما باید بدانیم مزیت نسبی برخی شهرها و استانها نسبت به دیگر استانها در چیست. بطور مثال عرض می کنم بنده به عنوان یک کارآفرین نزد وزیر مربوطه می روم و درخواست احداث یک مجموعه صنعتی مثلا در استان فارس را دارم.

خب در اینجا باید وزیر طبق آمایش سرزمینی و رصد اطلاعاتی که از قبل صورت گرفته اطلاعات ثمر بخشی در اختیار من قرار دهد که استان مذکور پتانسیل راه اندازی چه حوزه صنعتی و تولیدی در کشور را دارد.

در حال حاضر تمام کشورها آمایش سرزمینی دارند مشخصا در آلمان بن ، مونیخ و هامبورگ هر کدام یکی از قطبهای اقتصادی سیاسی و ورزشی آلمان را تشکیل داده اند آیا در کشور ما هم این گونه است؟!

ما همه ظرفیتهای خود را در تهران متمرکز کرده ایم و این مسئله به لحاظ امنیتی خیلی بد است چرا که همه تخم مرغ های خود را در یک سبد چیده ایم و چنین تمرکزگرایی موجب آسیبهای امنیتی هم می شود.

عملیات پایتخت سبک و بی ارزش

آقای قناد باشی جنابعالی به عنوان کارشناس سیاسی چه تحلیلی نسبت به حوادث تروریستی تهران دارید؟

از چند زاویه می توان به این موضوع پرداخت. اولا اقدام تروریستی اخیر تهران کاملا یک عملیات ابتدایی و ساده ارزیابی می شود بطوری که درماندگی، استیصال و راه گم کردن تروریستها برای ورود به مجلس بیانگر این ادعاست.

وقتی به اقدامات تروریستی سالهای گذشته نگاه می کنیم متوجه پیچیدگی های ابعاد آن می شویم. بطور نمونه ترور شهدای هسته ای از سالها پیش کاملا برنامه ریزی شده بود و به گونه ای حرفه ای انجام شد. لذا به لحاظ فنی نمی توان یک عملیات تروریستی حرفه ای را به آن لقب داد.

از طرفی باید گفت عملیات تروریستی اخیر مجلس به غایت پیش پا افتاده بود و از همان ابتدا با شکست و انفعال کامل صورت پذیرفت.

داعش بازنده بزرگ زمان

اشاره کنیم به روزهای ابتدایی ظهور داعش. شاید مردم ما بیم آن را داشتند که مثلا در فلان خیابان یا دانشگاه و یا فکر می کردند در حین برگزاری نمازهای جمعه کشور داعش دست به اقدام تروریستی می زند. اما به لطف اشراف اطلاعاتی و زحمات بی شائبه نهادهای امنیتی نظامی امروز می بینیم با یک فاصله زمانی معنادار از ظهور داعش این انسانهای پست دست به یک اقدام سطحی (به لحاظ فنی عملیاتی) تروریستی می زنند و به خیال واهی خود تصور می کنند این مملکت با چنین رفتارهای ددمنشانه ای امنیت خود را از دست می دهد.

داعش سرکلاس دانشگاه

یادم هست روزی سر کلاس دانشگاه روی برد این سوال را برای دانشجویان نوشتم:« نزد داعشی ها انگیزه کشتن اتباع ایرانی بیشتر است یا شهروندان فرانسوی»؟( چون اعتقاد دارند 7 شیعه را بکشند بلافاصله به بهشت می روند)

شما نگاه کنید فرانسه از نظر مسافت نسبت به ما خیلی دورتر از کانون قلمرو داعش است. دیگر اینکه داعش برای انجام اقدامات تروریستی در فرانسه از انگیزه بمراتب پایین تری برخوردار است.

وانگهی پلیس فرانسه از امکانات امنیتی بیشتر و پیشرفته تری برخوردار است و بهتر توان رویارویی با عملیاتهای تروریستی دارد. اما ببینید همین فرانسه با چنین امکانات امنیتی و سایر مولفه ها که عرض کردم بدلیل شدت اقدامات تروریستی طی دو سال گذشته کشورش در شرایط فوق العاده قرار دارد. اما به لطف خدای بزرگ و رشادت نیروهای نظامی و انتظامی، داعش تاکنون نتوانسته عملیاتهای نظیر آنچه را که در فرانسه و اروپا رخ داده رقم زند.

خود زنی تروریستها در تهران با تیر ناامیدی

اگر بخواهم از بعد دیگری به موضوع نگاه کنم ذکر این نکته ضروری است عرض کنم اساسا تروریستها در کشوری دست به چنین اقدامات مذبوحانه ای می زنند که دارای یک آینده لایتناهی است. کاملا آشکار است از سر استیصال و نا امیدی دست به این گونه اقدامات می زنند. گیجی، سراسیمگی، عدم شناخت نقشه حرم مطهر امام و مجلس و تیراندازیهای بی هدف و بی برنامه به مردم کوچه و بازار و مراجعین مجلس همه، مبین این ادعاست.

بطور کلی باید گفت واقعا این گروهک های تروریست چه خیال خامی در سر می پرورانند. امروز جمهوری اسلامی ایران تا کیلومترها آن طرف مرزها از یک عقبه اطلاعاتی، امنیتی برخوردار است، پس از این نابخردان تروریست سئوال می کنیم با چه امیدی قصد بر هم زدن ثبات چنین کشوری با این مردم استوار را دارند؟! طبیعتا پاسخ مشخص است.

داعش دیرآمد زود هم رفت!

آقای جمالی، بعد از رخدادهای تروریستی تهران ما شاهد موج دستگیری عوامل مرتبط با حوادث روزهای گذشته بودیم تحلیل شما در این خصوص چیست و اگر اطلاعاتی از اخبار جدید در این مورد دارید توضیح بفرمایید.

از شش ساله گذشته که دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش در عراق اعلام موجودیت کرد و منطقه را به آشوب کشید، از ابتدا مترصد بودند تا در خاک ایران اقدامات تروریستی انجام دهند. در این میان بر اساس اطلاعاتی که ما داریم چندین مزدور را بمنظور انجام عملیاتهای انتحاری و تروریستی به ایران گسیل کردند ولی با ذکاوت دستگاه امنیتی کشور در تور اطلاعات ما گرفتار شدند.

حتی اطلاعاتی است مبنی براینکه چند تن را در داخل کشور اجیر کردند تا امنیت کشور را با اقدامات تروریستی برهم زنند که باز هم به لطف خدا در این چند سال ناکام بودند.

اسنادی بصورت فیلم موجود است که در آن عناصر داعش مردم ایران را با رافضی( دوستداران علی(ع) و اولاد علی) خطاب کردن مورد تهدید قرار می دهند. جالب اینجاست بلافاصله پس از انتشار چنین تصاویری فرد تهدید کننده با شگردهای خاص اطلاعاتی به هلاکت می رسید. البته چنین موضعی حکایت از اشراف دستگاه های امنیتی جمهوری اسلامی ایران به آن سوی مرزها دارد.

برخی اوقات تروریستها از طریق کشور ترکیه قطعات و ادوات انتحاری و انفجاری را با قطار وارد کشور می کردند و باید گفت به هر شکل ممکن تروریستها سعی داشتند در ایران نفوذ کرده و به عملیات خرابکارانه مبادرت کنند. اتفاقا در قبال این گونه عملیات ها سعودیها حاضر بودند برای یک تیم سه نفره بیش از یک میلیون دلار دستمزد تعیین کنند. سعودیها علاقه مند بودند فقط یک رعب و وحشتی در ایران به وجود آورند و برایشان توفیری نداشت شکل و نوع آن چگونه باشد.

چتر امنیتی دستگاه امنیت بر گستره جغرافیایی ایران

وقتی به مجموعه این عواملی که مورد بررسی واقع شد می نگریم باید اذعان کنیم انصافا سیستم امنیتی کشور عملکرد مطلوبی داشته است. حال چرا این ادعا را داریم؟ توجه داشته باشید جمهوری اسلامی ایران با 15 کشور منطقه مرز آبی - خاکی مشترک دارد و این در حالی است که برخی از همسایگان ما احاطه کامل بر نقشه جغرافیایی خود را ندارند و اساسا چند کشور کانون اصلی جولان تروریستهاست. بنابراین کنترل فعل و انفعالات جریان های تروریستی در این نقطه از دنیا کار بسیار دشواری که الحمدالله فرزندان ما در سپاه، ارتش ، نیروی انتظامی و تمام نهادهای امنیتی به شایستگی در رسالت خویش موفق و سربلند بوده اند.

ایران تنها حاکم مطلق بر سرزمین خود

مصداقی تر به موضوع می پردازم. حتما در جریان هستید اخیرا در مرز میرجاوه حد فاصل ایران و پاکستان طی یک اقدام تروریستی شماری از مرزبانان ما مظلومانه به شهادت رسیدند که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در راس هیاتی برای بازدید به این ناحیه در استان سیستان و بلوچستان سفر کرد.

وقتی مقامات ایرانی از دولت پاکستان برای ممانعت از ورود تروریستها به خاک خود و پس از آن تهاجم به مرز ایران درخواست همراهی بیشتر کردند آنها صراحتا در پاسخ گفتند ما تسلط کامل بر منطقه بلوچستان نداریم. عراق و افغانستان هم که دارای یک وضعیت مشابهی از نظر نابسامانی قرار دارند. ترکیه نیز به این همین ترتیب به محلی برای رفت و آمد گروه های تروریستی تبدیل شده است و در شرق این کشور گروه تروریستی پژاک منطقه را ناامن نموده است. در بخش جنوب جغرافیای خود هم شاهد حضور کشور متخاصمی مانند عربستان سعودی هستیم.

محدودیت امکانات مانع قبولی در آزمون نشد

با وجود تمام تفاسیری که به آن اشاره کردیم ما نسبت به امکانات ضد تروریسم با کشورهای اروپایی قابل مقایسه نیستیم. مثلا در لندن یک تروریست به خاطر استقرار متعدد دوربین های امنیتی راه فراری ندارد. آیا سیستم امنیتی ما در این حد پیشرفته است؟ اما در چنین وضعیتی باز هم ما موفق عمل کردیم به هر حال احتمال دارد یک مورد هم در رصد اطلاعاتی ما قرار نگرفته باشد.

در مجموع این طور عنوان کنیم اقدام تروریستی اخیر تهران فاقد هرگونه ارزش عملیاتی بود شاید چون اولین بار بود برای خود تروریستها از درجه اهمیت برخوردار باشد. در واقع تروریستها با این اقدام می خواستند خط شکنی کنند. البته با توجه به ماهیت و شکل عملیات روز چهارشنبه بنده به نوعی ردپای منافقین را هم در این ماجرا مشاهده می کنم.

سرگیچه داعش در انجام عملیات تروریستی چهارشنبه

چرا چنین تحلیلی دارم، عرض می کنم منافقین در دهه شصت مردم کوچه و بازار را مورد هدف قرار می دادند. بر فرض یک کاسب و یک راننده تاکسی که دارای چهره ای انقلابی و طرفدار نظام بود ترور می کردند بی آن که حتی نام و مقام شخص را بدانند.

در ملاقاتی که با تنی چند از مجروحان حادثه ترور روز چهارشنبه داشتم یک کاسب دستفروش و یک خانمی که سیمای چندان محجبه ای هم نداشت مورد اصابت کور تروریستها قرار گرفته بود.

یا یک بانوی دیگری بود که متاسفانه به شهادت رسید برای مطالبات صنفی خود از لرستان به مجلس مراجعه کرده بود و یک ورزشکار هم از آبادان آمده بود، به همین ترتیب یعنی هیچ کدام از این عزیزیان چهره سیاسی نظام نبودند که باید در فهرست ترور قرار بگیرند.

سفر ترامپ به خاورمیانه طنز تلخ تاریخی

آیا اقدامات تروریستی حرم امام و مجلس ارتباطی با سفر اخیر ترامپ به منطقه دارد؟

حتما همین طور بوده، بعد از سفر ترامپ به ریاض ، دنیا شاهد گردهمایی 50 کشور منطقه در ضیافت ملک سلمان و ترامپ بود. در این شوی تلویزیونی ترامپ و حکام سعودی یک طنز تلخ تاریخی صادر کردند و گفتند ایران حامی تروریسم است و باید منزوی شود.

امروز بر هیچ کس پنهان نیست که تروریسم اساسا زاده مکتب آل سعود است و ریاض پشتیبان اصلی مالی و تسلیحاتی تروریستها بشمار می آید.

جالب اینجاست ترامپ در زمان تبلیغات انتخاباتی خود ایران و روسیه را جزو مبارزان اصلی علیه تروریسم می دانست. چند روز قبل از حادثه تهران هم وزیر دفاع عربستان گفته بود جنگ را به داخل مرزهای ایران می کشانیم. مضحک تر اینکه به تازگی عادل الجبیر وزیر خارجه نادان سعودیها در توییت خود از لفظ «پانیش» استفاده کرده بود یعنی اینکه ایران باید تنبیه شود.

ما که بودیم شما تا حالا کجا بودید؟!

آقای قناد باشی گفتید عملیات روزهای گذشته در تهران بسیار پیش و پا افتاده بود، با توجه به این تحلیل آیا تروریستها در این اقدام به اهداف خود رسیدند؟

اگر در زمان اوج قدرت ابوبکر بغدادی و سلطه آنها در عراق و سوریه این اتفاق می افتاد حتما به سود تروریستها بود. ولی در شرایط کنونی داعش و ابوبکر بغدادی در اوج ذلت به سر می برند و حتی رقه و موصل را هم از دست داده اند. لذا می توان گفت اقدام تروریستی تهران هیچ گونه دستاوردی برای داعش نداشت و در این حادثه ،تروریسم بازنده بزرگ زمان بود.

اتفاقا خود سعودیها هم از این ماجرا طرفی نبستند چرا که در شرایطی این رویداد به وقوع پیوست که قطر به عنوان هم پیمان قدرتمند ریاض از ایران حمایت کرده است. بنابراین از هیچ بعدی نمی توان به انتفاع جبهه عربی - غربی خوشبین بود.

افشای هویت تروریستها تاکتیک اطلاعاتی

آقای جمالی بنظر شما افشای هویت تروریستها در این مقطع زمانی از نظر امنیتی اقدامی به جا بود؟

ممکن است این اقدام حاوی معایب و محاسن مختلفی باشد. حسن اقدام اخیر دستگاه اطلاعاتی کشور در این بود که اشراف ما نسبت به شناسایی بموقع و زودهنگام به رخ سایر جهانیان کشیده شد از طرفی اگر اعلام هویت تروریستها به عموم، بر عملیاتهای بعدی ما ضربه می زد می توانست نقطه ضعف این اقدام محسوب گردد. البته از قبل هم نهادهای امنیتی ما به تروریستها تهران اشراف اطلاعاتی داشته اند و حتی به منزل آنها هم سرکشی کرده بودند.

از جهتی خود داعش هم مایل بود تا این افراد زود معرفی شوند چون این افراد در رقه و موصل هم فعالیتهای تروریستی داشتند و در پیام ویدئویی خود عربی صحبت می کردند در نتیجه با القاب عربی هم که نظیر ابوالجهاد به آنها داده شده بود داعش علاقه مند بود با انتشار اسامی آنها دیگر اعراب برای اقدامات مشابه تروریستی تشویق شوند. لذا گمان نمی کنم اعلام عمومی هویت تروریستها جزو معایب امنیتی قلمداد گردد.

را ه خروج را ببندیم لطفا

اجازه می خواستم بر گردم به این سئوال شما مبنی بر دلایل گرایش برخی از نواحی کشور به گروه های تروریستی. امروز دشمن روی نقاط ضعف ما دست گذاشته و از مشکلات جوامع ما سوء استفاده می کند. جامعه ما جامعه جوانی است. در عین حال با معضل بیکاری و رکود اقتصادی مواجه هستیم و به نسبت جمعیت جوان در حوزه اشتغال ظرفیت سازی نکرده ایم.

شما به دانشگاه ها نگاه کنید، همه ساله جمعیتی بالغ بر 1میلیون نفر را جذب می کنند و به تناسب آن کارشناس و کارشناس ارشد خروجی برای بازار کار است و این در حالی است متاسفانه دولت ها ظرفیت پذیرش این همه فارغ التحصیلان را کشور مهیا نکرده اند.

مجموع این مسائل را در کنار بسترهای فقر در نظر بگیرد. طبیعتا یک گسست اجتماعی را به دنبال خواهد داشت و دشمن دقیقا از همین شکاف در قالب گروه های مذهبی افراطی به اصطلاح اسلام گرا و حتی سایر ادیان( ترویج مسیحیت بین جوانان) بهره برده و عضو گیری می کند.

سرمشق بی بی سی برای مخالفان نظام

آقای قناد باشی نظر شما در این ارتباط چیست؟

اگر به اوایل انقلاب و بدو عضو گیری منافقین توجه کینم، اختلافات قومیتی و زبانی مهمترین عامل بمنظور جذب توسط منافقین به حساب می آمد. بطور نمونه ضد انقلاب در همان مقطع روی اقوام کرد کار کرده و جوانان را با ایدئولوژی خود در مخالفت با نظام ترغیب نمودند.

یکی دیگر از شگردهای دشمن و ضد انقلاب برای استخدام مزدور در دستگاه آدم کشی خود بهره گیری از اقشار مخالف نظام است. در حوزه رسانه ای این موضوع کاملا هویداست، مشخصا وقتی ساختار وعملکرد شبکه بی بی سی مورد بررسی قرار می دهید درمی یابید از افرادی استفاده کرده که به نوعی با این انقلاب زاویه دارند، مثل بهایی ها.

اما تروریستهای دیروز و امروز از شیوه ناجوانمردانه عضو گیری از خانواده های اعدامیان هم استفاده می کردند. با اشاره به دهه شصت بنده این روش را واکاوی می کنم. در این سالها روزی نبود که شخصی را ترور نکنند. خب طبیعتا فرد تروریست دستگیر و بعد مدتی هم اعدام می شد. در همین موقع بود که نیروهای ضد انقلاب با تشویق اعضای خانواده اعدامی ها و به مبارزه علیه نظام، فرزندان – خواهران – برادران و همسران آنها را جذب گروه های مسلح خود می کردند.

آبشخوری بنام ترامپ

بحث دیگری هم در سطح بین الملل باید تحلیل آن پرداخت این بود که ترامپ با سفر خود به خاورمیانه واظهارات ضد ایرانی عملا داعش را به اقدام تروریستی در ایران تشویق کرد. از نقطه نظر شما چه اقداماتی باید در داخل انجام داد تا شاهد حوادث دیگری همچون رخداد تروریستی هفته گذشته نباشیم و آیا اینکه فکر می کنید باز هم داعش در کشورمان دست به اقدامات تروریستی خواهد زد؟

البته آنها هم قصد و هم انگیزه چنین اقداماتی در کشورمان را دارند و ما باید هوشیار باشیم. ما باید محور یابی کنیم به این معنی که انگیزه های عملی و رسانه ای داعش و حامیان غربیش را شناسایی کرده و ضد آن عمل کنیم. حتما دشمنان و مخالفان نظام درصدد برجسته نمودن نقاط ضعف ما هستم، لذا ضرورت دارد نسبت به رفع نقاط ضعف خود اقدام کنیم.

واکنش رسانه های خارجی را پس از حادثه تهران بررسی کنید! از الان روی انتخابات چهار سال بعد کشور مانور می کنند که چنین و چنان خواهد شد و یا اینکه وقایع اخیر را دستاویزی برای تخریب سپاه پاسداران و سایر نهادهای امنیتی قرار داد.

نقش شما رسانه ها در داخل خیلی مهم است. فردای پس از حادثه تیتر روزنامه ها همگی بر اتحاد مردم و تمام جریانهای سیاسی تاکید داشتند که این اقدام بسیار در حفظ آرامش و امنیت کشور موثر خواهد بود. به عبارت دیگر رسانه باید مردم را به مثابه یک رودخانه عظیم به منزگاه اقتدار و آرامش هدایت کند.

شرایط فوق العاده در پایتخت

آقای جمالی شما بعنوان عضو کمیسیون امنیت ملی آیا به اعلام وضعیت فوق العاده در پی حوادث تروریستی مشابه آنچه در فرانسه انجام شد موافق هستید و آیا طرحی در این خصوص در مجلس در دست بررسی است؟

دست بر قضا تروریستها شدیدا دنبال همین هدف هستند که با ایجاد نا امنی در کشور حاکمیت را مجبور به اعلام وضعیت فوق العاده در کشور کنند. یک مثل معروف است که می گوید: احساس امنیت از خود امنیت بالاتر است لذا تروریستها و حامیان غربیشان قصد دارند با سرگرم کردن ما به مسایل امنیتی ،کشور را دچار فرسایش کنند. اعلام وضعیت فوق العاده مستلزم حضور نیروهای نظامی و امنیتی در معابر و مراکز حساس و پر جمعیت است و این موضوع بیشتر باعث رعب و وحشت شهروندان خواهد شد.

و در آخر اینکه، آقای قناد باشی آیا شما هم با اعلام وضعیت فوق العاده در کشور مخالفید؟ بله اعتقاد دارم در چنین وضعیتی مردم دچار نگرانی امنیتی می شوند و همان طور که پیشتر عرض کردم در این میان شما رسانه ها در آگاهی بخشی و تنویر افکار عمومی در جهت مقابله با تروریسم نقش بسزایی باید ایفا کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها