شمخانی در دیدار هیأت اتحادیه میهنی اقلیم کردستان عراق:

همه‌ پرسی باعث تضعیف کردستان و کل عراق می‌شود

سفیر پیشین ایران در عراق در گفتگو با جام جم آنلاین:

استقلال کردها مشکلات نوظهوری پیش پای عراق خواهد گذاشت/ ایران مخالف است

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در عراق با بیان اینکه ما همواره بر وحدت و یکپارچگی اراضی کشور عراق تاکید داریم، گفت: حفظ وحدت هم به نفع مردم عراق و هم به نفع منطقه بوده و استقلال طلبی پیامد مطلوبی در پی نخواهد داشت. در دوران پسا داعش مردم عراق باید در جهت رفع مشکلات تلاش کنند، همه پرسی کردها و جدایی آنها از عراق مشکل جدیدی پیش روی حاکمیت عراق بشمار می آید.
کد خبر: ۱۰۴۰۶۶۷
استقلال کردها مشکلات نوظهوری پیش پای عراق خواهد گذاشت/ ایران مخالف است

به گزارش جام جم آنلاین، احزاب کرد در اقلیم کردستان عراق بر سر برگزاری همه‌پرسی "استقلال" در 25 سپتامبر (سوم مهر ماه) توافق کردند.

پیرامون این موضوع اسکای نیوز نوشت: احزاب کرد در اقلیم کردستان با برگزاری همه پرسی جدایی از عراق موافقت کردند. این توافق در نشست مسعود بارزانی، رئیس اقلیم با احزاب کرد به دست آمد.

در همین ارتباط خبرنگار سیاسی جام جم آنلاین با «حسن دانایی فر» سفیر پیشین ایران در عراق گفتگویی ترتیب داد که در ادامه می خوانیم.

به تازگی احزاب کرد در اقلیم کردستان عراق بر سر برگزاری همه‌پرسی به توافق رسیده اند. این در شرایطی است که حلقه محاصره رزمندگان عراقی روز به روز برای داعش و جبهه تروریستها تنگ تر می شود، تحلیل و ارزیابی شما در این خصوص چیست؟

همان گونه که در مواضع مقامات جمهوری اسلامی ایران هم آمده ما بیش از هر چیز بر وحدت و یکارچگی اراضی کشور عراق تاکید داریم.

ما فکر می کنیم حفظ وحدت هم به نفع مردم عراق و هم به نفع کل منطقه خواهد بوده و هر آنچه بر این مهم لطمه وارد کند مورد پذیرش جمهوری اسلامی ایران نیست به گونه ای که باید گفت، تهران از ابتدا بر هم زیستی و تعایش همه مردم و اقوام عراقی تاکید داشته و کشور عراق را متعلق به همه قومیتها و نژادهای عراقی می داند.

در همین راستا، توسعه و سازندگی و رفاه ملت عراق یکی از آرزوها و باورهای اصلی ما بوده و اعتقاد داریم عراق توسعه یافته و پیشرفته می تواند همسایه مطلوب و قدرتمندی برای جمهوری اسلامی ایران بشمار آید.

تحولات میدانی عراق حکایت از به شماره افتادن نفس تروریستها در عراق داشته و موصل هم بعنوان پایتخت معنوی داعش از تصرف آنها خارج شده، بنظر شما عراق پسا داعش بیش از هر چیز در عرصه سیاسی و حاکمیتی نیازمند چه چیزی است؟

عراق پسا داعش نیازمند همکاری و تفاهم بیش از پیش آحاد مردم خویش است و طرح مسایلی همچون همه پرسی و استقلال طلبی حتما بر شاکله وحدت مردم عراق لطمات جبران ناپذیری وارد می کند.

کشور عراق پس از سقوط صدام دیکتاتور مخلوع خود و پس از آن حضور نیروهای فرامنطقه ای خاصه آمریکا، سرزمین عراق را با انباشتی از مشکلات و مصایب روبه رو نموده و ظهور داعش و گروه های تکفیری ازآن جمله است.

بنابراین در شرایطی که بعد از سالها مبارزه و استقامت مردم عراق شاهد اضمحلال کامل تروریسم در این آب و خاک هستیم، تنها انسجام و یکدلی همه بخشهای عراق مشکلات پیش روی دولت ومردم را از میان خواهد برداشت.

از نظر جمهوری اسلامی ایران دوره پسا داعش می تواند دوره ترقی و تقویت بیشتر دولت و مردم عراق باشد . ما امیدواریم شاهد چالش های جدید در عرصه تحولات این کشور نباشیم.

مباحثی نظیر رفراندوم کردها مشکلات نوظهوری پیش پای عراق خواهد گذاشت و این به نفع تمامیت ارضی و صلح و آرامش این کشور نیست.

ترکیه و آمریکا در خصوص همه پرسی استقلال کردها از عراق واکنش نشان داده و آن را نگران کننده خوانده اند این در حالی است که این دو کشور همواره با هدف تجزیه عراق تلاش زیادی داشته اند، در این زمینه چه تحلیلی دارید؟

معمولا بین گفته ها و عمل تفاوت وجود دارد. بویژه در خصوص آمریکا که بارها در صحنه عراق به سیاستهای اعلانی خود عمل نکرده و به گونه ای دیگر رفتار نموده است. اما به هر جهت باید گفت سیاست رسمی این دو کشور فعلا مخالفت با تجزیه عراق است.

اما در مقابل، جمهوری اسلامی ایران همواره مواضع و رفتار شفافی در قبال مسئله عراق داشته و هیچ گونه پیش شرطی هم در جهت استقرار نظم وامنیت و ثبات عراق تعیین نمی کند.

به عنوان سئوال آخر با توجه به شناختی که شما از اقیلم عراق دارید و چند سال در این کشور سفیر بودید، آیا می توان نتیجه رفراندوم مذکور را مورد گمانه زنی قرار داد؟

معمولا در بین جوامع منطقه آرزوهای نهفته ای وجود دارد که اگر در مورد آنها از مردم آن ناحیه سئوال کنیم نگاهی مثبت به آرزوهای خود دارند. اما در واقعیت باید دید تحقق برخی مسایل چه پیامدهایی را در پی خواهد داشت، لذا فکر می کنم بهتر است منتظر نتایج همه پرسی بود و قضاوت نکرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها