طبق سنت چندساله، افطار را مهمان رهبر معظم انقلاب بودیم. من نیز در این دیدار شعری خواندم که در رثای شهید حاج‌حسین همدانی، از دوستان و همشهریان قدیمی‌ام، سروده شده بود. به علت علاقه‌ ایشان به همه کسانی که مدافعان این سرزمین و دیگر سرزمین‌های اسلامی هستند، هر اثری را درباره این بزرگواران دوست دارند و تشویق می‌کنند و این شعر نیز مورد مرحمت ایشان قرار گرفت.
کد خبر: ۱۰۴۰۵۹۳
حضور پررنگ جوانان در شب شعر رهبر معظم انقلاب

از نکات قابل توجه دیدار بیستم خردادماه شاعران با رهبر معظم انقلاب، حضور چهره‌های جوان‌تر شعر کشور نسبت به سال‌های گذشته بود. به هر حال، برخی استادان شعر و ادبای بزرگی چون حمید سبزواری و مشفق‌ کاشانی به رحمت خدا رفته‌اند و فرصت برای حضور شاعران جوان‌تر در این دیدارها فراهم شده است. این دیدارها با محدودیت ظرفیت همراه است و برگزارکنندگان همان‌طور که این‌بار هم می‌گفتند، همیشه به خاطر محدودیت‌ها بسیاری از تقاضاها را بی پاسخ می‌گذارند. با این حال حضور شاعران جوان را باید مغتنم شمرد. هر چند عالم شعر و ادبیات این‌گونه نیست که مثل ورزش کسی جای کسی را بگیرد و هر کس جای خود را دارد اما با این حال می‌توان امید بست که خلأ پیشکسوت‌ها، با حضور چشمگیر نسل‌های تازه جبران شود و خدا را شکر که این اتفاق می‌افتد، چرا که به‌جرأت می‌توان گفت، شعر جوان‌ها از هم‌نسلان ما قوی‌تر، پخته‌تر و زیباتر است. یکی دیگر از نکات مهم این جلسه، حضور شاعران کشورهای مختلف به عنوان نمایندگان فرهنگ آن کشورهاست. در دیدار شنبه‌شب نیز شاعرانی از عراق، پاکستان و هند حضور داشتند و برخی شعر هم خواندند. وقایع اخیر تهران هم شاعران متعصب را به سرودن واداشته بود هر چند یکی دو نمونه بیشتر فرصت نشد که از این گونه شعرها بخوانند.

این جلسه مانند جلسات مشابه پیشین، خالی از توصیه‌های راهگشای حضرت آقا نبود. ایشان این بار نیز شاعران را به پرداختن به برخی شاخه‌های شعر دعوت کردند که جایشان در این روزگار خالی است. رهبر معظم، همان‌طور که سال‌های قبل شاعران را به جدی‌تر گرفتن شعر طنز توصیه کردند، این بار به هجو پرداختند و فرمودند که شاعران به ظرفیت‌های مغفول این گونه شعری توجه کنند. ایشان این ظرفیت‌ها را برشمردند و توصیه کردند بخصوص در پاسخ به مخالفان این ملت می‌توان از آن استفاده کرد. توصیه دیگر ایشان به شاعران، توجه به منظومه بود؛ فرمودند پیش‌ترها بیشتر منظومه گفته می‌شد و اکنون ظرفیت‌هایش مغفول مانده است.

در پایان باید از تاثیر این دیدارها بر شعر امروز ایران گفت. سال‌ها این دیدارها برگزار می‌شد اما از رسانه‌ها پخش نمی‌شد، اما از وقتی این دیدارها از تلویزیون پخش می‌شود، در استان‌های دورتر و شهرهای گوشه و کنار، علاقه‌مندی به سرودن شعر افزایش پیدا کرده است. بسیاری از دوستان که مقولات شعری را جدی نمی‌دانستند، می‌بینیم که به آن علاقه‌مند شده‌اند. تاثیر این دیدارها بر این علاقه‌مندی را نمی‌توان کتمان کرد. اگر بخواهم به تاثیر موردی این دیدارها بر فضای شعر امروز اشاره کنم، باید به توصیه ایشان به پرداختن به شعر طنز اشاره کنم؛ ما 10 سال پیش شعر طنز به صورت گسترده و همراه با برگزاری این همه جلسات شعر طنز در سراسر کشور را شاهد نبودیم، اما امروز و پس از توصیه‌های چند سال اخیر رهبر معظم، می‌بینیم که در برخی استان‌ها هم که اصلا امکان برگزاری جلسات شعر طنز نبود، این امکان فراهم آمده است. این فضا را آشکارا می‌توان نتیجه توصیه‌های رهبر معظم انقلاب برای شعر امروز ایران دانست.

محمدجواد محقق

شاعر و پژوهشگر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها