معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: کاربران رایانه‌های خانگی به دلیل بی توجهی و تعلل در به روزرسانی سیستم عامل ویندوز خود، بیشتر در معرض خطر حمله باج افزار سایبری «واناکرای» قرار دارند.
کد خبر: ۱۰۴۰۲۰۳
تعلل کاربران رایانه‌های خانگی در مواجهه با باج گیر سایبری

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از مهر، سیدهادی سجادی معاون امنیت فضای تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران ، آخرین وضعیت کشور در مواجهه با نرم افزار مخرب «واناکرای» را که یک بدافزار باج گیر سایبری است و طی یک ماه گذشته بسیاری از رایانه های کشور را آلوده کرده است، تشریح کرد.

وی با تاکید براینکه مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای (مرکز ماهر) در حال بررسی و رصد سیستم های کامپیوتری کشور در مواجهه با بدافزار باج گیر «واناکرای» است، اظهار داشت: به زودی آخرین وضعیت رایانه های آلوده به این ویروس رایانه ای را اعلام و منتشر می کنیم.

سجادی با بیان اینکه به ۴ هزار رایانه آلوده به این بدافزار باج گیر، اطلاع رسانی های لازم را انجام داده ایم، افزود: بسیاری از این رایانه ها، مربوط به سازمانهای مختلف بودند که نسبت به رفع مشکل اقدام کرده و دستورالعمل های امنیتی را رعایت کردند. برخی دیگر نیز، قرار بود نسبت به رفع این آسیب پذیری که از طریق سیستم عامل ویندوز منتشر می شود، اقدام کنند.

معاون امنیت فضای تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران با تاکید بر اینکه بدافزار «واناکرای» از نوع بدافزار خود انتشار است، ادامه داد:

مهار این نوع بدافزار به دلیل قابلیت خودانتشاری سخت تر از سایر بدافزارها است اما به هر ترتیب با رصد به موقع، تجزیه، تحلیل و کنترل فضا، می توان آن را مهار و فروکش کرد. جریان نفوذ باج افزارها از ۲ سال گذشته در سیستم های کامپیوتری آسیب پذیر، شیوع یافته است، اما بدافزار «واناکرای» بسیار قوی ظاهر شده و به سرعت در حال پیش روی است.

این مقام مسئول با بیان اینکه این بدافزار باج گیر، می تواند تمامی سامانه های ویندوزی خانگی و سازمانی را آلوده کند، تاکید کرد:

بی توجهی کاربران رایانه های خانگی به هشدارهای ارائه شده، می تواند باعث رسوخ این باج گیر سایبری و انتشار آن شود. دستورالعمل و راهکارهای فنی برای جلوگیری از رسوخ این بدافزار و نیز مقابله با آن، برای تمامی نسخ ویندوز از سوی مرکز ماهر ارائه شده است و افراد باید آن را جدی بگیرند.

وی گفت:

هم اکنون مسئولان سازمانها، پیگیر این موضوع هستند اما بیشتر شاهد تعلل در رایانه های خانگی هستیم که به دلیل بی توجهی و اتصال این سیستم ها به شبکه های ارتباطی، این رایانه ها، بیشتر منبع انتشار ویروس هستند.

معاون سازمان فناوری اطلاعات اضافه کرد:

مرکز ماهر در جریان رصد سیستم های کامپیوتری آلوده، در صورت مشاهده موارد مدنظر، موضوع را اطلاع رسانی کرده و برای حل آن اقدامات لازم را صورت می دهد.

به گفته سجادی، باج افزار «واناکرای» سوء گیری خاصی نداشته و برای یک حوزه خاص طراحی نشده است. بلکه این باج گیر سایبری می تواند هر سیستمی که از سیستم عامل ویندوز بهره می برد را آلوده کرده و به ازای سرقت اطلاعات سیستم، تقاضای دریافت باج کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها