رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تنکابن از تخریب غیرقانونی دیوار 100 ساله سپهسالار این شهر خبر داد.
کد خبر: ۱۰۳۹۳۲۰
تخریب دیوار 100 ساله سپهسالار

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از ایسنا، در پی تخریب دیوار قدیمی موسوم به «دیوار سپهسالار» در شهرستان تنکابن، اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان‌های تنکابن و عباس ‎ آباد، با واکنش نسبت به این موضوع، تخریب دیوار قدیمی باغ سپهسالار در تنکابن را خلاف قانون دانست.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری تنکابن با اشاره به اینکه مقصران اصلی این عمل باید در برابر قانون پاسخگو باشند، گفت: پس از اطلاع از تخریب غیرقانونی دیوار قدیمی باغ سپهسالار توسط پیمانکار پروژه در دست احداث آدینه، بلافاصله مراتب به صورت تلفنی با دادستان و دفتر امام جمعه مطرح شد و با تنظیم شکوائیه برعلیه متخلفان این حادثه برخورد شد.

نادر سحرخیز افزود: پس از تنظیم صورتجلسه تخریب غیرقانونی دیوار مذکور توسط مسئول یگان حفاظت و نیروی انتظامی، واحد حقوقی این اداره شکوائیه ‎ ای را تنظیم و ضمن ارائه به قاضی کشیک دادستانی، رونوشت آن را به فرمانداری ویژه تنکابن و شخص فرماندار به عنوان رئیس انجمن میراث فرهنگی شهرستان تنکابن ارسال کرد.

وی ادامه داد: پیش از این نیز در پی تخریب بخش کوچکی از دیوار مکرراً تذکراتی مبنی بر مرمت و حفاظت از این دیوار قدیمی به پیمانکار، شهرداری و دفتر امام جمعه داده شده بود و این که هرگونه آسیب و تخریب آثار قدیمی خلاف قانون بوده و پیگرد قانونی دارد و این اداره در راستای احقاق حقوق شهروندان، این موضوع را با قاطعیت از مراجع ذیصلاح پیگیری خواهدکرد.

نادر سحرخیز تصریح کرد: مصالح بکار رفته در این دیوار از گل و آهک بود که بیش از یک قرن قدمت دارد و هنوز در انتظار صدور مجوز جهت مرمت و بازسازی آن هستیم با این حال مستندنگاری لازم صورت گرفته و مسئولان و کارشناسان میراث فرهنگی با توجه به نقشه موجود قادر به بازسازی و مرمت این اثر تاریخی هستند.

گفتنی است؛ دیوار سپهسالار در پی عملیات احداث و تکمیل مجتمع تجاری آدینه تنکابن، توسط کارگران و عوامل پیمانکار این پروژه تخریب شد که انتشار اخبار آن در فضای مجازی واکنش بسیاری از مردم و حامیان میراث فرهنگی را درپی داشت.

شهرستان تاریخی و توریستی تنکابن در بخش غربی استان مازندران واقع شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها