نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد:

آمریکا به تعهدات خود عمل کند/ مذاکره برای فروش مازاد آب سنگین

مقامات «آژانس بین المللی انرژی اتمی» اعلام کردند که تهران به منظور اجتناب از نقضِ محدودیت تعیین شده بر ذخایر آب سنگین خود، ۲۰ تُن از ذخایر مازاد آب سنگین خود را از کشور خارج می کند.
کد خبر: ۱۰۳۸۸۰۳
ایران  ۲۰ تن از ذخایر مازاد آب سنگین خود را می فروشد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، چند تن از مقامات «آژانس بین المللی انرژی اتمی» (IAEA) اعلام کردند که تهران روز سه شنبه به این آژانس اطلاع داده است که به منظور اجتناب از نقضِ محدودیت تعیین شده بر میزان ذخایر آب سنگین خود طبق توافق برجام- منعقده میان ایران و شش قدرت جهانی- تهران ۲۰ تُن از ذخایر مازاد آب سنگین خود را به خارج از کشور ارسال می کند.

گفتنی است که طبق توافق برجام (۲۰۱۵)، تهران می تواند حداکثر ۱۳۰ تن آب سنگین ذخیره نماید. از ژانویه ۲۰۱۶ تاکنون میزان ذخایر آب سنگین ایران دوبار از حد تعیین شده فراتر رفته است.

اما طبق برجام، ایران ملزم است ذخایر مازاد آب سنگین خود را به یک خریدار خارجی بفروشد. آمریکا و متحدان آن پذیرفته اند که این ذخیره مازاد به کشور عمان منتقل شود تا در آنجا به یک خریدار خارجی فروخته شود.

یکی از مقامات حاضر در نشست آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار داشت که «۲۰ تن از ذخایر آب سنگین ایران به خارج از این کشور منتقل خواهد شد».

سه تن از مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی- که خواستند نامشان فاش نشود- بدون ذکر زمان، مکان و یا حتی خریدار محموله آب سنگین ایران، اعلام کردند که روند ارسال این محموله به زودی آغاز خواهد شد.

شایان ذکر است که در گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی پیرامون فعالیت هسته ای ایران که در روز جمعه انتشار یافت، آمده است که میزان ذخایر آب سنگین تهران به ۱۲۸.۲ تن رسیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها