تب کریمه کنگو خیال ندارد فروکش کند و همچنان در حال گرفتن قربانی است .آمار و گزارش ها حاکیست این بیماری در میان روستاییان و دامداران در حال شیوع است و به گفته کارشناسان وزارت بهداشت ،مراقبت های بهداشتی می تواند آمار ابتلا به این بیماری را در کشور کاهش دهد.
کد خبر: ۱۰۳۸۴۹۴
شناسایی 8مورد مشکوک به تب کریمه کنگو در شیراز / 2نفر هم در نوشهر مشکوک هستند

به گزارش جام جم آنلاین ،استان مازندران ازجمله استان هایی که شیوع ابتلا به تب کریمه کنگو در آن تایید شده است . به طوریکه فرماندار نوشهرضمن اعلام یک مورد قطعی و دو مورد مشکوک به این بیماری در این شهرستان از آغاز سمپاشی دامداری های بخش کجور خبرداد و گفت: تاکنون یک مورد قطعی و دو مورد مشکوک به تب کریمه کنگو در نوشهر بستری شده اند.

وی افزود: بعد از مشاهده و تایید این سه مورد در دو روستای بخش کجور و روستای ورازان که جزو شهرستان نور است و قرمز شدن وضعیت، بلافاصله جلسه فوق العاده با حضور مسئولان استانی و شهرستانی، علوم پزشکی، جهاد و دامپزشکی برگزار شد تا در این مورد تصمیمات لازم اتخاذ شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز از شناسایی هشت مورد مشکوک به تب کریمه کنگو در این استان خبر داده و گفته است: تاکنون ابتلای فقط دو مورد از این افراد توسط انستیتو پاستور تائید شده است و بیماران در حال درمان در بیمارستان‎های نوشهر و امام خمینی (ره) ساری هستند.

دکتر فرهنگ بابامحمودی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت وگو با خبرگزاری صدا وسیما افزود: تاکنون هیچ مورد مرگ ناشی از تب کریمه کنگو در استان مشاهده نشده و مردم ضمن رعایت دستورالعمل‎های بهداشتی، بدون توجه به شایعات فضای مجازی، هرگونه اخبار موثق در این مورد را با تائید دانشگاه علوم پزشکی مازندران و از طریق صدا وسیمای استان پیگیری کنند.

شناسایی 8مورد مشکوک به تب کریمه کنگو در شیراز

در استانهای همجواراستان فارس نیز چند مورد ابتلای «تب کریمه کنگو» منجر به مرگ گزارش شده است .در همین حال دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد که با تدابیر بهداشتی برای مقابله با این بیماری آماده است و اصول پیشگیرانه در مورد افراد مشکوک نیز در حال انجام است، البته تا کنون در فارس هیچ مورد قطعی «تب کریمه کنگو» و یا مرگ ناشی از آن گزارش و مشاهده نشده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: اگر چه 8 مورد مشکوک به «تب کریمه کنگو» که البته یک نفر از یاسوج به بیمارستان نمازی اعزام شده بود، گزارش شده اما ابتلای قطعی هیچ کدام از این افراد هنوز تائید نشده است.

دکتر محمد هادی ایمانیه افزود: زن بارداری که پس از زایمان از یاسوج به شیراز انتقال یافته بود نیز به دلیل وخیم بودن حال عمومی از دنیا رفت ولی هنوز «تب کریمه کنگو» در مورد او تائید نشده است.

وی یادآور شد: در حال حاضر سه مورد از افراد مشکوک به تب کریمه کنگو در بیمارستان شهید فقیهی بستری هستند که 2 نفر آنها قصاب و یک مورد در تماس با دام بوده و 4 مورد دیگر نیز که آنها هم در تماس با دام بوده اند در بیمارستانهای نمازی و علی اصغر در اتاق ایزوله تحت مراقبت هستند به طوری که بیمار دیگری در این اتاقها بستری نیست.

مدیر گروه بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم به «خبرجنوب» گفت: نمونه های خونی افراد مشکوک به این بیماری از شیراز به انستیتو پاستور تهران ارسال و هنوز جواب قطعی به ما اعلام نشده و در مورد زن بارداری که پس از زایمان به بیمارستان نمازی منتقل و به عنوان بیمار مشکوک به تب کریمه کنگو، جان خود را از دست داد نیز احتمال میدهیم بر اثر عوارض زایمان فوت شده باشد که البته پس از مشخص شدن جواب آزمایش، نتیجه قطعی اعلام میگردد. قبل از آن در صورت مشاهده علایمی در نوزادش نیز دارو برای او شروع می شود.

دکتر حسین فرامرزی عنوان کرد: دلیل شروع دارو و مراقبت های ویژه از افراد مشکوک به تب کریمه کنگو این است که تا اعلام جواب آزمایش ها، چیزی را از دست ندهیم.

وی در ادامه گفت: هر سال موارد مشکوکی به تب کریمه کنگو در بیمارستان های کشور و از جمله مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز بستری می شوند و این میزان در فارس به هیچ عنوان بالاتر از سال گذشته نیست، در حالی که تاکنون هیچ مورد قطعی «تب کریمه کنگو» در استان مشاهده نشده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر قرار دادن افراد مشکوک و یا مبتلا به این بیماری در اتاق ها و یا محوطه های شیشه ای نیز گفت: این حرف ها شایعات فضای مجازی است، در حالی که نیازی به قرنطینه و یا نگهداری آن ها در فضای شیشه ای نیست و تنها پرسنل مراکز درمانی باید یکسری موارد احتیاطی را انجام دهند.

فرامرزی ضمن اشاره به رعایت موارد پیشگیرانه عنوان کرد: مردم باید از گوشتهایی که مجاز است و در سطح شهر توسط اماکن معتبر ارائه میشود خریداری کنند و توجه به وجود آرم کشتارگاه بر روی لاشه نیز میتواند حائز اهمیت باشد، همچنین برای مصرف گوشت گرم نیز باید پس از نگهداری 24 ساعته آن در یخچال با استفاده از دستکش تکه تکه شود.

این مسئول دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: افرادی که با دام تماس دارند نیز باید لباسهای روشن و بلند بپوشند که در صورت وجود کنه، قابل مشاهده باشد و برای جداکردن کنه از لباس از یک انبر استفاده کنند.

فرامرزی، کنترل کشتارهای غیرمجاز در حاشیه شهر از سوی برخی سازمان ها از جمله شهرداری را حائز اهمیت دانست و افزود: در این خصوص یکی از مشکلات قاچاق دام است که نقش نیروی انتظامی در زمینه مبارزه با قاچاق دام حائز اهمیت است

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها