مصرف انواع چای در بین ما ایرانیان بسیار زیاد است، این نوشیدنی پرطرفدار در برخی موارد می‌تواند شفابخش و در برخی دیگرنیز می‌توان سمی مهلک برای بدن باشد. تنها با مصرف به اندازه و نوع صحیح آن، این نوشیدنی را به یک نوشیدنی معجزه گر تبدیل کنید.
کد خبر: ۱۰۳۷۰۰۴
چای سبز یا چای سیاه؛ کدام سالم‌تر هستند؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از Activebeat، برای اکثر افراد همیشه این سوال بی پاسخ مانده است، آیا چای سبز مفید است یا چای سیاه؟ برای پی‌بردن به این پرسش کافیست این گزارش را دنبال کنید.

ترکیباتی که در انواع چای هست با هم متفاوت اند و هر یک، خواص آنتی اکسیدانی خاص خودشان را دارند. از دید دارویی، کافئین موجود در چای سفید و سبز کمتر است و طبیعتا مصرف مداوم آنها وابستگی را که چای سیاه به وجود می‌آورد، به دنبال ندارد.

برخی افراد بر این باورند مصرف چای سبز بر چای سیاه ارجحیت دارد اما این گونه نیست. چرا که هر دو خواص معجزه گر خود را دارا هستند. چای سیاه خواص ضدسرطانی و آنتی اکسیدانی زیادی دارد.

ارزش غذایی چای

هر دو چای سرشار از آنتی اکسیدان است، آنتی اکسیدان‌ها، مولکول‌هایی برای جلوگیری از اکسیداسیون و تولید رادیکال‌های آزاد هستند. رادیکال‌های آزاد از مواردی چون آلودگی محیط زیست، دود سیگار، آسیب دی ان ای و همچنین برای بیماران سرطانی بسیار مفید است. چای به تنهایی از نظر مقدار کالری که به مصرف کننده می‌رساند بسیار کم بوده و در حدود ۴ کالری در یک فنجان چای است. چای دارای ویتامین‌های متعددی از گروه B شامل ویتامین B1 و B2 و اسید فولیک و اسید پانتوتنیک و نیز مقدار قابل ملاحظه‌ای ویتامین P (نیاسین) است. برگ سبز چای از نظر ویتامین C ، غنی است .

قدرت آنتی اکسیدانی

نتایج نشان داده است پلی فنول چای سبز نسبت به چای سیاه بسیار بیشتر است. همچنین محققان چای سبز را به دلیل آنتی اکسیدان فراوان، ضد سرطان اعلام کردند. در نتیجه چای سبز دارای آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به رقبای خود است.

چای سبز و جلوگیری از بیماری آلزایمر

مطالعات متعددی درباره فواید این 2 چای در خصوص بیماری آلزایمر انجام شده است. چای سبز نیز در این مقایسه اولویت اول را به خود اختصاص داده و همچنین باعث بهبود حافظه و پیشگیری از آلزایمر کمک بسیار مناسب است.

چای سیاه و کاهش خطر ابتلا به پارکینسون

محققان اعلام کردند چای سیاه از خطراتی چون کلسترول بالا، دیابت، پارکینسون، پوکی استخوان و سنگه کلیه جلوگیری می‌کند. همچنین با توجه به گزارش موسسه ملی بهداشت چای سیاه، شما را از خطر ابتلا به بیماری پارکینسون در سنین بالا در امان نگه می‌دارد.

فواید بی‌پایان هردو چای

هر دو چای سرشار از فایده و خاصیت بوده و نتایج یک مطالعه نشان داده است مردم ایالت متحده بیشتر طرفدار چای سیاه و مردم چین و ژاپن طرفدار پروپا قرص چای سبز هستند. این دو چای ارتباط تنگاتنگی با کاهش رشد تومورهای سرطانی،‌ افزایش سوخت و ساز بدن،کاهش وزن ،بهبود پوست، قدرتمندسازی استخوان‌ها و حتی دفع بیماری‌های مزمن، مانند سکته مغزی، حملات قلبی، دیابت و پارکینسون دارد.

چای سبز، دشمن سرسخت بیماری‌های قلبی

تحقیقات علمی نشان داده است، چای سبز به دلیل وجود ترکیبات معجزه گر از حملات قلبی جلوگیری می‌کند. تحقیقات دانشگاه مرکز پزشکی مریلند اعلام کرد افرادی که 3 فنجان یا بیشتر در طول روز چای سبز می‌نوشند بسیار کمتر به بیماری‌های قلبی، افزایش کلسترول و تری گلیسیرید مبتلا خواهند شد.

علاوه بر آن سرعت تکثیر سلول‌های سرطانی در پوست، معده، ریه، روده بزرگ، پانکراس، تخمدان، مثانه و سینه را کاهش می‌دهد. مردانی که به طور منظم چای سبز می‌نوشند 5 سال بیشتر ار افراد دیگر عمر می‌کنند. همچنین زنان در سنین یائسگی خود را در برابر سرطان سینه بیمه می‌کنند.

چای سیاه برای تولید انرژی و متابولیسم

کافئین موجود در چای ساه به مراتب از چای سبز کمتر است به همین سبب با مصرف آن انرژی، هوشیاری، کاهش وزن بیشتری را تجربه خواهید کرد. علاوه بر آن تئوفیلین موجود در چای سیاه ضربان قلبتان را تسریع می‌بخشد و باعث افزایش متابولیسم و انرژی بیشتر در درونتان می‌شود.

بیتا نوروزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها