دوباره فصل گرما آغاز شد و نگرانی از آتش گرفتن جنگل‌ها در مناطق مختلف کشور شدت گرفت؛ نگرانی‌هایی که با آتش گرفتن بخش‌هایی از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد طی چند روز گذشته رنگ واقعیت گرفت و بیم گسترش آن به سایر مناطق جنگلی کشور با افزایش دمای هوا و بی‌احتیاطی مسافران و مردم محلی و البته نبود و کمبود امکانات اطفای حریق وجود دارد.
کد خبر: ۱۰۳۶۰۶۵
آتش‌سوزی‌ سریالی جنگل‌ها را جدی بگیرید

به گزارش جام‌جم، جنگل‌های ایران با سرعتی حیرت‌انگیز در حال تخریب و نابودی است و یکی از عوامل این تخریب و نابودی، افتادن سهوی و عمدی خرمن آتش به جان جنگل‌هاست؛ امکانات و نیروهای اندک بخش‌های دولتی مربوط نیز پاسخگوی مقابله با این بحران نیست، در چنین شرایطی هرساله با پایان فصل گرما شاهد ارائه آمار بلند بالایی از مناطق جنگلی سوخته و تخریب‌شده از سوی مسئولانی هستیم که تلاششان برای گرفتن نیرو و امکانات اطفای حریق بی نتیجه بوده است. طبق آمار از سال 91 تا 95، 21هزار و 25 هکتار از جنگل‌های کشور بویژه در مناطق غربی (کردستان، ایلام، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری و... همچنین مناطق جنوبی کشور (عمدتا خوزستان) دچار حریق شد که 5322 هزار هکتار آن (بیشترین مساحت آتش‌سوزی) مربوط به جنگل‌های خوزستان بود.

فصل گرمای امسال نیز تقریبا از اوایل خرداد آغاز شد و همزمان با افزایش دما در روزهای گذشته شرایط برای آتش‌سوزی مناطق جنگلی در غرب و جنوب کشور مستعد شد؛ استعدادی که منتظر جرقه‌ای کوچک بود و این جرقه مثل همیشه با بی‌احتیاطی مردم روشن شد و در برخی استان‌ها چون کهگیلویه و بویراحمد و ایلام زبانه کشید.

آتش در جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد

آتش در کهگیلویه و بویراحمد روز شنبه هفته جاری به جان مناطق جنگلی این استان در بخش کوه‌های «حاتم» و «تل رش» افتاد. آتش‌سوزی تا لحظه مخابره این گزارش مهار و خاموش نشد و سرهنگ محمد رحیم برزمند، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان دلیل آن را نبود بالگرد عنوان کرد.

برزمند با اشاره به این که آتش‌سوزی در منطقه صعب‌العبور و سخت گذر است، در گفت‌وگو با ایسنا افزود: از طرف شهرستان لنده و همچنین از طرف شهرستان بهمئی تا رسیدن به محل آتش‌سوزی حدود شش ساعت پیاده روی است که این مساله توان نیروها را هدر می‌دهد، از همین رو نیاز به بالگرد ملخی و نیروی انسانی برای اطفای حریق داریم.

وی تصریح کرد: امکانات «فلاش‌بک» داریم، اما شرایط و وضعیت منطقه طوری هست که امکان استفاده از شن‌کش وجود ندارد و تنها ابزاری که با آن در حال خاموش کردن آتش هستیم شاخه درخت است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در خصوص آتش‌سوزی‌های سال گذشته به جام‌جم می‌گوید: سال گذشته در 75 فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های استان، 1296 هکتار از جنگل‌ها و مراتع در آتش سوخت.

عزت‌الله بهشتی‌فرد دلایل عمده این آتش‌سوزی‌ها در استان را شکارچیان، طبیعت‌گردان و کشاورزان عنوان کرده و می‌افزاید: این نهاد با کمبود نیروی انسانی با هدف حفاظت از جنگل‌ها و مراتع روبه‌روست.

عرصه‌های جنگلی ایلام هم سوخت

عرصه‌های جنگلی ایلام نیز طی چند روز گذشته از شعله‌های سرکش آتش در امان نبود؛ شعله‌هایی که مثل همیشه با سهل‌انگاری و بی احتیاطی مردم جان گرفت و 20 هکتار از مناطق طبیعی استان را در کام خود فرو برد.

مازیار سلیمان‌نژاد، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان ایلام گردشگران را عامل این آتش‌سوزی دانست و گفت: با توجه به پوشش گیاهی مرغوب و غنی در عرصه‌های طبیعی استان، زمینه‌ برای وقوع هرگونه آتش‌سوزی فراهم است و برای آتش گرفتن جنگل‌ها تنها یک سهل‌انگاری کافی است.

وضعیت بحرانی خوزستان

از سوی دیگر سرهنگ قاسم سبزعلی، ‌فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، ‌مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به بحرانی بودن وضعیت خوزستان در خصوص حریق در جنگل‌ها گفت: در دو ماه اخیر ده فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های خوزستان در مساحتی به وسعت 271 هکتار رخ داده است که رقمی بالا و نگران‌کننده است.

وی با اشاره به ضرورت استمداد از نیروهای مردمی برای اطفای حریق یادآور شد: سال گذشته 16 تا 17 دستگاه خودرو نیز برای تجهیز امکانات اطفای حریق به خوزستان اختصاص داده شد؛ هرچند با توجه به این که در پنج سال اخیر خوزستان از نظر آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع از استان‌های اول تا پنجم کشور بود، این امکانات کافی نیست.

«کما» حرکتی مردمی برای مقابله با آتش‌سوزی

امکانات و نیروهای اندک بخش‌های دولتی هیچ‌گاه پاسخگوی مقابله با بحران آتش‌سوزی در کشور نبوده است. از همین رو نیاز به حرکتی مردمی است تا بیش از این، شاهد روند صعودی نابودی این سرمایه‌های ملی طبیعی نباشیم؛ حرکتی که خوشبختانه یک سال پیش از سوی زاگرس نشینان علاقه‌مند به طبیعت با راه اندازی یک کانال اطلاع رسانی در فضای مجازی به نام «کما» (کمپین مردمی اطفای حریق) و همچنین شکل گیری گروه اطفای حریق زاگرس آغاز شده است.

مهران رشیدی، فعال محیط‌زیست در لرستان دراین باره به جام‌جم می‌گوید: از پاییز سال 94 فکر ساماندهی فعالیت‌ها و حرکت‌های مردمی درخصوص اطفای حریق به ذهنم خطور کرد. وی افزود: هدف کما در وهله اول، اطلاع‌رسانی دقیق و سریع حادثه آتش‌سوزی در مناطق جنگلی غرب کشور و امدادخواهی از مردم و مسئولان برای اطفای این آتش‌سوزی‌ها است.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها