سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق گفت: قطعات30هزار دستگاه کولر گازی قاچاق با پرداخت تعرفه ۲۰ درصد وارد شده، اما اصل کالا تعرفه ۴۰ درصدی دارد؛ یعنی نصف حقوق دولت را پرداخت کرده و قانون را دور زدند.
کد خبر: ۱۰۳۴۸۱۴
۳۰ هزار کولر گازی قاچاق چگونه وارد ایران شد؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قاسم خورشیدی با اشاره به کشف محموله قاچاقی کولر گازی (اسپیلت) در هفته گذشته اظهار داشت: این محموله در ۵ انبار در شهر ری و یک انبار نیز در اشتهارد کرج کشف شد که به شکل قطعات منفصله، از گمرکات مختلف وارد کشور شده بود. مسئولان گمرک معتقدند تخلف گمرکی بر مبنای «قاعده ۲ الف» انجام شده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد جزئیات این کشف بزرگ گفت: اسپیلت‌ها با برند جنرال (HZ) بوده که حروف انگلیسی برگرفته از مالک و واردکننده آن دارد. این محصولات از چین وارد شده است.

وی با تأکید بر اینکه ارزش این محموله کشف شده ۵۰ میلیارد تومان است، تصریح کرد: ۳۰ هزار دستگاه اسپیلت کشف شده و واردات آن مربوط به نیمه دوم سال ۹۵ است.

به گفته خورشیدی، قطعات به شکل منفصل داخل کشور آمده و در انبارها تبدیل به کالای نهایی شده است.

وی ادامه داد: سامانه‌ای تحت عنوان «سامانه جامع شناسایی کالاهای قاچاق» داریم که از مجموعه دیتاهای درون سامانه‌های مختلف تقاطع‌گیری می‌کند و مواردی که مظنون به انحراف است را مشخص می‌کند. وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی دسترسی به داده‌های این سامانه دارند و براساس کراس چک (بررسی تقاطعی) و تقاطع‌گیری محموله‌ها بررسی می‌شوند.

این مقام مسئول افزود: این محموله براساس داده‌های سامانه جامع امور گمرکی و سامانه انبارها بررسی و جمع‌بندی انجام شد. این قطعات از گمرکات متعدد و کارت‌های بازرگانی‌های مختلف (دائم و یک بار مصرف) وارد شده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد تعرفه واردات اسپیلت خاطرنشان کرد: قطعات یاد شده با پرداخت تعرفه ۲۰ درصد وارد شده، اما اصل کالا تعرفه ۴۰ درصدی دارد؛ یعنی نصف حقوق دولت را پرداخت کردند و به نوعی قانون را دور زدند.

خورشیدی در پاسخ به این سؤال که کشف اسپیلت‌ها قاچاق است، اظهار داشت: اینکه تخلف است، قطعی بوده، اما قاچاق بودن آن محل اختلاف است، مسئولان گمرک معتقدند این تخلف گمرکی بوده و قاچاق نیست. قاچاق کارکردش تضییع حقوق دولت و اخلال و ضربه به تولید و اشتغال داخلی است و از نظر ما قاچاق است، اکنون برخی برندهای خارجی در داخل تولید می‌شوند، اما وقتی این گونه باشد، بازار داخلی خراب می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها