گزارش جام جم آنلاین از یک جلسه برجامی

در جلسه کمیسیون امنیت ملی با عراقچی چه گذشت؟

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خانه ملت جلسه فوق العاده کمیسیون متبوع خود با رییس ستاد پیگیری اجرای برجام را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۰۳۴۴۴۴
در جلسه کمیسیون امنیت ملی با عراقچی چه گذشت؟

سید حسین نقوی حسینی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی جام جم آنلاین، به تشریح ابعاد گوناگون این نشست پرداخت و گفت: در این جلسه که با حضور رئیس ستاد اجرای برجام تشکیل شد، دومین گزارش کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی از برجام مورد بررسی قرار گرفت.

وی درمورد جزییات گزارش مذبور خاطر نشان کرد: گزارش در هشت بخش تنظیم و برای نهادهای مربوطه همچون وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی ارسال شده تا چنانچه نقطه نظراتی دارند ارائه دهند.

نقوی حسینی افزود: رفع تحریم ها تا امروز، اجرای تعهدات توسط جمهوری اسلامی ایران، باقی ماندن برخی از تحریمها همچون حضور 241 شخص و نهاد در فهرست تحریمی از جمله محورهایی بود که مورد اشاره قرار گرفت.

وی تحریم های بانکی و مالی را دیگر بندهای این گزارش دانست و یادآور شد: همچنان این قید وبندهای اقتصادی برای کشور باقی مانده و یا به نوعی در همکاری و تعامل با بانک های ایرانی محدودیتهایی وجود دارد که این گزارش به تفصیل به آن پرداخته است.

وی در ادامه گفتگو به طرح سوال ذوالنور رئیس کمیته هسته ای کمیسیون متبوع خود اشاره کرد و گفت: ایشان عنوان کردند به چه علت مراودات مالی ما تنها به بانک های کوچک بر می گردد و چرا با بانک های بزرگ و اصلی در سطح بین الملل امکان داد وستد نداریم.

وی تصریح کرد: فحوای کلام گزارش برآن است همچنان آثار و تبعات تحریم ها روی ساز و کار و روابط بانکی کشورمان و سایر بانکهای معتبر دنیا سایه افکنده است.

موانع اجرای برجام چیست؟

نماینده مردم ورامین در مجلس دهم خرید کیک زرد و یا تصویب تحریم های هسته ای جدید مثل ایسا را از جمله موانع قابل طرح در جریان اجرای برجام دانست و گفت: مطابق این گزارش، دستورات رئیس جمهور محترم هم متضمن فعالیت های برجام نیست، چون برای مثال توسعه پیشران های هسته ای می تواند با سوخت 3 درصد غنی شده هم عملی است.

نقوی حسینی گفت: در نهایت در پایان گزارش پیشنهاد شد که همان قانون اقدام متقابل مصوب مجلس شورای اسلامی اجرا شود. تعیین مصداق های آن هم با دولت و وزارت امور خارجه است. اما از جمله خروج از تعهدات غرب به موضوعاتی مانند تعمیر 120 موتور هواپیما بر می گردد که همچنان عملیاتی نشده است.

نقد عراقچی به گزارش کمیسیون امنیت ملی

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس به اظهارات عراقچی هم اشاره ای کرد و عنوان داشت: ایشان معتقد بودند گزارش مذکور منصفانه نیست چرا که به روز نبوده و وزارت امور خارجه در حال اتمام گزارش دیگر است و در این مدت رخدادهای جدیدی به وقوع پیوسته است.

نقوی حسینی اظهار داشت: عراقچی رویکرد این گزارش را منفی دانست و اعتقاد دارد، شرایط فعلی، شرایطی نیست که ما با چنین رویکرد منفی به برجام بنگریم.

وی درباره دیگر نکات سخنان عراقچی در جلسه هم توضیح داد: دونالد ترامپ در طول ماه های اخیر دو نامه به کنگره آمریکا نوشته که یکی از آنها این است؛ایران تاکون به اجرای برجام پایبند بوده است و نامه دوم حامل دستور توقف اجرای تحریم ها بود که هر دو اینها به نفع ایران است.

عراقچی تاکید کرده است: همراهان رییس جمهوری امریکا به دنبال جو سازی علیه ایران بوده تا ما از قالب اجرای تعهدات برجام خارج شویم، لذا ما نباید به آن فضاسازی کمک کنیم.

تحریم اشخاص و نهادها غیر هسته ای است

به گفته رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام، باقی ماندن اشخاص و نهادهای حقیقی و حقوقی در فهرست تحریم های غیرهسته ای جزئی از برجام است، چون تحریم آنها مرتبط با مباحث هسته ای نیست.

در بحث بانک ها هم عراقچی گفته است: اینکه همکاری بانکی ما به حالت عادی و طبیعی برنگشته ربطی به برجام و مسائل هسته ای ندارد و مربوط به تحریم های اولیه آمریکایی ها است نه تحریم های هسته ای، ما از سیستم مالی و پولی آمریکا نمی توانیم استفاده کنیم و این تحریم مربوط به تحریم های هسته ای نیست.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: در مورد کمیسیون مشترک نیز سوال شد که اگر طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرد، باید به کدام مرجع شکایت کرد؟ دادگاه لاهه و یا شورای امنیت که مرجع مناسبی نبود. و عراقچی توضیح داد ما راه حل پیدا کردیم و گفتیم در کمیسیون مشترک مکانیزمی مطرح کردیم که در صورت خروج از تعهدات، اجرای تعهداتمان را متوقف می کنیم. در حالی که طرف مقابل باید به شورای امنیت مراجعه کند ولی ما به هیچ مرجع دیگری مراجعه نمی کنیم.

به گفته نقوی حسینی ، عراقچی تاکید کرد: حفظ فردو با هزار سانتریفیوژ ضمانت اجرای تعهدات است. در مورد ایسا، اقدامات پشیمان کننده ای انجام دادیم که آمریکایی ها از تصویب آن پشیمان شدند. همچنین مصادره دو میلیارد دلار از سرمایه های ایران هم ارتباطی با نقض برجام و خود برجام ندارد. در مورد تعمیر 120 موتور هواپیما هم اولین بار است که ما می شنویم. چه ارتباطی با برجام دارد؟ و چه ارتباطی با تعهدات در برجام دارد؟

نقوی حسینی گفت: در ادامه ذوالنور با اشاره به گزارش تصریح کرد به طور مفصل به دستاوردهای برجام از جمله رفع موانع و مشکلات بیمه ها پرداخته شده است اما نگاه ما در گزارش باید پیشرفت برجام باشد و اگر کمیسیون تصمیم گیری کند گزارش را بروز خواهیم کرد. در نهایت مقرر شد گزارش با اعمال تغییرات جدید ارائه شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها