فیلمسازان معتقدند توسعه فرهنگی باید موازی با توسعه اقتصادی و سیاسی باشد

مطالبات سینماگران از رئیس‌جمهور

هنوز این شعار انتخاباتی حسن روحانی در خاطرمان هست که «بیاییم سینما را به اهالی و آنانی که هنرمند و فیلمساز هستند، واگذار کنیم». همین شعار بود که باعث جوانه زدن امید در دل اهالی سینماگران شد و آنها را به این باور رساند که دولت تلاش دارد با اهالی فرهنگ از جنس دوستی و آرامش وارد گفت‌وگو شود.
کد خبر: ۱۰۳۳۸۸۱
مطالبات سینماگران از رئیس‌جمهور

در این خصوص البته، دولت روحانی اقدامات مثبتی هم انجام داد که شاید بتوان بازگشایی خانه سینما را از جمله مهم‌ترین اقداماتش در جهت پاسخگویی به یکی از مهم‌ترین انتظارات سینماگران دانست که باعث جلب اعتماد سینماگران به دولت، کاهش شکاف میان سینماگران و دولت، ایجاد فضای گفت‌وگو و تعامل به جای فضای امنیتی و... شد، اما تمام اینها دلیل نمی‌شود که مطالبات سینماگران از دولت بدرستی تامین شده باشد و آنها از عملکرد و رفتار محافظه‌کارانه برخی مسئولان سینمایی چشم‌پوشی کنند. تأمین امنیت شغلی، به رسمیت شناختن حقوق صنفی و سپردن کار به دست اصناف، ایجاد فضایی مناسب برای فعالیت بخش خصوصی، سرمایه‌گذاری دولت در حوزه سخت‌افزاری سینما و... را می‌توان از جمله خواسته‌های سینماگران برشمرد که آنها کماکان بر آن تاکید و اصرار دارند. جام‌جم در گزارشی که می‌خوانید با برخی سینماگران گفت‌وگو کرده و نظر آنها را درباره خواسته‌ها و توقعاتشان از دولت جدید جویا شده است که در ادامه می‌خوانید.

لزوم حمایت و احترام

علی‌اکبر ثقفی، فیلمنامه‌نویس، کارگردان و تهیه‌کننده قدیمی سینما که چندی پیش فیلم «هلن» را بر پرده سینماها داشت در گفت‌وگو با جام‌جم تصریح کرد: رئیس‌جمهور هر کشوری موضوعات متعددی برای بررسی دارد، اما هر دولتی که سر کار می‌آید باید حامی و پاسدار فرهنگ و هنر باشد. بخصوص در مورد جوان‌ها که قطعا حمایتی شایسته از آنها می‌تواند به بارورسازی هر چه بهتر آنها کمک کند.

تهیه کننده «همه چیز برای فروش»، «مرگ کسب و کار من است»، «مردی که اسب شد» و... بیان کرد: توقع یک هنرمند مگر چیست جز حمایت، احترام و حفظ شأن و منزلت او؟ در برخی دولت‌های سابق سیاست بر این بود که به برخی هنرمندان نگاه ویژه می‌شد، اما مگر هر کسی که صرفا شعار می‌دهد هنرمند است! به نظر من مسئولان حکم ابر را دارند و باید بر همه به طور یکسان ببارند. هنرمند کسی است که اثری ماندگار از خود به جا بگذارد و قطعا دولت باید به سینماگرانی که لایق و توانا هستند در تمام زمینه‌های (تولید، اکران و...) توجه بیشتری کند، نه آنهایی که بیخود و بی‌جهت هیاهو راه می‌اندازند. در فضای انتخاباتی چند روز گذشته که آحاد مردم در یک عزم ملی پای صندوق‌های رای رفتند حمایت و حضور هنرمندان مانند نگینی می‌درخشید و در تقابل این موضوع ما منتظر تحقق وعده‌های دولتمردان هستیم.

مطالبات روشن هنرمندان

حسین شهابی، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینماست که معمولا آثارش در جشنواره‌های بین‌المللی موفق ظاهر می‌شوند. او درباره مطالبات سینماگران از دولت جدید به جام‌جم گفت: مطالبات هنرمندان، مشخص است. آنها خواسته‌های پیچیده و سختی ندارند و تقسیم درست امکانات و عدالت نهایت توقع‌شان است و من اطمینان دارم آقای روحانی و رئیس سازمان سینمایی فعلی و قبلی، تمام تلاش خودشان را در این زمینه می‌کنند، اما امیدوارم دولت جدید در بخش بیمه سینماگران، تامین معیشت آنها، بسترسازی برای تقسیم امکانات موجود و... بیشتر اثرگذار باشد. در مجموع اما، خوشحالم دولتی داریم که وجهه و اعتبار بین‌المللی‌اش اعتبار سینمای ایران را در جشنواره‌ها بار دیگر احیا خواهد کرد و این اتفاق خوشایندی است برای سینماگرانی که در عرصه‌های بین‌المللی حضور دارند.

ساناز قنبری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها