انجام فعالیت‌های ورزشی، ارتباط بسیار زیادی با سلامت فردی دارد و علاوه بر آن اثرات مثبت دیگری هم دارد که کمتر دیده می‌شود. ورزشکاران افرادی هستند که در دل جامعه حضور دارند و با صرف وقت و هزینه زیاد تلاش می‌کنند، در هر زمینه ورزشی که فعالیت دارند به موفقیت بیشتری دست پیدا کنند. حضور در فعالیت‌های پرهیجان ورزشی در کنار اثرات مثبت روحی که برای خود فرد ورزشکار دارد، تأثیراتی بر جامعه می‌گذارد که عموما کمتر به آن توجه یا از آن صحبت می‌شود.
کد خبر: ۱۰۳۳۲۷۴
جامعه با ورزش جان می‌گیرد

حرکت در جامعه

وقتی ورزشکاری از دل یک شهر مخصوصا شهری کوچک به موفقیت‌های ورزشی دست پیدا می‌کند، این موفقیت ورزشی باعث می‌شود افراد بیشتری برای ورود به فعالیت‌های ورزشی آن‌هم از نوع قهرمانی تشویق شوند. این حرکت و پویایی باعث می‌شود یک شهر یا منطقه به قطب ورزش تبدیل شود و اثرات اجتماعی این موضوع قابل‌محاسبه و ارزیابی است. در ایران این موضوع کاملا قابل رصد است چراکه برخی مناطق در ورزشی خاص فعالیت بیشتری دارند و قهرمان‌پروری می‌کنند که کشتی و استان مازندران ازجمله نمونه‌های ملموس در این زمینه است. در هرجایی که امکانات ورزشی به‌تناسب وجود علاقه‌مندان فراهم شود، به همان نسبت افراد ورزشکار و فعال در جامعه افزایش پیدا می‌کند. برای رسیدن به این جایگاه برنامه‌ریزی و استفاده از مهره‌های درست و کارآمد بسیار اهمیت دارد تا بتوان این درخواست عمومی برای ورزش را مدیریت و به سمت موفقیت هدایت کرد.

ترویج ورزش، ترویج نشاط در جامعه

فعالیت‌های ورزشی در هر سطح و رده‌ای که باشد، اثرات مثبت بسیار زیادی روی جامعه و زندگی اجتماعی انسان‌ها دارد. برگزاری جشنواره‌ها و اتفاق‌های ورزشی در کشورهای مدرن، بخشی از سیاست‌های حفظ انسجام جامعه هستند. هر چه این اتفاق‌ها گسترده‌تر می‌شود، ابعاد اجتماعی آن‌ هم افزایش می‌یابد. جمله ساده و معروف ورزش دشمن اعتیاد است، مشخص می‌کند، ترویج ورزش و روحیه ورزشی در جامعه می‌تواند از بسیاری معضلات اجتماعی مانند اعتیاد و افسردگی‌ و سایر موارد جلوگیری کند. تعطیلی مراکز ورزشی یا محیط‌هایی که افراد انرژی‌های خود را در آنجا به درست‌ترین شکل ممکن تخلیه می‌کنند، نتیجه سیاست‌های اشتباه مدیریتی است که گریبانگیر جامعه می‌شود. این مساله برای کلانشهرها به‌واسطه محدودیت در فضاهای شهری اهمیت دوچندان دارد.

ورزش در دنیای مدرن

انجام فعالیت‌ ورزشی در طول تاریخ بسیار متحول شده و با به وجود آمدن رشته‌های جدید، دنیای ورزش هم با تحول جامعه متحول شده است. دنیای مدرن امروزی با عنایت به ارتباط ورزش و جامعه تلاش کرده است، بیشترین استفاده را از ورزش در تقویت ساختارهای اجتماعی انجام دهد. هر چه یک جامعه مدرن‌تر باشد، در تقویت ساختارها و مدیریت ورزشی خود نیز مدرن‌تر رفتار می‌کند. یکی از مشکلات کشورهای در حال‌ توسعه که در ایجاد نشاط اجتماعی از طریق ورزش ناکارآمد شده‌اند، استفاده از افراد غیرمتخصص در مدیریت‌های ورزشی است چراکه ساختار مشخصی برای این موضوع تعریف نمی‌شود و ارتباط‌ها جای صلاحیت‌ها را می‌گیرد. در جوامع ورزشکار، مسائل فرهنگی و اجتماعی براحتی قابل‌تغییر و اصلاح هستند و جرم و جنایت کاهش می‌یابد. به نظر می‌رسد، نبود شناخت از ابعاد مختلف اجتماعی و حتی سیاسی و فرهنگی ورزش باعث شده، ما در کشور خودمان بسیار ضعیف عمل کنیم و استعدادهای ورزشی خود را قربانی مدیریت ناصحیح در ورزش گردانیم و ابعاد عجیب‌وغریب این موضوع همچنان ناشناخته و مجهول باقی می‌ماند.

حمید حاتمی

مسئول سابق انجمن ورزش‌های هوایی استان تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها