یکی از نویسندگان دینی کشورمان از نگارش ۹ جلد کتاب درباره اربعین خبر داد و افزود: بیانات رهبر معظم انقلاب درباره نگارش کتاب با موضوع امیرمومنان(ع) نیز مورد توجه قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۰۳۳۲۶۵
چاپ ۹ جلد کتاب درباره اربعین

به گزارش جام جم آنلاین حجت‌الاسلام والمسلمین منصورآبادی، نویسنده و پژوهشگر دینی در گفت‌وگو با ایکنا درباره آثاری که پیرامون ائمه معصومین(ع) نوشته و توسط ستاد مرکزی اربعین به چاپ رسیده است، گفت: در بحث روحانیونی که به عتبات و عمره اعزام می‌کردیم،‌ به این نتیجه رسیدیم که باید ره‌توشه‌ای داشته باشیم که بر اساس آن محتواها،‌ روحانیون بتوانند نکاتی را در طول سفر به زائران منتقل کنند.

وی با بیان این مطلب افزود: با توجه به اینکه روحانیون سلایق مختلفی دارند و لازم بود آنها را در چارچوب خاصی هدایت کنیم و نکات خاصی برای گفتن داشته باشند، کتابی با عنوان «عرشیان خاکی» را پیرامون خصوصیات قیام اباعبدالله(ع) و طرح زندگی برخی از اصحاب ایشان نوشتم.

این نویسنده اظهار کرد: در این کتاب به زندگی برخی از اصحاب سیدالشهدا(ع) نیز اشاره شده است. این کتاب نتیجه سخنرانی حجت‌الاسلام اویسی در کربلا است که من بعد از بازگشت از سفر کربلا آن را به نگارش درآوردم و برای چاپ در اختیار مدیریت آموزش بعثه قرار دادم.

حجت‌الاسلام منصورآبادی در ادامه این مطلب عنوان کرد: نکته دیگری که در این رابطه باید بیان کنم آن است که وقتی به موضوع اربعین وارد شدیم،‌ شهرهای عتبات از جمله نجف،‌ کربلا،‌ سامرا و کاظمین را تقسیم‌بندی کردیم و محتوایی که باید آماده شود را در اختیار روحانیون قرار دادیم.

وی با اشاره به اینکه برخی از این آثار گردآوری بود که ملاک و معیار خاصی برای آن داشتیم،‌ افزود: این آثار باید بر اساس سیاست بعثه مقام معظم رهبری ارائه می‌شد و گردآوری بر همین اساس صورت گرفت. بر این اساس شروع به کار از شهر نجف آغاز شد و کتاب نخست به نام همین شهر نام‌گذاری شد که در این کتاب به حیات امیر مومنان(ع) و تقسیم‌بندی زندگی ایشان بر اساس نظر رهبر معظم انقلاب پرداخته شد.

حجت‌الاسلام منصورآبادی درباره نظر رهبر معظم انقلاب توضیح داد: ایشان در این باره بیانی دارند که اگر کسی می‌خواهد درباره امیرمومنان(ع) کار کند،‌ باید در چند محور به فعالیت بپردازد. یکی از موضوعات بحث رشادت‌ها و مجاهدت‌های حضرت امیر است؛ بحث دیگر مربوط به زندگی خصوصی و مبحث دیگر به هدف ایشان و حکومت مربوط می‌شود.

وی در ادامه سخنانش گفت: بر اساس این بیان رهبر معظم انقلاب،‌ مطالب تقسیم‌بندی و گردآوری شد. یکی از نقائصی که شاید در برخی از کاروان‌ها باشد و شرایط خاصی که روحانی در آن قرار می‌گیرد آن است که شاید چندان به خصوصیات امیر مومنان(ع) در این ایام پرداخته نمی‌شود.

حجت‌الاسلام منصورآبادی با تاکید بر اینکه فضایی که در ایام اربعین حاکم است بیشتر احساسی است، افزود: در این بین،‌ خصوصیات امیر مومنان(ع) را برجسته کردیم و در قالب کتاب آوردیم. بخش دیگر را در حوزه مباحث روایات اهل بیت(ع) آوردیم. مثلا روایاتی که از امام هست را مطرح کردیم.

وی با اشاره به شهر کربلا و تقسیم‌بندی که پیش از این از آن یاد شد، عنوان کرد: در کربلا به خصوصیات اباعبدالله(ع) که در میان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) دارد اشاره کردیم. در روایات دیده می‌شود که ایشان خصوصیاتی دارد که دیگر افراد اهل بیت(ع) ندارند که این ویژگی‌ها در قالب مقاله‌ای آمده است.

حجت‌الاسلام منصورآبادی با اشاره به اینکه کلام‌هایی از اباعبدالله(ع) و زندگی ایشان ارائه شده است، ادامه داد: درباره حضرت عباس(ع) و حضرت علی اکبر(ع) و بحث اربعین و جابر بن انصاری که به زیارت جابر معروف است و در اربعین نیز ایشان را زیارت کرده است در قالب زندگی جابر و عطیه آمده است.

وی همچنین از ارائه مطالبی درباره ابراهیم مجاب که مزارش در حرم مطهر اباعبدالله(ع) است و حبیب بن مظاهر یاد کرد و گفت: خصوصیات این افراد بیان و روایات اهل بیت(ع) درباره امام نیز آورده شده است.

حجت‌الاسلام منصورآبادی در ادامه این مطلب عنوان کرد: مقتل و اشعاری که یک روحانی برای ارائه به زائران اباعبدالله(ع) نیاز دارد، در این اثر مطرح شده است. همچنین روضه‌خوانی بسیاری از افراد از جمله مقام معظم رهبری در مناسبات مختلف نیز ارائه شده است.

وی همچنین یادآور شد: کتابی درباره بیانات مقام معظم رهبری درباره اهل بیت(ع) و وظایفی که ما نسبت به آنان داریم ارائه شده که نزدیک به ۱۱۰ صفحه است. بیانات معظم‌له گردآوری شد و در اختیار مدیریت بعثه قرار گرفت.

حجت‌الاسلام منصورآبادی همچنین در بحث مربوط به سامرا و کاظمین گفت: درباره تاریخ این دو شهر و انتقال حضرات معصومین(ع) به آنجا و شهادت ائمه(ع) و روایت آنها،‌ کارهایی انجام شد. کتابی که درباره زندگی علما بود با عنوان «فرزانگان حرم» به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین قدوسی نوشته شد.

وی با اشاره به اینکه اثر یاد شده مجموعه کاملی است که نیازهای یک روحانی را در سفر اربعین برطرف می‌کند و جوابگوی نیازهای آنان در این سفر است، اظهار کرد: بحث تبلیغ چهره به چهره یکی از مباحث بود که توسط حجت‌الاسلام ملانوری نوشته شد. همچنین حجت‌الاسلام هادی‌زاده کتاب زیارت و فلسفه را نوشت و آداب سفر در این بخش آورده شد و کتاب‌های متعددی در حوزه اربعین به نگارش درآمد که نزدیک به ۹ جلد می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها