جام جم در گفت‌وگو با کارشناسان ارتباطات بررسی می‌کند

مرجعیت رسانه‌ای صداوسیما در انتخابات

مردم ایران روز جمعه دوباره شگفتی‌ساز شدند و با حضور حماسی خود در پای صندوق‌های رای، دنیا را به تحسین واداشتند. آمارها از حضور 73 درصدی حائزان شرایط رای دادن در انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری خبر می‌دهند.
کد خبر: ۱۰۳۳۰۳۰
مرجعیت رسانه‌ای صداوسیما در انتخابات

در این میان، نقش رسانه ملی در بروز این مشارکت چشمگیر و قابل توجه غیر قابل چشم‌پوشی و کتمان است. برگزاری مناظره‌های انتخاباتی، برنامه‌های گفت‌وگومحور، پرسش و پاسخ و پخش مستندهای تبلیغاتی، علاوه بر کاهش هزینه‌های تبلیغاتی نامزدها، در تشویق هر چه بیشتر مردم برای حاضر شدن در پای صندوق‌های رای و مشارکت در تعیین سرنوشت خود نقش بی‌بدیلی داشت.آخرین نظرسنجی مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما نشان می‌داد که رسانه ملی همچنان مورد اعتماد و وثوق مردم ایران است. این نظرسنجی که در تهران و 32 استان دیگر انجام شد، گویای این واقعیت بود که در بازه قبل و پس از برگزاری اولین دور مناظرات انتخابات ریاست جمهوری میزان مراجعه مردم به شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی برای کسب اطلاع از اخبار و رویدادهای مربوط به انتخابات از 2/67 به 6/78 درصد رسیده است. این حجم استقبال و مراجعه در دو سال گذشته بی‌سابقه بوده است در حالی که در همین بازه زمانی، میزان اقبال عموم به شبکه‌های مجازی و در راس آنها‌ تلگرام با کاهش همراه بوده است.

این آمارها گواهی بر این ادعاست که با وجود پیدایش و گسترش شبکه‌های مجازی در سال‌های اخیر، سازمان صداوسیما همچنان مورد اعتمادترین رسانه‌ برای مردم است و مخاطبان برای کسب آخرین اخبار و تحولات دوره دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری همچنان رسانه ملی را به عنوان مرجع خبری مد نظر قرار داده بودند. جام جم در گفت‌وگو با کارشناسان علوم ارتباطات به این مهم پرداخته است.

نقش رسانه ملی در افزایش وحدت

به باور دکتر امیدعلی مسعودی، مناظره‌ها و برنامه‌های انتخاباتی رسانه ملی توانست زمینه لازم را برای آگاهی مردم از شخصیت نامزدها، برنامه‌ها و شعارهایشان فراهم آورد.

این استاد علوم ارتباطات در گفت‌وگو با جام جم افزود: در واقع مناظره‌ها آن‌چه را قابل دسترسی بود در اختیار مردم قرار داد تا با شناخت کامل از نامزدها به استقبال انتخابات بروند. مناظره‌ها تاثیر خودش را داشت و رسانه ملی در تهییج منطقی افکار عمومی برای شرکت در انتخابات تاثیرگذار بود.

به گفته دکتر مرتضی میرباقری، معاون سیما نظرسنجی‌ها از اقبال عمومی نسبت به صداوسیما حکایت دارد و کارشناسان اعتقاد دارند که 80درصد مردم اخبار و موضوعات مرتبط با انتخابات را از رسانه دنبال می کردند.

همچنین احسان قاضی‌زاده هاشمی،سخنگوی کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده بود که بیش از 70 درصد مردم اخبارشان را از رسانه ملی دریافت می کنند و مرجعیت رسانه ملی سبب شده تا دیگر فضاهای تبلیغاتی با آرامش همراه باشند.

دکتر مسعودی با تاکید بر این‌که اقشار مختلف، مخاطبان برنامه‌های انتخاباتی صداوسیما بودند، گفت: نقش رسانه ملی در ایجاد مشارکت حداکثری و تحکیم و افزایش وحدت ملی غیر قابل کتمان و افتخارآمیز است. وی تصریح کرد: مردم همیشه نشان‌ داده‌اند که به برنامه‌های رسانه ملی اقبال دارند و رادیو و تلویزیون هم باید از این فرصت و ظرفیت بهره کافی را ببرند. رسانه ملی در انتخابات اخیر نشان داد که به خوبی می‌تواند فضای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور را مدیریت کند و پیام نامزدها را به بهترین شکل به مخاطبان آن‌ها انتقال دهد.

این کارشناس رسانه با تاکید بر این‌که طبیعی است رسانه ملی به نسبت شبکه‌های اجتماعی عملکرد بهتری در مقوله اطلاع رسانی داشته باشد، اظهار کرد: رسانه ملی و رسانه‌های مجازی به نوعی مکمل هم هستند و نباید فکر کنیم که نقش مخرب یکدیگر را دارند. رسانه ملی می‌تواند از ظرفیت‌های این فضا به نفع خود استفاده کند. اصولا مزیت‌های رادیو و تلویزیون در رقابت‌های سیاسی به نسبت سایر رسانه‌ها قابل انکار نیست.

رعایت کامل قوانین رسانه‌ای

یک کارشناس علوم ارتباطات اعتقاد دارد که رسانه ملی در انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری کاملا به قوانین رسانه‌ای خود عمل و عدالت را رعایت کرده است.

دکتر علیرضا چابکرو نسبت ضریب نفوذ رسانه ملی را در قیاس با فضای مجازی 80 به 20 ذکرکرده و در ادامه گفت: رسانه ملی یکی از مراجع خبری موثق مردم برای رصد و اطلاع از اخبار مرتبط با انتخابات بود و نقش غیرقابل انکاری در افزایش شور و هیجان انتخاباتی داشت. وی با تاکید بر این‌که رسانه ملی همچنان باید روحیه پرسشگرانه خود را دنبال کند، تصریح کرد: می‌توان مناظره‌های انتخاباتی را به شکل دیگر ادامه داد. باید به سمت گفت‌وگوهای تخصصی همراه با ارائه راهکار پیش رفت.

دکتر چابکرو یادآور شد: عصر، عصر ارتباطات تعاملی است و رسانه ملی می‌تواند به شکل هنرمندانه‌ای مطالبات مردم را پیگیری کند.

علاقه مردم به رسانه ملی

دکتر مسعودی با تاکید مجدد بر این مهم که تجربه نشان داده مردم به رسانه ملی علاقه دارند، گفت: سازمان صداوسیما در انتخابات اخیر رابطه خوبی با مردم داشت و تضارب آرا در میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را به بهترین شکل نشان داد. این کارشناس ارتباطات پیشنهاد کرد: باید از سخت‌خبر به سمت نرم‌خبر پیش برویم و از نظرات کارشناسان مختلف در کنار پخش اخبار استفاده کنیم. مردم خبرها را دارند و بیشتر به دنبال تفسیر خبر هستند. رسانه ملی باید هر چه بیشتر به تنوع نیازهای مخاطبان خود توجه نشان دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها