یکی از جذاب‌ترین اتفاقاتی که در صنعت خودروسازی جهان روی می‌دهد، رونمایی از محصولات خاصی است که به مناسبت نیم یا یک قرن فعالیت رونمایی می‌شوند. این دسته از خودروها را همان کیک تولد هیجان‌انگیزی می‌دانند که در آنها اوج نبوغ و فناوری‌های مورد استفاده در شرکت‌های خودروساز به دنیا معرفی می‌شوند.
کد خبر: ۱۰۳۲۸۰۱
فناوری امروز در خودروی 100 سال پیش

در سال‌های اخیر خودروسازان شاخص دنیا از خودروهای جالب توجهی در صدمین سالگرد فعالیت خود رونمایی کرده‌اند. از آن جمله می‌توان به ویژن‌نکست100 (Vision Next100) ب‌ام‌و و سی‌سی 100اسپیدستر (CC100 Speedster) استون مارتین اشاره کرد. معمولا در این محصولات نگاهی آینده‌نگرانه به چشم می‌خورد که حاکی از تمایل برای شکستن مرزهاست، اما این نگرش حداقل برای میتسوبیشی مفهومی نداشته است.

این شرکت خودروساز چندملیتی که مقر اصلی آن در ژاپن است، در زمره خودروسازان شاخص دنیا به شمار می‌آید. میتسوبیشی در سال 1390/ 2011 ششمین خودروساز بزرگ ژاپن و شانزدهمین در دنیا بود. حالا این شرکت گذشته را به زمان حال آورده تا یک قرن فعالیت خود را به شیوه‌ای متفاوت از سایر خودروسازان جشن بگیرد. برای این منظور مدل استثنایی و خاطره‌انگیز مدل اِی (Model A) آماده شده است. این خودرو که در زمان خود دست‌کمی از یک رویا نداشت، در ظاهر یک محصول قدیمی است، اما هیجان دقیقا از این نقطه آغاز و ناگهان به اوج می‌رسد. مهندسان خوش‌فکر میتسوبیشی در دل این خودرو، موتور برقی هیبریدی متعلق به اوتلندر پی‌اچ‌ای‌وی (Outlander PHEV) را کار گذاشته‌اند. همه چیز تماشاچی را به اوایل قرن بیستم می‌برد، اما کافی است راننده استارت بزند تا شاهد تلفیق هنرمندانه فناوری و عصر کلاسیک باشیم.

واقعیت اینجاست که میتسوبیشی چیزی فراتر از یک خودروساز است. این نام، گروه بزرگی با بیش از 600 شرکت مستقل است که در صنایع مختلفی فعالیت دارند. تمام این شرکت‌ها زیر سایه یک فلسفه واحد به کار خود ادامه می‌دهند. همه چیز به سال 1249/ 1870 بازمی‌گردد، زمانی که کمپانی میتسوبیشی کار خود را در عرصه کشتیرانی آغاز کرد. تقریبا 50 سال بعد بود که خودروسازی نیز وارد مجموعه شد و جالب اینجاست که امروزه میتسوبیشی را بیشتر با خودرو به یاد می‌آورند.

در سال 1296/ 1917 بود که میتسوبیشی شروع به تولید نخستین خودروی خود کرد و جالب این‌که تولید این خودرو به درخواست ارتش ژاپن صورت گرفت. این خودرو که مدل اِی نام داشت، محصول هفت سرنشینه چهار دری بود که با موتوری به قدرت 35 اسب بخار حرکت می‌کرد. چارچوب این خودرو متشکل از فولاد و چوب بود که چراغ‌های گازی روشنایی مورد نیازش را تأمین می‌کرد. مهندسان میتسوبیشی از تجربه سازندگان کالسکه در ساخت هرچه مناسب‌تر فضای داخل این خودرو بهره گرفتند. تا سال 1300/ 1921 نزدیک به 22 دستگاه از این مدل ساخته شد تا به این ترتیب نخستین خودروی تولید انبوه شده تاریخ ژاپن به نام میتسوبیشی ثبت شود. حالا اما موتور دو لیتری گازی و دو موتور برقی در کنار سیستم فوق‌مدرن کنترل Super All-Wheel Control در این خودرو به کار گرفته شده تا کیک تولد صدسالگی میتسوبیشی در اوج هیجان به دنیا معرفی شود.

منبع: newatlas.com

مترجم: مهدی پیرگزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها