مطالعه‌ای که درمورد کودکان انگلیسی انجام شده نشان می‌دهد احتمال ابتلا به اوتیسم در کودکانی که مادربزرگ مادری آنها در دوران بارداری سیگارمی‌کشیده، بیشتر است.
کد خبر: ۱۰۳۲۶۲۳
مادربزرگ‌های سیگاری با نوه‌های اوتیسمی!

به گزارش جام جم آنلاین، همچنین براساس این مطالعه، دخترانی که ویژگی‌های خاصی از بیماری اوتیسم را نشان می‌دهند، در مقایسه با پسران نسبت بالاتری دارند. با توجه به مشکلات متعددی که گزارش‌های نادرست درمورد علل بروز اوتیسم درپی داشته است، قبل از درنظرگرفتن هرگونه علت برای بروز این اختلال، باید دقت بیشتری صورت بگیرد. با این حال اگر وجود چنین ارتباطی ثابت شود نشان می‌دهد باید، هم به اوتیسم و هم به تاثیرات مصرف سیگار بر جنین‌های درحال رشد نگاه دقیق‌تری داشته باشیم.

مطالعاتی که به‌دنبال یافتن ارتباط میان سیگارکشیدن در دوران بارداری و بیماری اختلال طیف اوتیسم (ASD) بوده‌اند، نتایج متفاوتی داشته‌اند. از آنجا که مصرف سیگار می‌تواند هم بر دی‌ان‌ای هسته‌ای و هم بر دی‌ان‌ای میتوکندریایی در تخمک‌هایی که در مراحل اولیه تشکیل قراردارند تاثیر بگذارد، اختلال طیف اوتیسم نیز به افزایش نرخ جهش‌های ژنتیک مرتبط است. پروفسور مارکوس پمبری از دانشگاه بریستول بر این عقیده است بررسی نسل گذشته در این زمینه که آیا مادران این نسل در دوران جنینی در معرض دخانیات قرارداشته اند یا خیر، ارزشمند خواهد بود.

بررسی یک گروه متشکل از 14هزار و 500 کودک متولد دهه 1370/ 1990 نشان داد در کودکانی که مادربزرگ آنها در دورانی که مادرشان را بارداربوده، سیگار می‌کشیده است احتمال ابتلا به اختلال طیف اوتیسم تا 53 درصد بیشتر از کودکانی است که مادربزرگشان سیگار نمی‌کشیده است. در گزارش ساینتیفیک ریپورتز (Scientific Reports) آمده تاثیر سیگارکشیدن مادربزرگ‌ها بر نوه‌های دختر، بیشتر از نوه‌های پسر بوده است. بررسی سایر فاکتورها نشان می‌دهد دختران، در صورت سیگار کشیدن مادربزرگشان تا 67 درصد بیشتر به ضعف مهارت‌های ارتباطی و رفتارهای تکراری دچار می‌شوند.

پمبری می‌گوید از نظر مکانیسمی، دو احتمال کلی وجوددارد. یکی آن که آسیب به دی‌ان‌ای، به نوه‌ها منتقل می‌شود و دیگر این که نوعی واکنش انطباقی به سیگارکشیدن باعث می‌شود نوه‌ها نسبت به اختلال طیف اوتیسم، آسیب پذیرتر شوند. پمبری می‌افزاید ما به طور خاص می‌دانیم مصرف سیگار می‌تواند به دی‌ان‌ای میتوکندریایی ـ که شامل عوامل تنظیم‌کننده متعدد در هر سلول است ـ آسیب برساند و میتوکندری فقط از طریق تخمک مادر به نسل بعد منتقل می‌شود. جهش اولیه دی‌ان‌ای میتوکندریایی، اغلب تاثیرات آشکاری بر خود مادر ندارد؛ اما این تاثیرات می‌توانند پس از آن‌که به کودک این مادر منتقل می‌شوند، تشدید شوند. نویسندگان مقاله این تحقیق تاکید می‌کنند نمی‌توانند برای تفاوت جنسیتی این تاثیرات، توضیحی ارائه کنند.

در حال حاضر نرخ تشخیص اوتیسم نسبت به دهه‌های گذشته افزایش زیادی یافته است. بخشی از این افزایش یا تمام آن به‌دلیل تغییر در تعریف این بیماری و آگاهی بیشتر در مورد علائمی است که در نسل گذشته نادیده گرفته می‌شدند. هرچند تعداد زنان سیگاری، نسبت به اوایل دهه 70 تا 50 درصد کاهش نشان می‌دهد، اما تاثیرات این شرایط بر سلامت، خود را نسل آینده نشان خواهد داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها