اوتیسم نوعی اختلال رشدی است که علائم این اختلال تا پیش از سه سالگی بروز می‌کند و علت اصلی آن ناشناخته است. این اختلال در پسران شایع‌تر از دختران است. اوتیسم بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی تاثیر می‌گذارد.
کد خبر: ۱۰۳۱۴۱۸
کودکان اوتیسم نیازمند توجه

کودکان و بزرگسالان اوتیستیک، در ارتباطات کلامی و غیرکلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های مربوط به بازی مشکل دارند. تعداد افراد اوتیسم از سال 1980 میلادی تاکنون بشدت در حال افزایش است. در ایران هم کودکان و افراد زیادی این اختلال را دارند که متاسفانه از آنها حمایت کافی نمی‌شود و دسترسی آنها به مراقبت‌های بهداشتی، خدمات توانبخشی و آموزشی محدود است. آنها همچنین با چالشی بزرگ در ارتباط با برچسب و تبعیض در جامعه روبه‌رو هستند و از آزار، انزوا و تضییع حقوق اساسی خود رنج می‌برند.

برای حمایت از بیماران مبتلا به اوتیسم در مهر ماه سال 92، اولین تشکل غیردولتی ملی، آموزشی، پژوهشی، توانبخشی و حمایتی ویژه اختلالات طیف اوتیسم با هدف افزایش دانش و آگاهی جامعه، توانمندسازی والدین و افزایش کیفیت زندگی این بیماران و افزایش مهارت و استقلال افراد دارای اوتیسم تاسیس شد و خدمات آموزشی، پژوهشی، توانبخشی و حمایتی را برای این بیماران ارائه می‌کنند.

در حال حاضر انجمن اوتیسم ایران نزدیک به 1030 کودک اوتیسم در تهران و 130 کودک در شهرستان را تحت پوشش خود قرار داده است که خدمات حمایتی، آموزشی، دوستدار اوتیسم و در صورت لزوم مددکاری به آنها ارائه می‌کند.

یکی از اهداف انجمن اوتیسم ایران این است که تا سال 1405، تمامی افراد جامعه بیماری اوتیسم را بشناسند و افراد طیف اوتیسم و خانواده‌های آنها، بدون قضاوت در جامعه‌ای زندگی کنند که دارای محیطی مناسب و آرام برای آنها بوده و از نظر فرهنگی بستر لازم برای حضور بیماران اوتیسم در جامعه فراهم شده باشد تا این افراد زندگی شادی داشته باشند و علاوه بر آن به خدمات فراگیر استاندارد و باکیفیت آموزشی، حمایتی و توانبخشی دسترسی داشته باشند.

همچنین باید به جایی برسیم که افراد طیف اوتیسم در مراکز بهداشت غربالگری، تشخیص و ارزیابی شوند و تحت پوشش کامل بیمه قرار گیرند و براحتی در مراکز عادی و استثنائی آموزش و پرورش پذیرفته شوند.

در عین حال برای شناخت جامعه از اوتیسم، نیاز است تمامی ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی، نهادهای مدنی، بخش خصوصی، عموم مردم و... در صحنه حاضر باشند تا خلا حاصل از حمایت‌های اجتماعی از این طیف کاهش یابد و به جایی برسیم که این خلأ دیگر حس نشود.

باید توجه کرد پس از مراجعه خانواده‌ها به انجمن اوتیسم ایران، با توجه به تشخیص بخش مددکاری و شرایط خانواده‌ها و فرزندان‌شان به چهار گروه تقسیم‌بندی شده که هر گروه با توجه به نیازهای ویژه خود و سطح رفاهی خانواده از خدمات انجمن بهره‌مند می‌شوند.

البته برخی خدمات به صورت مشترک برای تمامی چهار گروه ارائه می‌شود که عبارتند از خدمات آموزش، پژوهش و توانبخشی شامل برگزاری کارگاه‌های آموزشی، تولید محتواهای علمی برای افزایش دانش خانواده‌ها و کارشناسان، اجرای تمامی تست‌های روان‌شناسی، کاردرمانی و گفتاردرمانی، آموزش مربی‌های کارآمد،

توانمند و... است.

همچنین خدمات واحد حمایتی انجمن هم انجام ارزیابی اولیه خانواده توسط مشاور، پذیرش و صدور کارت عضویت تعریف شده در سامانه کشوری ناجا و کلیه مراکز دوستدار اوتیسم، اهدای بسته هدیه خوشامدگویی به خانواده‌ها، ارزیابی بهداشت روانی خانواده‌ها توسط روان‌شناس در صورت نیاز، ارائه مشاوره تلفنی برای تمامی والدین دارای فرزند طیف اوتیسم در سراسر کشور، ارائه مشاوره حقوقی، ارائه مشاوره تغذیه، برگزاری گلگشت‌های فرهنگی آموزشی، تفریحی و... را شامل می‌شود. در عین حال بخش دیگری هم با عنوان خدمات شبکه دوستدار انجمن اوتیسم ایران وجود دارد که این دسته از خدمات شامل همه مراکز درمانی، خدماتی اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، رفاهی و... که دوستدار افراد اوتیسم هستند، شده و هر مرکز با توجه به امکانات موجود خدمات ویژه‌ای برای افراد دارای اوتیسم و خانواده‌های این گروه در نظر گرفته و این مراکز طی تفاهم‌‌نامه‌ای با انجمن اوتیسم ایران به انجام این خدمات متعهد شده است. استفاده از خدمات شبکه دوستدار اوتیسم با در دست داشتن کارت عضویت انجمن اوتیسم ایران امکان‌پذیر است.

سعیده صالح غفاری

مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها