دراین گزارش قصد داریم به ۸ عادت خطرناک برای مغز ، و هم چنین چند توصیه عملی در مورد چگونگی دوری از این عادت ها و در نتیجه، افزودن بر قدرت مغز اشاره کنیم.
کد خبر: ۱۰۳۰۶۸۳
۸ عادت خطرناک که مغز را نابود می‌کند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تسنیم، هر چه سن مان بالا می رود، به طور طبیعی کمی از عملکرد مغزمان را از دست می دهیم. با وجود این، برخی عادت های زیان آور می توانند واقعا به فرآیند زوال مغز سرعت بدهند. برای مثال، بی بی سی گزارشی از یک پژوهش تهیه کرده است که در آن در زمینه عادت های ناسالم و ارتباط آنها با عملکرد مغز مطالعه می کردند. به گفته دکتر هانِک جوستون، پژوهش گر این مطالعه، عادت هایی که برای قلب مضر هستند، بر مغز نیز تاثیر مشابه ای می گذارند.

8 عادت خطرناک برای مغز که باید بشناسید و از آنها دوری کنید در ادامه آمده است :

فقدان ارتباط اجتماعی

روان شناسان به طور کلی با این نظریه موافق هستند که هنگامی که بتوانیم با دیگران معاشرت داشته باشیم، عملکرد مغزمان به بهترین حالت خود می رسد. به اعتقاد وب گاه سایکولوژی تودی فقدان برخوردهای اجتماعی می تواند به افسردگی و احساس تنهایی منجر شود و حتی بر توانایی یادآوری مان نیز تاثیر بگذارد. کودکانی که با پدرومادر و هم سالان شان به اندازه ی کافی برخورد اجتماعی ندارند بیش از دیگران در معرض ابتلا به مشکلات روانی- اجتماعی قرار دارند. فقدان ارتباط اجتماعی در بزرگسالی نیز می تواند به عادت های بدی هم چون نوشیدن زیاد الکل و سوءمصرف مواد منجر شود.

برای جلوگیری از فقدان ارتباط اجتماعی، جست وجو برای یافتن راه های معاشرت با دیگران بسیار مهم است. برای مثال، پژوهشی در دانشگاه میشیگان در مورد این که چگونه ارتباط اجتماعی می تواند به افزایش توانایی مغز کمک کند، به مطالعه پرداخت. به گزارش این پژوهش گران حتی روزانه 10 دقیقه حرف زدن با دیگران می تواند عملکرد ذهنی و حافظه را ارتقا دهد.

برای جلوگیری از فقدان ارتباط اجتماعی، جستجو برای یافتن راه هایی برای ملاقات و معاشرت با دیگران بسیار مهم است. مشاوران دانشگاه فلوریدا توصیه می کنند برای جلوگیری از این مسئله در باشگاه ورزشی ثبت نام، و در یک انجمن یا فعالیت اجتماعی شرکت کنید. انجام فعالیت بدنی احساس خوبی به شما می دهد و این فرصت را در اختیارتان می گذارد که با دیگران ملاقات کنید.

امواج گوشی های همراه ممکن است باعث سرطان مغز شوند

مدت ها است بحث و جدل های زیادی در مورد احتمال سرطان زا بودن امواج گوشی های همراه در جریان است. یک کارآزمایی بالینی که در 2016 به عمل آمد، ارتباطی میان امواج گوشی های همراه و سرطان را در موش ها کشف کرد. این کارآزمایی موش ها را به مدت 2 سال، روزی 9 ساعت در معرض امواج مشابه امواج گوشی های همراه قرار داد. این پژوهش به افزایش خطر ایجاد تومور در مغز و قلب موش ها پی برد. مجله کانسومر ریپورتس نیز همین شواهد را به عنوان گواهی برای ارتباط میان استفاده از گوشی های همراه و خطر ابتلا به سرطان در درازمدت کافی دانست.

البته این مسائل به این معنی نیستند که باید گوشی های همراه مان را دور بیندازیم. آنتن بسیاری از گوشی های همراه و گوشی های هوشمند داخل آنها تعبیه شده است، یعنی این که تا حدودی دور از سرتان قرار دارد. با این حال، کانسومر ریپورتس توصیه می کند برای دوری از خطر سرطان زایی امواج گوشی های همراه برخی اقدامات احتیاطی خردمندانه را رعایت کنید. برخی از این اقدامات عبارت هستند از:

سعی کنید از بلندگو یا هندزفری برای صحبت کردن استفاده کنید.

اگر آنتن ضعیف است، سعی کنید گوشی را دور از بدن تان نگه دارید.

حتی الامکان از پیامک یا تماس تصویری استفاده کنید.

گوشی تان را در جیب پیراهن یا شلوارتان نگذارید.

حذف صبحانه

عادتِ حذف صبحانه – یا بهتر بگوییم، عادت به صبحانه نخوردن – می تواند تاثیر منفی بر سلامت مغزتان داشته باشد. همه ی ما این جمله معروف را شنیده ایم که " صبحانه مهم ترین وعده ی غذایی روز است ” . بر اساس نتایج پژوهش ها، حذف صبحانه برای سلامت مغز بسیار مضر است.

برای مثال، پژوهشی در ژاپن که روی بیش از 000، 80 نفر به عمل آمد، دریافت حذف صبحانه خطر سکته ی مغزی و ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد. این پژوهش که در یک دوره ی 15 ساله به طول انجامید، وضعیت آدم هایی را بررسی کرد که هیچ گونه سابقه بیماری قلبی یا سرطان نداشتند، و در نتیجه این بررسی دریافت خوردن صبحانه در هر روز می تواند به جلوگیری از سکته مغزی کمک کند. هم چنین پژوهشگران به این نکته اشاره کردند که فشار خون بعد از خوردن صبحانه کاهش می یابد و بنابراین، خوردن صبحانه می تواند خطر خون ریزی مغزی را کاهش دهد.

خوردن صبحانه به صورت منظم و همیشگی تاثیرات مثبتی بر قدرت تمرکز و توانایی های ذهنی دارد. این مسئله از جانب پژوهشی در زمینه ی تاثیرات صبحانه و عملکرد تحصیلی در کودکان مورد تایید قرار گرفت. مجله ی پیشگامان علوم اعصاب انسان شواهدی را منتشر کرد که نشان می دهند کودکانی که عادت به خوردن صبحانه دارند از لحاظ تحصیلی، به ویژه در زمینه ریاضی و حساب، عملکرد بهتری دارند.

مصرف بیش از اندازه چربی به مغز آسیب می رساند

همه از خطرات استفاده بیش از اندازه چربی در رژیم غذایی آگاه هستیم، با این حال بدانید مصرف بیش از حد چربی می تواند به مغز نیز آسیب برساند. دانشمندان کشف کرده اند غذاهای چرب می توانند مغز را به گونه ای برنامه ریزی کنند که اشتیاق به خوردن غذاهای چرب را در بدن افزایش دهند.

پژوهشی که تحت برنامه علوم اعصاب در سوءمصرف مواد در دانشگاه وندربیلت به عمل آمد، دریافت آدم هایی که مرتبا در مصرف غذاهای چرب زیاده روی می کنند باعث ایجاد یک مشکل مغزی در خود می شوند. این مشکل سبب می شود مغز پیام هایی ارسال کند که باعث شوند فرد حتی هنگامی که از لحاظ جسمی کاملا سیر است، هم چنان به غذا خوردن ادامه دهد. بنابراین، مغز که وظیفه دارد اشتها را محدود کند، باعث می شود اشتیاق فرد به خوردن غذاهای چرب بیش تر شود و در نتیجه، به چاقی مفرط و دیگر بیماری ها دچار شود.

عادت به خوردن غذاهای سالم می تواند به عملکرد مناسب مغز کمک و از ایجاد اشتیاق به مصرف غذاهای چرب جلوگیری کند. برای مثال، به گفته دکتر مارک پی. متسون، پژوهش گر علوم اعصاب، پژوهش ها نشان می دهند رژیم روزه متناوب می تواند بروز بیماری های آلزایمر، هانتینگتون، و پارکینسون را به تعویق بیندازد.

گاهی اوقات به رژیم روزه متناوب، رژیم روزه متناوب 5: 2 می گویند. روزه متناوب یعنی این که 5 روز در هفته به صورت معمول و همیشگی غذا بخوریم، و برای 2 روز غیرمتوالی در هفته میزان کالری مصرفی مان را به 500 کالری برای خانم ها یا 600 کالری برای آقایان کاهش دهیم. آیا این نوع از روزه داری توانایی های ذهنی مغزمان را افزایش می دهد؟ یک پژوهش که در مجله پلاس وان منتشر شد، نشان داد روزه داری متناوب در فضای کارآزمایی بالینی توانست عملکردهای مغز را بهبود ببخشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها