مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: مطالعه انتقال آب دریاچه وان به دریاچه ارومیه در دستور کار ستاد احیا قرار گرفت و در صورت موافقت طرفین عملیاتی می‌شود.
کد خبر: ۱۰۲۹۹۹۴
آب وان ترکیه به دریاچه ارومیه می‌ریزد + عکس

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از مهر، فرهاد سرخوش ضمن بیان این مطلب افزود: انتقال آب به دریاچه ارومیه یکی از اقدامات اساسی ستاد احیای دریاچه ارومیه بوده و در حال حاضر انتقال آب از «کانی سیب» به دریاچه ارومیه در حال اجراست.

وی ادامه داد: مطالعات بخش بیولوژیکی این پروژه در حال انجام است که در صورت مثبت بودن نتایج آن وارد مذاکره با ترکیه خواهیم شد.

سرخوش تصریح کرد: در سه سال اخیر، در سطح ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی ۹ شهرستان حوضه دریاچه ارومیه، نقشه «کاداستر» تهیه شد.

مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه توضیح داد: اجرای عملیات تهیه نقشه کاداستر اراضی کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه با اعتبار مصوب ۳۱۰ میلیارد و تخصیص ۱۱۸ میلیارد ریال ادامه دارد ضمن این که، عملیات تهیه نقشه کاداستر اراضی کشاورزی استان تا پایان سال گذشته ۴۴ درصد پیشرفت دارد.

۱۷هزار هکتار اراضی کشاورزی حوضه دریاچه ارومیه به آبیاری نوین مجهز می شود

به گفته مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه تهیه و اجرای نقشه کاداستر اراضی در اراضی زراعی و باغی در سطح ۳۰۰ هزار هکتار در شهرستانهای حوضه آبریزدریاچه ارومیه منجر به یکپارچه سازی، سرمایه گذاری مفید، ایجاد بانک اطلاعات کشاورزی و اراضی باغی شامل (میزان سطح، موقعیت، پراکندگی، نوع مالکیت و منابع آب اراضی) برنامه‌های اساسی و اولویت دار و کمک به کنترل و کاهش مصرف آب بخش کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه خواهد شد.

سرخوش گفت: در آینده نزدیک ۱۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه به سامانه آبیاری تحت فشار تجهیز می‌شود که این طرح تاکنون در سطح حوضه ۶ هزار ۵۰۶ هکتار اجرا شده است.

وی افزود: این طرح برای ارتقای راندمان آبیاری از ۴۰ درصد فعلی به ۹۰ درصد در راستای کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب دربخش کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه اجرا می‌شود وبا آبیاری قطره ای به نسبت آبیاری به روش سنتی به مقدار زیادی در مصرف آب صرفه جویی می‌شود.

مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد: آبیاری قطره‌ای بدلیل صرفه جویی در مصرف آب و امکان آبیاری در اراضی شیبدار بدون نیاز داشتن به تسطیح و جلوگیری از جریان سطحی آب و فرسایش خاک ومحافظت از گیاه در مقابل یخبندان ناشی از سرمای زودرس می‌تواند به عنوان یک راهبرد اصولی در حوضه کشاورزی استفاده شود.

۳۲۵۶هکتار از زمین‌های کشورهای مجهز به شبکه آبیاری فرعی و زهکشی شده‌اند

سرخوش گفت: راندمان بالای مصرف آب تا ۹۰ درصد و افزایش رشد گیاه و عملکرد آن، کاهش هزینه در آبیاری و همچنین دقت بالای آن در مقدارآبی که به طور متناوب در اختیار گیاه قرار می‌گیرد و کاهش علفهای هرز و سرانجام مدیریت صحیح از منابع موجود از مزایای روش آبیاری قطره‌ای است.

وی با بیان اینکه در ۳ سال گذشته در مجموع ۴۱۴ کیلومتر عملیات انتقال آب با لوله پلی اتیلن به اجرا درآمده، افزود: در مواردی که انتقال آب از منبع تأمین تا محل مصرف (مزرعه) توسط کانال‌های سنتی خاکی انجام می‌پذیرد تلفات آب از طریق تبخیر و نفوذ در بستر نهر به میزان تقریبی ۴۰ تا ۵۰ درصداتفاق می افتد.

سرخوش تاکید کرد: با اجرای این طرح راندمان انتقال از مقدار فعلی به حدود ۱۰۰ درصد افزایش می‌یابد. در همین راستا در سه سال گذشته شبکه فرعی آبیاری و زهکشی برای سه هزار ۲۵۶ هکتار از زمین‌های کشاورزی پایاب سدها اجرا شده است، بالغ بر ۷۰۷ میلیارد ریال تخصیص یافته و در حال اجراست.

مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه، ارتقای کارایی و راندمان شبکه‌های نیمه مدرن موجود، تغییر روش آبیاری از ثقلی و کانال به آبیاری تحت فشار، کاهش مصرف آب در شبکه‌های سنتی و نیمه مدرن به میزان ۳۵ تا ۴۰ درصد را از دیگر اهداف طرح برشمرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها