این روزها گوشمان عادت کرده به شنیدن خبرهایی که حکایت می‌کند از فریب خوردن طرفین هنگام بستن عهد و پیمان برای تمامی عمرشان. امروزه فریب، یکی از مشکلات میان زوج‌های جوان است که به واسطه آن کانون خانوادگی در همان ابتدای راه از هم فرو می‌پاشد .
کد خبر: ۱۰۲۹۳۴۸
فریب، زنگ خطر ازدواج

براساس آمار پرونده‌های مطرح شده در دادگاه خانواده، بیشتر این فریب از سوی آقایان بوده که دارای دلایلی متعدد و متفاوت بوده حال آن که عمده دلیل خانم‌ها پنهان‌کاری ازدواج قبلی است. کارشناسان امور خانواده، ضعف تجربه شناخت و رویارویی با جنس مخالف و به عبارتی ناهماهنگی میان بلوغ جنسی و بلوغ اجتماعی جوان را عواملی می‌دانند که می‌تواند باعث فریب افراد در زندگی زناشویی شود. برخوردار نبودن از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالفعل برای تجزیه و تحلیل معادلات پیچیده محیطی و در مواردی جامعه پذیری ناهمگون، هیجانات و بحران‌های روحی، تمایلات تنوع جویانه، روحیات پرخاشگرانه، تهور و گستاخی و... استعداد فوق‌العاده‌ای را برای زیرپا نهادن قوانین و آلوده شدن به انواع انحرافات و کجروی‌ها در فرد ایجاد می‌کند.

دختر یا پسری که به دلیل تعلقات دینی، ایمان و تدین، التزام عملی به دستورات و تعالیم مذهبی را بالاترین نماد مطلوبیت و ارزشمندی می‌انگارد و سایر اوصاف را در سایه این اوصاف ارج می‌نهد، برای افراد واجد این شرایط حسابی ویژه باز می‌کند و آمادگی بیشتری برای نادیده گرفتن سایر نقایص از طرف مقابل دارد. در هر حال طرف مقابل در چنین شرایطی شانس زیادی برای عبور آسان از گردنه‌ها و خوان های معمول گزینش در ازدواج دارد. عشق و تعلق خاطر افراطی افراد در شرف ازدواج به یکدیگر از پیش‌زمینه‌هایی است که اعمال خردورزی‌های دقیق و کنجکاوی‌های هوشیارانه را تا شعاعی با مشکل مواجه می‌کند. رابطه عاشقانه و پیامدهای مسحورکننده آن، همه نقایص و کاستی‌های محتمل را ترمیم کرده و همه موانع را از میان می‌برد.

همچنین ناهمسویی میان ارزش‌ها و هنجارها، تمهیدات ساختاری، اعطای فرصت، رقابتی بودن بازار ازدواج، گزینش عقلانی و ضعف کنترل اجتماعی از دیگر عوامل موثر در فریب ازدواج است.

پس این زنگ خطری است برای دختران و پسران جوان که برای تشکیل خانواده دست به فریبکاری نزنند و همیشه با صداقت با هم برخورد کنند که نبود صداقت میان آنها تا مدتی می‌تواند زندگی‌شان را جهت دهد و بعد باعث فروپاشی آن می‌شود.

دکتر پروانه صفایی‌مقدم

روان‌شناس بالینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها