گفت‌وگو با مجید واشقانی، بازیگر سریال «دیوار شیشه‌ای»

همکاری با 3 کارگردان، سخت اما جذاب است

مجید واشقانی با بازی در سریال تلویزیونی «مسیر انحرافی» کارش را در دنیای بازیگری آغاز کرد. او طی این سال‌ها در سریال‌های تلویزیونی‌ همچون کمین، مرز آفتاب، زیر هشت، هوش سیاه 2، ماتادور، انقلاب زیبا و میکائیل و ... نقش‌های متفاوتی را تجربه کرده است.
کد خبر: ۱۰۲۸۹۵۶
همکاری با 3 کارگردان، سخت اما جذاب است

واشقانی این روزها بازی مجموعه اپیزودیک «دیوار شیشه‌ای» را روی آنتن دارد که در مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی رسانه ملی تولید شده و از شبکه یک پخش می‌شود. این بازیگر در این مجموعه که بخشی از فضای آن شبیه برنامه موفق ماه عسل است، نقش یک مجری تلویزیونی با نام فرهاد را بازی می‌کند که در زندگی شخصی‌اش با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند. همین نقش‌آفرینی متفاوت بهانه‌ای شد تا درباره این سریال با او به گفت‌وگو بنشینیم.

شما در مجموعه دیوار شیشه‌ای نقش یک مجری برنامه تلویزیونی را به عهده دارید. ایفای این نقش چقدر برایتان چالش برانگیز بود، زیرا فضای این سریال و نوع بازی شما برای مخاطبان تلویزیون یادآور برنامه «ماه عسل» و اجرای احسان علیخانی است؟

وقتی نقش فرهاد در مجموعه اپیزودیک دیوار شیشه‌ای پیشنهاد شد، سر سریال لبخند رخساره بودم که روزهای پایانی تصویربرداری را پشت سر می‌گذاشت. به همین دلیل از دوستان خواهش کردم خلاصه قسمت‌ها را برای مطالعه به من بدهند. وقتی فیلمنامه منسجم، روان و خوب دیوار شیشه‌ای را خواندم، احساس کردم حتماً با برنامه ماه عسل مقایسه می‌شویم.

درست است که دیوار شیشه‌ای شباهت‌های زیادی به ماه عسل دارد، ولی این چیز بدی نیست. اتفاقا خیلی هم خوب است که یک سریال بعد از ساخت به‌دلیل تشابه با یک برنامه موفق تلویزیونی مقایسه شود. این نشان می‌دهد علیخانی چقدر در کارش مسلط است. داستان‌هایی که در مجموعه دیوار شیشه‌ای بازگو می‌شود، شبیه زندگی آدم‌هایی است که مهمانان در برنامه ماه عسل تعریف می‌کنند. در مجموع همه این موارد برایم جذاب بود و از ابتدا می‌دانستم طرفداران دوآتشه احسان علیخانی ممکن است از تماشای این سریال ناراحت شوند، اما باید پذیرفت دیوار شیشه‌ای مجزا از برنامه ماه عسل است و نقطه تشابه‌شان، پخش هردوی آنها از تلویزیون است. ما کپی‌برداری نکرده‌ایم! ممکن است به شکل ناخودآگاه و خودآگاه شکل همدیگر درآمده باشیم، اما از نظر من هیچ ایرادی ندارد، حتی اگر کسی بگوید این سریال صد در صد شبیه ماه عسل است، باز هم خواهم گفت هیچ اشکالی ندارد، چون ماه عسل برنامه موفقی است.

مفهوم ما‌به‌ازا این نیست که شما زندگی احسان علیخانی را بازی کرده‌اید، چون ایشان ازدواج نکرده‌اند! بلکه منظورم این بود وقتی نقش فرهاد را بازی می‌کنید که وارد استودیوی برنامه تلویزیونی می‌شود، نحوه بیان سوالات از مهمانان برنامه یا میمیک صورت‌تان شبیه احسان علیخانی است. آیا موافق هستید که ادای احسان علیخانی را درآورده‌اید؟

من نه می‌گویم ادای احسان علیخانی را درآورده‌ام و نه می‌گویم ادایش را درنیاورده‌ام. من ادعایی در این باره نمی‌کنم. اگر فکر کنیم حالت اول برقرار باشد و من ادای احسان را در آورده‌ام، پس خوشحالم که این‌قدر کارم را درست انجام داده‌ام که شما و بقیه معتقدید عین احسان علیخانی شده‌ام.

بیاییم به حالت دوم هم فکر کنیم و این‌که شخصیتی را بازی کرده‌ام که فیلمنامه به من خط داده و از خودم چیزی نگفته‌ام؛ بلکه هر آنچه می‌گویم در فیلمنامه نوشته شده بود، چون فیلمنامه بسیار استخوان‌دار بود و اگر چیزی اضافه می‌شد، حتما اشتباه از کار درمی‌آمد. اعتقاد دارم حالت دوم اتفاق افتاده است. البته باید این مساله را پذیرفت که برنامه ماه عسل احسان علیخانی بشدت موفق و خیلی زیر ذره‌بین است و علیخانی در شب‌های اجرا بابت این‌که چرا دستش را بالا گرفته و... باید جواب پس بدهد. طبیعی است وقتی سریالی هم ساخته می‌شود که شباهت‌هایی با این برنامه هم دارد زیر ذره‌بین برود. اگر من به‌عنوان مابه‌ازا از احسان علیخانی کپی‌برداری کرده‌ام و او را به‌عنوان نمونه موفق در اجرا در نظر گرفته‌ام، کار بدی نکرده‌ام.

من نمی‌گویم شما کار بدی کرده‌اید، بلکه می‌گویم میمیک صورت‌تان را شبیه احسان علیخانی کرده‌اید.

اگر این‌طور به نظر رسیده، مطمئن باشید آن‌قدر اجرای احسان علیخانی قوی است که ناخودآگاه ملکه ذهن من شده و وقتی نقش فرهاد را به عنوان مجری بازی کرده‌ام، تاثیر گذاشته است.

شما سال‌ها قبل هم تجربه اجرا داشته‌اید. آیا آن تجربه به بازی شما در مجموعه دیوار شیشه‌ای کمک کرده است؟

خیلی کم کمک کرده است، زیرا آن اجرا برای 15 سال پیش بود. در این سریال قرار بود شخصیتی را بازی کنم که هر بار با یک حال و هوای متفاوت وارد برنامه می‌شود و زندگی‌اش به خاطر مزاحمت‌های یک زن با ماجراهایی هم رو به رو خواهد شد. باید راکورد همه این صحنه‌ها حفظ می‌شد. از سوی دیگر تولید این مجموعه چند ماه به خاطر مسائل مالی متوقف شد. در مجموع تجربه اجرا به من کمکی نکرد، چون قرار بود در سریال دیوار شیشه‌ای نقش شخصیت مجری را بازی کنم. اگر واقعا یک برنامه تلویزیونی مثل دیوار شیشه‌ای پخش و اجرای آن به من داده می‌شد، حتما به گونه‌ای دیگر اجرا می‌کردم. مجموعه اپیزودیک دیوار شیشه‌ای سریال موفقی است و ساختار متفاوتی هم دارد.

فکر نمی‌کنید شخصیت فرهاد که حرفه‌اش اجراست، وقتی در استودیو قرار می‌گیرد به نوعی خودش را دانای کل تصور می‌کند؟

یکی از ویژگی‌های خوب مجموعه دیوار شیشه‌ای این است که فقط ساختارش اپیزودیک نیست و مجری و تهیه‌کننده به‌عنوان نخ تسبیح انتخاب شدند تا مجری فقط دانای کل نباشد. ما در هر اپیزود بخش‌هایی از مشکلات فرهاد را در زندگی شخصی‌اش شاهد هستیم. این نشان می‌دهد که نباید به اشتباه همدیگر را قضاوت کنیم.

کارگردانی این مجموعه به عهده سه نفر است و شنیده‌ایم کارگردانی بخش‌های استودیو را نیز هر سه انجام داده‌اند.

برایتان سخت نبود با سه کارگردان کار کنید، زیرا سبک و سلیقه هر کارگردان متفاوت است؟ در واقع برای ایفای نقش فرهاد در استودیو دچار چندگانگی نشده‌اید؟

کار با سه کارگردان سخت، اما جذاب بود. احمد معظمی کارگردانی همه بخش‌های زندگی شخصی فرهاد و سارا را به عهده داشت، اما بخش استودیو به عهده هر سه نفر (راما قویدل، نوید میهن دوست و احمد معظمی) بود. برای این که تداخل ایجاد نشود، ما با هم یک جلسه گذاشتیم و همه نظرات شان را اعلام کردند و به یک نظر مشترک رسیدیم تا فرهاد در استودیو تغییر نکند. هر روز من با احمد معظمی کار داشتم، چون بخشی از زندگی فرهاد ضبط می‌شد و گاهی ترافیک کاری بود و با هر سه باید کار می‌کردم. دلیل این که سه کارگردان در استودیو کارگردانی کرده‌اند این بود که هر کارگردانی مهمانان اپیزود خودش را که در استودیو قرار داشت، مدیریت می‌کرد. البته اکبر تحویلیان علاوه بر تهیه‌کنندگی، کارگردانی تلویزیونی سریال را هم به‌عهده داشت تا کار یکدست باشد و مشکلی به وجود نیاید.

شما تا امروز نقش‌هایی متفاوت بازی کرده‌اید. کاراکتر فرهاد نسبت به دیگر نقش‌هایتان چه جایگاهی دارد؟

بیشتر کارهایم را دوست و به آن باور داشتم. البته از برخی کارهایی که کرده‌ام، پشیمان هستم. ولی باید بگویم مجموعه دیوار شیشه‌ای را خیلی دوست دارم و جزو کارهایی است که به آن اعتقاد دارم. به نظرم کار بسیار نویی است که در تلویزیون ایران تجربه نشده بود. اما ساعت و زمان پخش مجموعه مناسب نیست.

نسبت به کدام یک از کارهایتان پشیمان هستید؟

فعلا درباره‌اش نمی‌توانم حرف بزنم، زود است. بموقع خواهم گفت.

اگر قرار باشد فصل دوم این مجموعه ساخته شود، شما باز هم علاقه‌مند بازی کردن هستید؟

بله، بسیار زیاد تمایل دارم و اگر پیشنهاد شود، می‌پذیرم. اگر هم این نقش به دوست دیگری داده شد برایش آرزوی موفقیت دارم.

فاطمه عودباشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها