دکتر امیر دبیری مهر، مدرس ارتباطات معتقد است جاذبه رادیو و تلویزیون نسبت به دیگر رسانه‌ها باعث شده مردم برای دریافت اطلاعات و اخبار انتخابات به این رسانه مراجعه کنند و از سوی دیگر اعتمادشان روز به روز افزایش پیدا کند.
کد خبر: ۱۰۲۸۵۷۲
نمایش اعتماد مردم به رسانه ملی

از سوی دیگر فضای هرج و مرج شبکه‌های اجتماعی به بی توجهی مردم به این شبکه‌ها منجر شده است.

در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم با وی درباره نقش رسانه ملی در آگاهی بخشی انتخاباتی به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

نظرسنجی‌های صورت گرفته در فاصله قبل و بعد از مناظره (6 تا 10 اردیبهشت) نشان می‌دهد اعتماد مردم به رسانه ملی افزایش یافته و نسبت به شبکه‌های مجازی کاهش پیدا کرده است. به نظر شما دلیل این اعتماد چیست؟

دلیل اول این مساله به جذابیت‌های رادیو و تلویزیون نسبت به رسانه‌های دیگر در پرداختن به موضوع انتخابات و برنامه‌های انتخاباتی مرتبط به معرفی نامزدها و برنامه‌هایشان برمی‌گردد. این جاذبه روز به روز بیشتر شده است. با توجه به این‌که میل و رغبت افکار عمومی نسبت به انتخابات بیشتر است، به همین دلیل جنس رسانه‌ها هم به گونه‌ای است که مردم بیشترین مراجعه را دارند. دلیل دوم این است که حجم قابل توجه و عظیمی از برنامه‌های رادیو و تلویزیون به انتخابات اختصاص پیدا کرده است که حوزه مورد نیاز و علاقه مردم است. تنوع برنامه‌ها در قالب‌های مختلف ازجمله گزارش، گفت‌وگو، صحبت نامزدها بدون واسطه با دوربین و... باعث افزایش و گرایش مردم به برنامه‌های رادیو و تلویزیون نسبت به رسانه‌های دیگر شده است. دلیل سوم به شبکه‌های اجتماعی مربوط می‌شود که اخبار رادیو و تلویزیون در ارتباط با انتخابات نسبت به این شبکه‌ها قابل قیاس نیست. در واقع در شبکه‌های اجتماعی شاهد هرج و مرج بسیار زیادی در انتشار اخبار هستیم و نظارتی نسبت به اخبار نمی‌شود. به قول معروف دوغ و دوشاب و سره و ناسره با هم در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود و این مساله باعث بی‌اعتمادی شده است.

پس هرج و مرج در شبکه‌های اجتماعی باعث بی‌اعتمادی شده است؟

بله، دیگر شبکه‌های اجتماعی مبنای اعتماد مردم نیست، زیرا مطالب نادرست، دروغ، افترا و تهمت منتشر می‌شود که باید عطایش را به لقایش بخشید. در واقع انتشار چنین مطالبی باعث شده مردم از شبکه‌های اجتماعی دور شوند؛ زیرا انتخابات هم عرصه حساسی است و مردم می‌خواهند با توجه به شناختی که پیدا می‌کنند، تصمیم بگیرند. بنابراین رسانه ملی منبع قابل اعتماد مردم است.

با توجه به افزایش اعتماد مردم به رسانه ملی به نظرتان از این به بعد وظیفه برنامه‌سازان سازمان صدا و سیما چیست؟

به هر حال قبل از شروع برنامه‌های انتخاباتی برنامه‌ریزی‌ها انجام شده و فیلم‌های نامزدها، مناظره و... پخش می‌شود. مردم هم خواسته‌ها و مطالباتی دارند. ابتدا ستاد تبلیغات ریاست جمهوری تصمیم گرفته بود مناظره ضبطی پخش شود که تصمیم درستی نبود و جامعه هم نسبت به این مساله واکنش نشان داد. بعد از یک تا دو روز تامل دوباره تصمیم به پخش زنده شد. یکی از اشکالات وارد به مناظره این بود که اختیاراتش محدود بود و نباید چهار تا سوال برای مجری گذاشت. مجری باید با نامزدها چالش کند، زیرا نماینده مردم و افکار عمومی است. نباید رتبه مجری را به اندازه اپراتور تقلیل بدهیم. چالش مجری با نامزدها باعث می‌شود جاذبه برنامه بالا برود. ضمن این که مردم علاقه‌مند هستند دوربین رادیو و تلویزیون به خانه‌های نامزدها برود تا محل زندگی‌شان را ببینند یا از فیش حقوقی‌شان مطلع شوند و... البته دست صدا و سیما هم در این باره بسته است و محدودیت‌هایی دارد.

عملکرد شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی را نسبت به دوره‌های قبلی انتخابات ریاست جمهوری چطور ارزیابی می‌کنید؟

از نظر کمی افزایش یافته، اما از نظر کیفی خیلی تغییری نداشته که معتقدم این بخش ربطی به صدا و سیما ندارد، بلکه به محدودیت‌هایی برمی‌گردد که باعث شده دست بچه‌های صدا و سیما برای کارهای نوآورانه بسته باشد. ضمن این‌ که هر دوره از انتخابات فضای خاصی دارد. به همین دلیل هر دوره برنامه‌ریزی‌های مختص خودش را خواهد داشت. امیدوارم اتفاقات خوب بیفتد و شاهد افزایش بعد کیفی هم باشیم. همچنین به مجریان کنونی اجازه داده شود با نامزدها چالش داشته باشند.

گفت‌وگو: فاطمه عودباشی

ضمیمه جام سیاست جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها