دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس به جام جم آنلاین خبر داد:

محیط زیست، وزارت نخواهد شد

علی‌رغم وجود ارزش اقتصادی گازهای میادین نفتی که در مشعل‌ها می‌سوزند، مشعل‌ها در جزیره خارک همچنان روشن‌ و در حال آسیب‌زدن به محیط زیست منطقه و آلودگی هوا برای ساکنان جزیره هستند.
کد خبر: ۱۰۲۷۶۶۲
دودی که با مشعل سوزی به چشم اهالی جزیره خارک می‌رود +عکس

به گزارش جام جم آنلاین از مشرق، بیشتر گازهای همراه نفت به عنوان یکی از منابع هیدروکربوری به رغم منابع اقتصادی در ایران سوزانده می‌شود؛ آلودگی زیست‌ محیطی و ارزش افزوده از دست‌رفته ناشی از گازهای مشعل موجب گردیده است تا جمع‌آوری این گازها در کشورهای دارای گازهای مشعل، مورد توجه قرار گیرد.

یکی از روش‌های جمع‌آوری گازهای همراه نفت، ساخت کارخانه NGL است؛ گاز همراه نفت بعد از انتقال، در واحدهای NGL تحت فراورش قرار گرفته و محصولات حاصل از آن تولید می‌گردد.

اکنون با اینکه پروژه NGL جزیره «خارک» از بقیه واحدهای NGL در مراکز نفتی ایران پیشرفت بیشتری داشته، اما با این حال تصاویر ماهواره‌ای به‌دست آمده نشان می‌دهد که همچنان مشعل‌های گازی در این جزیره در حال سوختن هستند و علاوه بر هدر رفتن سرمایه اقتصادی، در حال آسیب‌زدن به محیط زیست منطقه و ایجاد آلودگی هوا برای ساکنان و نیروهای وزارت نفت مشغول در این جزیره است.

با وجود اینکه موانع مختلفی در پیشرفت واحدهای NGL وجود دارد، اما از دولت انتظار می‌رود که با توجه به تذکر رهبر انقلاب در این رابطه در بازدید از منطقه عسلویه در سال ۹۰، در جمع‌آوری این شعله‌های گاز تدبیر و اقدامات سریع‌تری انجام دهد.

موسی سوری مدیرعامل اسبق شرکت نفت وگاز پارس پس از بازدید مقام معظم رهبری از منطقه عسلویه در سال ۹۰ طی مصاحبه‌ای گفته بود: «در بازدید از عسلویه وقتی آقا به مشعل‌هایی رسیدند که شعله‌های بسیار بلندی داشت، اشاره کردند که چرا این شعله‌ها این‌قدر بلند است؟ یکی از دوستان توضیح داد که این به لحاظ فنی است. گفتند من دو سؤال دارم؛ اول این‌که آیا این شعله‌ها گاز است و ارزش اقتصادی دارد؟ گفتیم بله. آقا گفتند: دوم این‌که آیا محیط زیست را آلوده می‌کند؟ گفتیم بله. گفتند: پس باید تدبیر کنید. توجیه نکنید، تدبیر کنید».

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها