رییس خانه معدن ایران در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

سهل انگاری انسانی دلیل حادثه معدن بوده است/ بازسازی یکسال طول می‌کشد

رییس خانه معدن ایران گفت: تخریب هر معدن زیر زمینی در پی بروز حوادث انفجاری زمان زیادی برای بازسازی مجدد نیاز دارد و ضروری است که سازمان‌های بیمه‌ای،‌ مالیاتی و دولت برای ادامه فعالیت و کمک به اشتغال کارگران معدنی کمک‌های لازم را انجام دهند.
کد خبر: ۱۰۲۶۶۸۳
سهل انگاری انسانی دلیل حادثه معدن بوده است/ بازسازی یکسال طول می‌کشد

محمد رضا بهرامن، رییس خانه معدن درگفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین در پاسخ به این پرسش که در معادن کشور و از جمله معدن زغالسنگ آزادشهر که دچار حادثه شد تا چه حد مسائل ایمنی رعایت شده است گفت: معادنی که در کشور فعال هستند همواره در معرض بروز حوادثی اینچنینی قرار دارد و بخصوص در معادن زغال سنگ که همواره با تصاعد گاز متان روبرو هستند این خطرات صد چندان می شود و اگر کنترل‌ها و آموزش‌های لازم وجود نداشته باشد تجمیع این گازها می‌تواند با یک احتراق کوچک منجر به فاجعه شود که شاید هیچ وقت نتوان تلفات و خسارات ناشی از این حوادث را جبران کرد.

وی در ادامه اظهار داشت: همانطور که می‌دانید هنوز بسیاری از کشورهای دنیا از زغال سنگ برای تامین انرژی استفاده می‌کنند و در کشورما نیز در برخی صنایع از جمله ذوب آهن مورد استفاده قرار می‌گیرد و در همه جای دنیا هر از گاهی شاهد حوادث اینچنینی هستیم، بطوریکه چند ماه قبل نیز حادثه‌ای مشابه در یکی از معادن ترکیه اتفاق افتاد و در چین نیز که پهناور هست چنین انفجارهایی بسیار رخ می دهد.

رئیس خانه معدن ایران افزود: اصولا برای جلوگیری از چنین حوادثی بکارگیری تکنولوژی‌های برداشت و استخراج و نیروی انسانی که آموزش‌های لازم را دیده باشد نقش مهمی دارد و باید مدیریت در ایمن سازی و کنترل ایمنی در معادن کشور جدی گرفته شود، چرا که یک سهل انگاری انسانی بخصوص در معادن زغال سنگ می تواند فاجعه آفرین باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این نکات در معدن زغالسنگ آزاد شهر رعایت شده بود گفت: معدن زغالسنگ آزاد شهر از جمله معادنی بود که گرید بندی قابل پذیرشی از نظر مسائل ایمنی و تجهیزات و نوسازی داشت و به نظر می رسد سهل انگاری انسانی با توجه به نشتی گازی که به وجود آمده بود منجر به این حادثه شده است.

بهرامن با اشاره به اینکه حدود چهار سال پیش خیلی از معادن کشور با عارضه کمبود تجهیزات روبرو بودند گفت: خوشبختانه از حدود سه سال گذشته اقدامات خوبی برای نوسازی تجهیزات در معادن با همکاری دولت و خانه معدن انجام شد که این خود باعث افزایش ایمنی معادن شده است.

به گفته وی درمعدن زغالسنگ اذر شهر گاز نشت کرده است و نشتی گار به راحتی حتی از طریق یک کارگر ساده معدن قابل احساس است اما به نظر می رسد بدون توجه به این مسئله با یک احتراق در سیستم الکترونیکی چنین حادثه ای رخ داده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد معدن زغال سنگ در کشور فعال است و در مجموع چه تعداد معدن کار فعالیت می کنند، گفت: بیش از70 معدن فعال زغال سنگ در کشور داریم که تعدادی از آنها معادن بزرگ و برخی متوسط و کوچک هستند که معدن زغالسنگ آذر شهر جز معادن نسبتا متوسط کشور است. در بخش معدن هر زمان که یک معدن کوچک فعال شود حداقل 50 نفر نیروی انسانی مشغول به کار می‌شوند از کارگران معدن گرفته تا آشپز و نیروهای اداری.

براساس آمارارائه شده از سوی مسئولان، در کشور نیز حدود 5 هزار معدن فعال هست که اگر در هر یک حداقل 50 نفر مشغول کار باشند تعداد شاغلین این بخش به طور متوسط به حدود 250 هزا رنفر می‌رسد.

برخی از صاحبان معادن نمی توانند به تعهدات خود در قبال کارگران عمل کنند

رئیس خانه معدن ایران در پاسخ به این پرسش که کارگران این معدن چرا ماه‌ها حقوق خود را دریافت نکرده‌اند، اظهار داشت: متاسفانه شرایط معدن کاران سخت است و در کشور مصرف کنندگان زغال سنگ محدود است و فعالان این بخش گاهی برای تامین نقدینگی با مشکل مواجه هستند و طبیعی است که گاهی برخی از صاحبان معادن نمی توانند به تعهدات خود در قبال کارگران عمل کنند و شاهد هستیم که در برخی معادن ، کارگران با حقوق های معوق روبرو هستند که باید برای کاهش هزینه‌های تولید و افزایش درآمد آنها برنامه ریزی های لازم صورت گیرد که البته سال گذشته ما مذاکراتی را در این باره داشتیم و با کمک مستقیم وزیر صنعت توانستیم افزایش قیمتی را برای زغال سنگ تولیدی داشته باشیم.

وی افزود: قطعا برخی از معادن کشور به دلیل مشکلاتی که اشاره شد نتوانستند به تعهدات خودشان عمل کنند و این مشکل روی تمام کارگران معدن تاثیر گذار است که باید برای حل این مشکل نیز برایش راه حل های اقتصادی یافت چرا که معدن کار یک تولید کننده است و با توقف کار در هر یک از معادن بر روی تولید محصولات مورد استفاده درکارخانه ها تاثیر می گذارد.

وی در پاسخ به این پرسش که با حادثه رخ داده در معدن آزاد شهر چه مدت طول می کشد تا این معدن به فعالیت مجدد خود باز گردد، گفت: وقتی معادن چه معدن روزمینی و چه زیرزمینی آسیب می بینند طبیعی است که همه چیز باید از نو آغاز شود و زمانی برای باز سازی آن مورد نیاز است و این مدت درمعادن زیرزمینی بیشتر است چون سال‌ها طول کشیده است تا تونل‌های پیش رفته اند و در مسیرهای پیشروی شده ریل گذاری شده است، بنابراین شاید برای معدن آزاد شهر نیز حدود یکسالی زمان ببرد تا دو باره با تخلیه گاز و باز کردن تونل ها و ریل گذاری این معدن فعالیت خود را از سر گیرد.

سیما رادمنش - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها