نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: عقلانیت، استقامت، شکوفایی، آزادگی و ایستادگی می تواند انقلاب ما را در مسیر بهتری حرکت دهد و ما را به مقصد برساند.
کد خبر: ۱۰۲۶۵۶۶
استقلال سیاسی و مردمسالاری بزرگترین موفقیت انقلاب است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما؛ حسن روحانی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در پاسخ به این سؤال که با توجه به 40 سالگی انقلاب اسلامی که بررسی ها نشان می دهد در مقایسه با انقلاب های مشابه به لحاظ پیشرفت اهداف و آرمان هایش موفقیت های قابل توجهی داشته و در عین حال نیز عقب ماندگی های قابل تأملی داشته است به نظر شما در چه عرصه هایی موفق بودیم و کجاها و به چه دلایلی عقب ماندگی داریم که باید بیشتر تلاش کنیم؟ افزود: در ابتدا با عرض سلام خدمت ملت بزرگ ایران و با اظهار تأسف و تأثر از حادثه ای که در معدن زغال سنگ آزادشهر استان گلستان پیش آمد و عده ای از عزیزانمان جان باختند، عده ای نیز مصدوم شدند از خداوند بزرگ رحمت و رضوان برای درگذشتگان و شفا برای همه مصدومان این حادثه داریم.

وی گفت: اما در خصوص سؤال مطرح شده، انقلاب اسلامی هدف بسیار مهم و واقعه ای بسیار بزرگی در تاریخ کشورمان بوده است و مثل همه انقلاب ها فراز و نشیب داشته است، بزرگترین موفقیت ما در این انقلاب بحث استقلال سیاسی کشورمان و بحث مردمسالاری است همین انتخابات یکی از آثار و پیامدهای مبارک انقلاب اسلامی است مردم ما امروز پای صندوق انتخابات حضور می یابند و به راحتی مسائل مختلف را راجع به کاندیداها نقد می کنند و این یکی از آثار همین انقلاب مان است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: استقلال سیاسی و حاکمیت ملی که امروز داریم را کشوربه خوبی لمس می کند مردم خودشان تصمیم گیر هستند نمایندگان مردم هستند که در صحنه تصمیم گیری های مختلف کشور حضور دارند از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همه ارکان نظام در واقع منتخب مردم به شکل مستقیم یا غیرمستقیم هستند.

روحانی گفت: هر جا در انقلاب اسلامی، ما امور را به مردم واگذار کردیم، مردم ما حضور و مشارکت بیشتری داشتند و آنجا توفیق بیشتری داشتیم و هر جا خواستیم در اموری که مربوط به مردم است محدودیت هایی را به وجود بیاوریم دچار مشکلات شدیم.

وی افزود: در بخش اقتصادی و فرهنگی ما اگر امروز آزادی بیشتری به مردم بدهیم آنها در اقتصاد احساس رقابت بیشتری بکنند و احساس کنند نهاد و دستگاهی که وابسته به قدرت است در اقتصاد مداخله ندارد و بخش خصوصی ما بتواند حضور بیشتر داشته باشد حتماً موفقیت بیشتری در زمینه اقتصاد خواهیم داشت. در زمینه فرهنگی هم ما باید برای همه انجمن ها، گروه های فرهنگی و همه اندیشمندان زمینه را باز بگذاریم. آنجا که آزادی بیشتر است شکوفایی هم بیشتر است و آنجا که رقابت آزادتر است ما احساس موفقیت بیشتری می کنیم.

روحانی گفت: بنابراین در انقلاب ما، ما باید فضا را بیشتر برای مردم باز کنیم در زمینه های مختلف از مردم و اندیشه های آنها باید استفاده های بیشتری بکنیم در انقلاب ما هر جا در چارچوب مر قانون حرکت کرده ایم حقوق ملت را پاس داشتیم آنجا شاهد شرایط بهتری برای کشورمان، مردم مان و نظاممان بودیم و هر کجا از قانون فاصله گرفتیم با مشکلات فاصله گرفتیم بنابراین عقلانیت، استقامت، شکوفایی، آزادگی و ایستادگی می تواند انقلاب ما را در مسیر بهتری حرکت دهد و ما را به مقصد برساند.

وی افزود: ما در آستانه چهل سالگی انقلاب هستیم و باید آثار چهل سالگی را مردم مان در سال آینده مشاهده کنند و ببینند که انقلاب ما دارای بلوغ چهل سالگی شده است. افراط ها کنار رفته، خشونت ها احیاناً اگر در گوشه و کنار است کنار رفته و مردم ما برای زندگی مادی و معنوی شان احساس اعتدال و آرامش بیشتری بکنند.

روحانی در پاسخ به این سؤال که رهبر معظم انقلاب حدود یک سالی است که تأکید خاصی بر حفظ انقلاب در مسیر و شاخصه های انقلابی گری را در مراسم سالگرد ارتحال امام تبیین کنند و تأکید بر آن داشتند شما بر این اساس خود را چقدر انقلابی می دانید؟ گفت: انقلاب برای چه بود؟ یعنی برای چه انقلاب کرده ایم؟ مردم ما برای چه از سال 41 به صحنه آمدند و انقلاب کردند؟ به خاطر این بود که استقلال بدست بیاورند و روی پای خود بایستند و با آرای خود کشور را اداره کنند برای این بود که فساد در کشورمان نباشد و مردم آزادی بیشتری داشته باشند همین طور برای جمهوریت و اسلامیت انقلاب کردند اگر ما در زندگی خودمان متعهد به آرمان های انقلاب باشیم ما می توانیم خودمان را انقلابی بدانیم انقلابی بودن به معنای بی نظمی نیست انقلابی بودن یعنی قانونمند بودن و انقلابی بودن به معنای این نیست که در زندگی خصوصی مردم مداخله کنیم و به این معنا نیست که سخن درشت بگوییم و شعار بلندتر بدهیم بلکه انقلابی بودن به این معنا است که به آرمان های مردم و خواست مردم بیشتر توجه کنیم و در مسیر خواست آنها حرکت کنیم و انقلابی بودن به این معنا است که ما امروز شاهد آثار انقلاب باشیم و آثار انقلاب یعنی فساد در جامعه نباشد و مردم زندگی راحت تری داشته باشند و اینکه شاهد معنویت و دین باوری بیشتر در جامعه باشیم.

وی افزود: همچنین هویت دینی و ایرانی ـ اسلامی را بیشتر شاهد باشیم بنابراین اگر انقلابی بودن به معنای آن است که دنبال آرمان های انقلاب و اهداف آن باشیم ما می توانیم که بگوییم در مسیر انقلاب هستیم اما اگر انقلابی بودن به معنای افراطی بودن فریاد کردن و شعار دادن باشد نه ما از این مسیر فاصله داریم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت : شعار نمی تواند به تنهایی مشکلات کشور را حل کند رویکرد ما در انتخابات شعار و عمل است.

حسن روحانی در ادامه سخنانش در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود:محرومان در سال های گذشته در رنج فراوانی بودند زمانی که می بینیم در یک جامعه تورم و گرانی از افزایش حقوق افراد بیشتر است اینجا جایی است که احساس می کنیم محرومیت وجود دارد.

وی افزود :محرومیت به این معنا است که مردم دارای پاداش کمتری باشند ، کار بیشتر و رنج بیشتر متحمل شوند ما در گذشته شاهد ان بودیم که کشاورزان ما در زمینه کشاورزی روستاییان در زمینه روستایی و مردم ما در سراسر کشور مشکلات فراوانی را از نظر زندگی مادی و اقتصادی شاهد بودند .

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت :ما امروز یک گام به جلو امدیم امروز مردم ما در تورم شاهد مهار تورم هستند من خوشحالم که نامزدهای انتخاباتی درباره تورم و اینکه چگونه می توانند تورم را مهار بکنند دیگر بحث نمی کنند دیگر درباره رشد منفی یا مثبت اقتصاد صحبت نمی کنند اینها گام ها و قدم هایی است که مردم ما در طول این سه سال و نیم برداشته است و حرکت بسیار خوبی داشتند در زمینه مسایل اقتصادی و اجتماعی ، امروز ما شاهد ان هستم که فردی اگر بیمار می شود رنج اقتصادی و فشار اقتصادی را برای درمان بیماریش کمتر شاهد باشد .

روحانی گفت: اگر دیروز فردی بیمارستان می رفت همه وسایل بیمارستانی را مجبور بود خودش تهیه کند و خودش برای تشخیص و ازمایش های مختلف بیرون برود ، عصر و شب گاهی متخصص در بیمارستان ها نبود بیمارستانها شهرهای دور ما دسترسی به متخصص نداشتند امروز مردم در زمینه مسائل درمانی شرایط خیلی بهتری را تجربه می کنند ، مخارج کمتری را پرداخت و خدمات بهتری دریافت می کنند .

وی افزود : یکی از مولفه های رفع محرومیت ها حل کردن مشکلات درمانی و بهداشتی است و ما امروز شاهد شرایط بهتری هستیم و امیدواریم در آینده شرایط بهتری ببینیم .

روحانی گفت : روستاهای ما امروز شرایط بهتری نسبت به دیروز دارند وضع برق ، گاز کشی ، آب ، تلفن ، ارتباطات و اینترنت بهتر شده است .

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: روستائیان امروز از طریق اینترنت کالاهای خود را می فروشند و صادر می کنند ، شرایط بهتری در زمینه گردشگری دارند اما باید محرومان فکر بیشتری شود در زمینه درمانی گامهای بیشتری برداریم .

وی افزود : باید در زمینه زندگی و حقوق مردم گام های بیشتری برداریم ، امروز محرومیت کمتر شده است اما هنوز در جامعه ما وجود دارد باید این محرومیت ها هم برطرف شود.

روحانی گفت : ما نسبت به فرمایش امام راحل که مردم ولی نعمتان ما هستند باید تلاش بیشتری کنیم اما در عین حال در بسیاری از زمینه ها ما شاهد قدم های بهتری نسبت به گذشته هستیم .

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت : اصل برجام یک دستاوردی بود که مردم ما در سایه ایستادگی ، مقاومت وتلاش خودشان بدست آوردند من خوشحال هستم آنهایی که ما در حال مذاکره بودیم و در برابر رقیبان و بدخواهان قرار داشتیم کمک نمی کردند امروز همه کاندیداها اعلام می کنند نسبت به برجام متعهد هستند بنابراین ملت ما نسبت به برجام متعهد است .

وی ادامه داد : ملت ما نسبت به همه تعهدات و قراردادها متعهد است طرف مقابل ما امروز ممکن است بد عهدی کند اما ما برابر بد عهدی طرف مقابل باید خود را آماده کنیم گرچه هر چه زمان بگذرد بد عهدی برای طرف مقابل سخت تر می شود.

روحانی گفت : امروز شاهد آن هستیم در آمریکا تحولاتی در دولت ایجاد شده است و گروه جدیدی روی کار آمدند که افراطی تر بودند و ادعاهایی داشتند که اگر بیایند برجام را پاره خواهند کرد اما وقتی آمدند شرایط را دیدند که به این آسانی نیست تعهداتی که مربوط به دو کشور نیست و مربوط به چند کشور و تعهدی بین المللی است را خارج شوند .

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد : این به این معنا نیست که ما غافل باشیم و احساس کنیم مشکلی پیش روی ما نیست باید خودمان را برای شرایط دیگر هم آماده کنیم .

روحانی گفت : این آمادگی را داریم همانطور که مردم ما شاهد بودند جایی اگر آمریکاییها تخلف کردند بلافاصله ما عکس العمل نشان دادیم ودستور دادم به سازمان انرژی اتمی که در زمینه پیشران هسته ای برنامه ریزی کند و در زمینه سوخت پیشران هسته ای برنامه ریزی انجام دهد و در این زمینه در مدت سه ماه گزارش دهد بنابراین دست ما باز است و اگر طرف مقابل تخلفی انجام دهد ما از حقوق ملتمان دفاع خواهیم کرد اما هر چه پیش می رویم شرایط تخلف برای طرف مقابل سخت تر می شود و افکار عمومی این واقعیت را می پذیرد که امروز برجام توافقی است که می تواند به نفع جهان و منطقه و ملت ما باشد .

وی افزود : بنیه دفاعی در اصطلاح به معنای آماده شدن توان دفاعی ما ، تجهیزات و امکانات دفاعی ما است اما در برابر تهدیدات دشمن قدرت اصلی که باید ایستادگی کند قدرت ملی ماست که بخشی از قدرت ملی ما قدرت دفاعی و نظامی ماست و بخشی از قدرت ملی ما مربوط می شود به بخش اقتصاد ، بخش فرهنگ ، مسائل اجتماعی و آنچه می تواند کشور ما را حراست و حفاظت کند قدرت ملی ماست .

روحانی گفت: در این دولت در زمینه قدرت دفاعی قدم های بسیار خوبی برداشته شده است امروز تجهیزات جدیدی را بدست مهندسان کشور مان به ثمر برسانیم در هفته های گذشته مردم شاهد بودند جت جنگی جدید ، تانک جدید ، موشک های جدید ، امکانات جدید سیستم پدافندی را به شدت تقویت کردیم ، اس 300 را وارد کشور کردیم و در زمینه تجهیزات راهبردی دفاعی آنچه در این سه سال و نیم بدست آوردیم بیش از آن چیزی است که در ده سال گذشته بدست آمد بنابراین این دولت اهتمام به تقویت بنیه دفاعی و توان دفاعی بوده است .

وی افزود : تاکید می کنم باید عمل کنیم چه در بخش دفاع و چه در بخش های دیگر ارکان ملی ، شعار دادن نمی تواند برای ما قدرت ملی ایجاد کند ما تجهیزات ، قدرت سخت افزاری و نرم افزاری را باید تقویت کنیم ، اگر در مقام عمل توانستیم توانمند و قدرتمند شویم دشمن هم چشم طمع به ما نخواهد داشت .

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: دشمن اطلاعاتی از شرایط ما دارد ما هم از امکانات دیگر کشورها اطلاع داریم این دولت همه تلاشش بر این بوده است که آنچه وعده داده عمل کند و کمتر حرف بزند و بیشتر عملگرا باشد .

روحانی گفت : در صحنه انتخابات رویکرد ما عمل و شعار است ، شعار به تنهایی نمی تواند مشکلات کشور را حل کند همه کاندیداها باید برنامه های خود را چه در زمینه دفاعی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی ارائه کنند تا مردم ما راحت تر بتوانند در بین کاندیداها فردی که برنامه اش را بهتر می بینند و آینده کشورشان را بهتر می بیند انتخاب کنند .

وی افزود : توان و قدرت دفاعی ما برای ما اهمیت دارد و در این دولت اقدامات بسیار خوبی در این زمینه انجام گرفته و باید این مسیر را در آینده ادامه بدهیم.

روحانی گفت : دولت دوازدهم باید مسیر تقویت قدرت دفاعی و بنیه دفاعی را ادامه دهد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: جمهوری اسلامی ایران در شرایط سخت به همسایگان و دوستانش در منطقه کمک کرده است و می کند.

آقای حسن روحانی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: برخی کشورها به ویژه آمریکا از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، انقلاب ما را به نفع منافع خودشان نمی دیدند و به همین خاطر رو در روی ما ایستادند.

وی گفت: شیوه های آنان در حال تغییر است در حالی که روزی از گروهک ها و یک کشور منطقه بر علیه انقلاب اسلامی استفاده کردند روزی هم به ما فشار اقتصادی وارد کردند.

روحانی افزود: ما هم برای مقابله با دشمنان مان باید از شیوه های مختلف استفاده کنیم و اگر در یک شیوه محدود بمانیم موفق نخواهیم شد.

وی تصریح کرد: باید با ابزارها و نقشه های جدید در برابر دشمنانمان ایستادگی کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در برنامه هسته ای از توان سیاسی کشورمان بهتر استفاده کرده ایم و با منطق در مذاکرات موفقیت کسب کردیم و توانستیم تحریم ها را بشکنیم و این کار با قدرت ملی و انسجام صورت گرفت.

روحانی افزود: اگر وحدت و انسجام داشته باشیم و اتکایمان به بیرون کمتر باشد موفق خواهیم شد.

وی گفت: دشمنان ما وقتی دریافتند که اتکاء ما به نفت است و تراز تجاری مان مثبت نیست تحریم های نفتی را علیه ما اعمال کردند.

روحانی افزود: امروز تراز تجاری ما مثبت شده است و ما می توانیم وارداتمان را از طریق صادرات غیرنفتی مان انجام دهیم.

وی گفت: ما در برابر دشمنانمان باید کاری کنیم که آنان اگر بخواهند هر اقدامی علیه ما انجام دهند هزینه هایشان را بالاتر ببریم و اجماع سازی را برای شان سخت تر کنیم.

روحانی افزود: امروز اجماع سازی برای آنها سخت تر شده است، امروز ایران هراسی همچون شرایط دیروز نیست و وضعیت ما در افکار عمومی جهان بهتر است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: وقتی آمریکایی ها درباره برجام سخن گزاف گفته اند روسیه و اروپا در برابر آنها موضع گرفتند.
وی تصریح کرد: در این شرایط می توانیم از انقلاب، نظام و کشورمان بهتر حراست کنیم.

روحانی افزود: با بالا بردن قدرت ملی مان و اتکاء بر خرد جمعی و تغییر تاکتیک هایمان متناسب با تغییرات موجود در جهان می توانیم در برابر دشمنان از نظام و کشورمان حفاظت کنیم.

وی گفت: ثبات منطقه برای ما بسیار مهم است، اگر می خواهیم از امکانات کشورمان به خوبی استفاده کنیم و برای صادرات و همکاری در مسائل سیاسی و بین المللی مان باید همسایگانمان و دوستانمان در منطقه در ثبات و امنیت باشند.

روحانی افزود: اگر ثبات و امنیت منطقه به خطر بیفتد ناامنی می تواند به همه منطقه و کشورمان سرایت کند اگرچه ما الحمدلله ما الآن در امنیت هستیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اولویت داخلی ما به گونه ای شده است که استفاده دشمنانمان از ویروس تروریسم علیه ما برایشان سخت تر شده است و ما هم اکنون در شرایط امنی در کشور هستیم.

وی تصریح کرد: توانمندی ما در منطقه با توانمندی کل منطقه مرتبط است و همه منطقه باید توانمند و با ثبات باشد.

روحانی افزود: برای رسیدن به ثبات در منطقه باید نیروهای خارجی به مداخلاتشان پایان دهند و تروریسم هم برچیده شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما همواره دوستانمان را در شرایط سخت یاری کرده ایم و اگر یاری ما نبود امروزه شرایط عراق و سوریه متفاوت از الآن بود.

وی افزود: ما هم برای کمک به ثبات منطقه و هم برای امنیت داخلی خودمان به آنها کمک کرده ایم و کمک به آنها را همچنان ادامه می دهیم تا بتوانیم امنیت کشورمان را تضمین کنیم.

روحانی گفت: زمانی که کشور ما به جوانان نیاز داشت همه آنها به صحنه آمدند و در این راه شهدایی را به انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تقدیم کردند.

وی افزود: شهدای ما به این خاطر رفتند که کشور ما در اشغال دیگران نباشد و ما بتوانیم از عزت ملی مان حراست کنیم.

روحانی گفت: امروز ما باید در همه زمینه ها عزت ملی مان را تقویت کنیم تا ادامه دهنده راه شهداء باشیم.

وی با بیان اینکه تحریم ها به عزت ملی مان صدمه زد افزود: اگر برای فروش نفتمان و محصولات پتروشیمی و خودروی مان نتوانیم تصمیم بگیریم در مسیر شهدا حرکت نکرده ایم.

روحانی گفت: وقتی ایستادگی می کنیم و تحریم ها را برطرف می نماییم در حقیقت در مسیر شهدا حرکت کرده ایم.

وی افزود: سرزمین ما را شهدا از دست متجاوزان آزاد کردند و آنها رفتند تا ما استقلال بیشتری داشته باشیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر همسایگانمان بیشتر از ما از منافع خدادادی مان بهره ببرند و ما قادر به این کار نباشیم در مسیر شهدایمان حرکت نکرده ایم.

روحانی افزود: در پارس جنوبی امسال توانستیم به اندازه همسایه مان از حوزه مشترک بهره برداری کنیم در حالی که پیش از آن، آنها دو برابر بیشتر از ما از این حوزه استفاده می کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها