جام جم آنلاین تحلیل می کند

3 تغییر مهم در منشور سیاسی حماس

یک کارشناس خاورمیانه در گفتگو با جام جم آنلاین تحلیل کرد؛

واکاوی رویکرد جدید سیاسی در فلسطین / تغییر جهت حماس از غزه به دوحه

یک کارشناس مسایل خاورمیانه ضمن انتقاد از همکاری آشکار امنیتی، اطلاعاتی دولت خودگردان فلسطین با رژیم صهیونیستی، در واکنش به اظهارات ضد ایرانی برخی مقامات فلسطینی گفت: بازتاب عملکرد مقامات فلسطین نشان می‌دهد آنها در سرکوب، زندانی و محدود نمودن گروه‌های جهادی با تل آویو نقش مکملی ایفا می‌کنند. امروز مرکز سیاسی حماس از غزه به کشوری منتقل شده که تحت نفوذ اشغالگران قدس است و به همین دلیل شاهد تغییر ماهوی اساس نامه حماس هستیم.
کد خبر: ۱۰۲۶۲۲۲
واکاوی رویکرد جدید سیاسی در فلسطین / تغییر جهت حماس از غزه به دوحه

«سید هادی سید افقهی» در خصوص اظهار نظر سخنگوی دولت خودگردان مبنی بر اینکه ایران در ایجاد و تقویت دوگانگی در فلسطین شریک است به جام جم آنلاین گفت: امروز زندانهای رام الله مملو از مجاهدان فلسطینی است که علیه اشغالگری قدس شریف اقدامات جهادی انجام می‌دهند، اما متاسفانه رییس دولت خودگردان بر خلاف خواست ملت فلسطین با مقامات تل آویو همکاری اطلاعاتی انجام داده و این موضوع کاملا به ضرر سرزمینهای اشغالی خواهد بود.

وی با اشاره به موافقت نامه امنیتی میان محمود عباس و حکومت نا مشروع اسراییل افزود: پس از هر عملیات نظامی اسراییل علیه مردم فلسطین و ترور شخصیتها، نمایندگان گروه‌های جهادی با هدف ملغی کردن این توافق‌نامه دست به تظاهرات می‌زدند اما با بی‌توجهی دولت فلسطین مواجه می‌شود که این موضوع همسویی عباس با اسراییل را به وضوح نشان می‌دهد.

سید افقهی خاطر نشان کرد: وقتی محمود عباس که عملا یک حکومت نمادین را اداره می‌کند به خاطر سرکوب مردم با انتقادهای روزافزون ائمه جمعه، علما و نویسندگان و تحلیلگران و اندیشمندان مواجه است، چگونه می‌گویند اظهارنظر کارشناسان دخالت در امور داخلی آنها محسوب می‌شود؟!
وی با اشاره به اصرار دولت خودگردان برای خلع سلاح گروه‌های جهادگر و مذاکره سیاسی با مقامات رژیم صهیونیستی به طرح سئوال دیگری پرداخت و گفت: بیش از 20 سال از پیمان اسلو میان مرحوم یاسر عرفات و اسراییل می‌گذرد، امروز باید پرسید این قرارداد چه دستاوردی جز افزایش شمار زندانیان و یهودی سازی قدس غربی برای مردم فلسطین داشته است.

این کارشناس سیاسی در پاسخ به این سوال که حمایت از مردم در بند فلسطین همواره جزء سیاست جمهوری اسلامی بوده و همه ساله از جمله همین چند وقت پیش کنفرانس‌های متعددی با محوریت آزادی قدس ترتیب داده، پس چرا ما شاهد چنین رویکردی از دولت خودگردان هستیم، یادآور شد: اتفاقا در همین اجلاس اخیر ایران از هر دو جریان فتح و حماس دعوت بعمل آورد و این بهترین نشانه برای مواضع وحدت گرایانه ما بین نیروهای فلسطینی است.

افقهی با تحلیل نطق صریح رهبری که گفته بودند ایران با تمام گروه‌های فلسطینی به شرط مبارزه با رژیم صهیونیستی همکاری خواهد داشت، اظهار نمود: فرمایشات رهبری خود گویای این موضوع است که ما هیچگاه بدنبال دودستگی در فلسطین بنوده و هدف تنها بیرون راندن اشغالگر از قدس شریف است.

وی در جواب این پرسش که چرا بر خلاف اساسنامه حماس که گفته هرگز رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی شناسیم، زمزمه‌هایی مبنی بر تغییر رویکرد حماس در عدم اصرار به نابودی اسراییل شنیده می‌شود گفت: بواقع حماس وارد یک فاز جدید سیاسی شده است. چرا که امروز مرکز سیاسی این گروه جهادی از غزه به دوحه قطر منتقل گشته، کشوری که رابطه تنگاتنگ با مقامات اسراییل دارد.

افقهی با بیان اینکه وزرا و مقامات تل آویو مرتب به دوحه آمد و شد دارند، به پیشنهاد قطریها به دولت فلسطین اشاره کرد و گفت: دوحه قول داده در صورت خلع سلاح گروه‌های جهادی به بازسازی غزه کمک کند، بنابراین چندان هم جای تعجب ندارد حماس از مبانی خود عدول کند.

وی ادامه داد: پس باید گفت با این اوصاف زنگ خطر برای انقلاب مردم فلسطین به صدا در آمده است.

افقهی در خصوص اینکه با توجه به اظهارات مسبوق به سابقه ضد ایرانی برخی مقامات فلسطینی رویکرد سیاست خارجی ایران در دراز مدت به چه نحوی تنظیم خواهد شد، ابراز داشت: از بدو انقلاب اسلامی حمایت از مردم فلسطین یک واجب شرعی و عقیدتی بوده است. اتحاد بین مردم در بند رژیم صهیونیستی از اصول جمهوری اسلامی است و ما استقرار دو دولت در سرزمینهای اشغالی به خاطر مشروعیت بخشی به اسراییل را نخواهیم پذیرفت.

وی افزود: تنها راه نجات مردم فلسطین از جنایات اشغالگران قدس، برگزاری یک رفراندوم برای استقرار یک دولت واحد است و جمهوری اسلامی هم همواره از همزیستی مسلمان، یهودی و مسیحی و... بدون حضور نامشروع رژیم صهیونیستی استقبال می‌نماید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها