برگزاری انتخابات و مشارکت گسترده مردم یکی از پایه‌های قدرت نظام است. برای رسیدن به چنین نتیجه‌ای در مرحله اول باید اصل اهمیت انتخابات برای مردم روشن شود و مردم بدانند حضورشان در انتخابات چه تاثیری بر سرنوشت کشور خواهد داشت. در نظام مردم‌سالاری دینی تمام تصمیمات کشور با رای مردم صورت می‌گیرد.
کد خبر: ۱۰۲۵۷۰۹
نقش نامزدها در افزایش مشارکت مردم

از سویی دیگر حضور مردم در عرصه‌های مختلف همواره به عنوان یکی از پایه‌‌های اقتدار نظام‌ها در کنار مباحث اقتصادی، نظامی و سیاسی در دنیا مطرح بوده است. اگر نظامی مورد تائید مردم باشد در دنیا از اقتدار بسیار بالایی برخوردار خواهد بود.

یکی از عوامل موثر در ترغیب مردم برای حضوری گسترده‌تر در عرصه انتخابات نحوه حضور و ارائه برنامه‌ها از سوی نامزدهای انتخاباتی در مناظرات تلویزیونی است.

اگر نامزدها در مناظرات بیشتر از آن‌که به برنامه‌های خود بپردازند در مسیر متهم کردن رقبای خود قرار گیرند، محتمل است که چنین رفتاری از سوی مردم تلقی به سیاه نمایی شود و ممکن است باعث دلسردی جامعه شود.

سخنان و مطالب ارائه شده از نامزدها در برنامه‌های تبلیغاتی و مناظرات آینده باید به‌گونه‌ای باشد که مردم را برای حضور پای صندوق‌های رای بیشتر ترغیب کند. بنابراین ارائه رفتاری اخلاقی از سوی نامزدهای ریاست جمهوری باعث تحرک اجتماعی و ارتقای روحیه همکاری و همیاری بیشتر مردم خواهد شد.

پیامبر ما فرمود که همانا من مبعوث شدم فقط برای این که مکارم اخلاقی را کامل کنم. بنابراین اخلاقی رفتار کردن، وظیفه دینی و اسلامی ماست و ما در نظامی زندگی می‌کنیم که مبتنی بر اندیشه‌های اخلاقی و اسلامی است و از سویی دیگر بر مردم‌سالاری استوار است.

اگر مردم بیش از گذشته نظام را تائید کنند آن زمان بهتر می‌توان با دنیا مراوده داشت. اهتمام نامزدهای انتخاباتی به بیان نقاط قوت نظام جمهوری اسلامی در ایجاد این همدلی بسیار موثر خواهد بود. البته هر کدام از نامزدها برنامه‌های خاص خود را ارائه می‌کنند و ممکن است این برنامه‌ها با هم همخوان و همسو نباشد.

طبیعی است که در چنین موقعیتی امکان چالش هم به‌وجود می‌آید. اساسا چالش و اختلاف نظر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری هنگام ارائه طرح‌ها و برنامه‌های خود اگر همراه با رعایت اخلاق دینی و اسلامی باشد حتما باعث ایجاد شفافیت و افزایش آگاهی مردم خواهد شد و این مساله یکی از عوامل مهم ترغیب جامعه برای حضور پررنگ و پرشور در پای صندوق‌های رای خواهد بود.

مردمی که دغدغه معیشت و بهبود شرایط زندگی خود را دارند در پی آنند تا با بررسی و ارزیابی هر کدام از برنامه‌های ارائه شده،‌ میزان تاثیرگذاری آن را بر وضعیت زندگی خود ببینند و در روز رای‌گیری نظر مثبت خود را نسبت به برنامه‌های مطلوب ارائه شده اعلام کنند.

دکتر حسن غفوری‌فرد - استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها