استیون هاوکینگ و ایلان ماسک، دو چهره شاخص دنیای فیزیک و تکنولوژی، اخیراً نسبت به پیشرفت روزافزون و البته کنترل نشده فناوری هوش مصنوعی ابزار نگرانی کردند و هشدار دادند.
کد خبر: ۱۰۲۴۸۳۲
هشدار استیون هاوکینگ به چین در مورد  هوش مصنوعی

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از تک شات، استیون هاوکینگ و ایلان ماسک، دو چهره شاخص دنیای فیزیک و تکنولوژی، اخیراً نسبت به پیشرفت روزافزون و البته کنترل نشده فناوری هوش مصنوعی ابزار نگرانی کردند و هشدار دادند که در صورت عدم نظارت بر این مسئله، هوش مصنوعی می تواند برای آینده بشریت بسیار خطرناک باشد.

هاوکینگ با حضور در کنفرانسی تحت عنوان «اینترنت موبایل جهانی» که در شهر پکن چین برگزار شد، عنوان کرد که اگر هوش مصنوعی و پیشرفت های به دست آمده در این زمینه، تحت نظارت دقیق قرار نگیرد، بی تردید در آینده ای نه چندان دور، نژاد بشریت با تهدیدی جدی مواجه خواهد شد.

وی در این کنفرانس افزود:

انسان ها از لحاظ سرعت پیشرفت بیولوژیکی محدود هستند و از این رو، توانایی رقابت با هوش مصنوعی را ندارند و ممکن است این رقابت در آینده به ضرر بشریت تمام شود. این فناوری به گونه ایست که می تواند هم برای بشریت بسیار مفید باشد و هم خطرناک؛ پس باید نسبت به توسعه آن بیشتر تامل کرد.

این برای اولین بار نیست که هاوکینگ، به انسان ها در مورد هوش مصنوعی هشدار می دهد و اگر خاطرتان باشد وی در در کنفرانس Zeitgeist لندن و در جمع گروهی از اساتید دانشگاه و نخبگان علم کیهان شناسی اعلام کرد که در صد سال آینده شاهد برتری محسوس کامپیوترها بر انسان ها در زمینه هوش مصنوعی خواهیم بود و ما باید به این نکته توجه کنیم که اهداف آن ها تا چه اندازه با اهداف ما همخوانی دارد.

به دنبال این نگرانی ها، اخیراً گروهی از فعالان دنیای تکنولوژی که در آن محققان هوش مصنوعی از شرکت ها و مراکز تحقیقاتی مختلف حضور داشتند، قوانین 23 گانه ای را به منظور جلوگیری از تهاجم این فناوری نوظهور به زندگی ما انسان ها تصویب کردند و این اطمینان را دادند که از هوش مصنوعی برای اهداف خیرخواهانه ای استفاده خواهد شد.

با این حال، استیون هاوکینگ، در صحبت های خود بیشتر به مدیران شرکت های چینی که در یکی دو سال اخیر، سرمایه گذاری های کلانی را در زمینه توسعه و به کارگیری این تکنولوژی و فناوری های مشابهی همانند یادگیری ماشینی و یادگیری عمیق انجام داده اند، هشدار داد و عنوان کرد که هم اکنون، مهندسان چینی در این عرصه پیشگام هستند و می بایست بیش از پیش بر روی توسعه افسارگسیخته این فناوری کنترل داشته باشند.

گفتنی است در حال حاضر، شرکت های بزرگ چینی همچون بایدو (که به گوگل چین نیز شناخته می شود)، دیدی (رقیب چینی سرویس حمل و نقل اوبر) و تنسنت (سازنده بازی و صاحب اپلیکیشن پیام رسان وی‌چت) از هوش مصنوعی در پیشبرد اهداف خود استفاده می کنند و آزمایشگاه های مجهزی را برای توسعه این فناوری تاسیس و راه اندازی کرده اند.

گفته می شود بیش از 1300 مهندس هوش مصنوعی در شرکت بایدو در حال کار هستند و در تلاشند تا بتوانند خودروهای بدون راننده این شرکت را تا سال 2020 روانه خیابان ها کنند. بنابراین، پیش بینی می شود که شرکت های چینی در آینده به عنوان رقیبی جدی برای اهالی سیلیکون ولی در زمینه محصولات مبتنی بر تکنولوژی هوش مصنوعی خواهند بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها