رئیس سازمان انرژی اتمی پس از دیدار با کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا در یک کنفرانس مطبوعاتی با تاکید بر این‌که «براساس برجام هیچ مذاکره دیگر یا بازبینی در برجام صورت نخواهد گرفت و پیش‌بینی نشده است» گفت: امیدواری کرد که برجام از سوی همه طرف‌ها به خوبی اجرا شود.
کد خبر: ۱۰۲۴۶۳۳
صالحی: بازبینی برجام پیش‌بینی نشده است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی پس از دیدار با کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا با بیان این‌که این سومین دیدار من با ایشان بود، اظهار داشت: براساس یادداشت تفاهمی که میان ما و اتحادیه اروپا وجود دارد، تمامی توافقاتی که انجام شده است در حال عملیاتی شدن است.

وی گفت: چندی پیش سمیناری مشترک با حضور دو طرف در بروکسل در اسفند ماه سال گذشته برگزار شد و قرار است سمینار دیگری در آینده ای نزدیک در اصفهان در جهت آشنایی بیشتر دو طرف با یکدیگر برگزار شود.

صالحی گفت: اتحادیه اروپا قرار است در جهت ارتقاء ایمنی هسته‌ای در ایران 5 میلیون یورو سرمایه‌گذاری کند که در این چارچوب به ارزیابی کامل ایمنی نیروگاه بوشهر (استرس تد) بپردازند. همچنین قرار است مرکز پیشرفته ایمنی در ایران ایجاد شود که می تواند خدمات هسته‌ای در منطقه ارائه کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: همچنین قرار است در چارچوب یک نقشه راه، همکاری ایران با یورو اتم فراهم شود تا از امکانات آن‌ها در سطح تحقیق و توسعه استفاده کنیم و جزئیات این همکاری امروز بحث شد.

وی در ادامه با اشاره به برنامه پنج‌ساله همکاری هسته‌ای میان ایران و اتحادیه اروپا اظهار داشت: این برنامه پنج ساله از دیگر موارد همکاری میان دو طرف است که درباره آن در حال بحث هستیم و حدود 20 میلیون یورو سرمایه نیاز دارد که قرار است اروپایی‌ها آن را تامین کنند.

همچنین صالحی در پاسخ به سوال خبرنگاری با اشاره به اظهارات اخیر ترامپ درباره بازبینی برجام با تاکید بر این‌که «براساس برجام هیچ مذاکره دیگر یا بازبینی در برجام صورت نخواهد گرفت و پیش‌بینی نشده است» گفت: امیدواری کرد که برجام از سوی همه طرف‌ها به خوبی اجرا شود.

صالحی تاکید کرد: هیچ بازنگری در برجام صورت نخواهد گرفت.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که اگر دولت آمریکا به توافق هسته‌ای پایبند نباشد واکنش ایران چه خواهد بود؟ گفت: مایل نیستیم به طور مستقیم درباره اظهارات و مواضع طرف های دیگر صحبت کنم؛ چراکه از نظر ما مهم عمل و رفتار آن‌هاست. شاید برخی از آن‌ها بخاطر مسائل داخلی اظهاراتی را بیان کنند.

وی گفت: تصور ما این است اگر همه براساس عقلانیت عمل کنند، برجام به نفع همه است که پابرجا بماند. اگر خدشه‌ای به آن وارد شود همه متضرر خواهیم شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: برجام چندین طرف دارد و چنانچه نقضی در آن از سوی طرف‌های دیگر صورت گیرد هیات نظارت بر اجرای برجام براساس اقدامات عملی تصمیم‌گیری می‌کند.

صالحی در رابطه با موضوع خرید 950 تن اورانیوم از قزاقستان گفت: این موضوع از سوی وزارت خارجه در چارچوب کمیسیون مشترک برجام در حال پیگیری است.

معاون رئیس‌جمهور درباره تاثیر اجرای برجام بر انتخابات ریاست جمهوری ایران خاطرنشان کرد: در ایران این اجماع وجود دارد که برجام به نفع کشور است.

همچنین میگل کانیته کمیسیونر انرژی و تغییر آب و هوای اتحادیه اروپا در سخنانی با اشاره به همکاری‌های هسته‌ای مشترک ایران و اروپا اظهار داشت: بعد از اجرایی شدن برجام رفت و آمدها و همکاری‌های خوبی میان دو طرف شکل گرفته است و این همکاری‌ها ادامه دارد.

وی به برگزاری سمیناری میان ایران و اروپا در رابطه با همکاری‌های هسته ای اشاره کرد و گفت: ما توافق کرده‌ایم که برای ارتقاء ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای ایران با یکدیگر همکاری داشته باشیم و در این رابطه این همکاری‌ها در سطح استرس تد انجام می‌شود.

کانیته تاکید کرد: ایران پتانسیل خوبی در فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای دارد و قرار است این همکاری‌ها در سطح یورو اتم ارتقاء یابد.

کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا در پاسخ به سوالی درباره تاکید آمریکا بر بازبینی برجام خاطر نشان کرد: همان‌طور که خانم موگرینی بارها گفته‌اند این مهم است که همه کشورها برجام را حمایت و اجرا کنند.

وی گفت: برجام مورد تایید همه کشورهاست.

این دومین سفر کانتیه کمیسیونر اتحادیه اروپا به ایران در یک سال گذشته و پس از توافق هسته‌ای است. هیات اتحادیه اروپا به سرپرستی کانیته قرار است علاوه بر علی‌اکبر صالحی با مقامات دیگر از جمله وزیران نفت و نیرو نیز دیدار کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها