آبشار خونین قطب جنوب اولین‌بار در سال 1911 کشف شد. این آبشار قرمز رنگ از تخته‌سنگی به دریا می‌ریزد.
کد خبر: ۱۰۲۴۴۶۵
معمای 100 ساله آبشار خون قطب جنوب حل شد

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از یاهو نیوز، آبشار خون قطب جنوب اولین‌بار در سال 1911 کشف شد. این آبشار قرمز رنگ از تخته‌سنگی به دریا می‌ریزد.

با آ‌‌ن‌که کارشناسان نظر داده‌اند که علت رنگ قرمز عجیب آب این آبشار نوعی جلبگ است، اما از زمان کشف آن را با نام آبشار خونین می‌شناختند.

اما موضوع به این سادگی‌ها نبود قرمزی این آب را آب شور اشباع شده با آهن که پس از مجاورت با هوا اکسید می‌شد، ایجاد می‌کرد.

محققان دانشگاه آلاسکا فیربنکز می‌گویند که این آب زنگ زده از یک دریاچه آب شور کوچک در زیر یخچال طبیعی سر منشاء می‌گیرد که ممکن است میلیون‌ها سال عمر داشته باشد.

طبق نظر این محققان این آب دریاچه آنقدر شور است که در دمای عادی قطب منجمد نمی‌شود و آهن ته‌نشین شده از سنگ‌های بستر دریاچه همراه این آب از میان یخ‌ها به آبشار خون تراوش می‌کند.

آنها نوعی رادار را برای تشخیص آب شوری که آبشار خون را تغذیه می‌کند، به‌کار برده‌اند. محققان کشف کرده اند که این آب به شکلی باورنکردنی به صورت مایع از محیط فوق‌العاده سرد یخچال طبیعی سرچشمه می‌گیرد. موضوعی که دانشمندان قبلا آن را غیرممکن می‌دانستند.

معمای این آبشار این است که آب در موقع یخ زدن گرما آزاد می‌کند که این گرما یخ‌های اطراف را گرم می‌کند و آب به‌صورت مایع از یخچال طبیعی تراوش می‌کند.. این یخچال طبیعی که «تایلور» نام دارد، سرد‌ترین یخچال طبیعی است که آبشار از آن جاری است.

جواد ودودزاده - جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها