جام‌جم موضع معامله‌گران را بررسی می‌کند

انتخابات از پشت تالار شیشه‌ای

عرضه‌های سنگین در بازار سرمایه در راه است

بررسی 7 صنعت مهم بورسی

بازار سرمایه در سومین روز معاملاتی هفته رشد 35 واحدی داشت و به رقم 79 هزار و 425 واحد رسید، اما با این حال، بازار شاهد تشدید عرضه‌ها در نمادهای اصلی بود به طوری‌که گروه خودرویی با توجه به عملی نشدن وعده‌های مختلف در خصوص قراردادها و همچنین عدم تغییر خاص در سود و زیان شرکت‌ها، شاهد کاهش قیمت بودند.
کد خبر: ۱۰۲۳۳۷۴
بررسی 7 صنعت مهم بورسی

وضعیت گروه فلزات

در گروه فلزات، با انتشار گزارش عملکرد مناسب برای بیشتر شرکت‌های این گروه در فروردین، با رشد محدود عمدتا با حمایت حقوقی‌های بازار مواجه شد در حالی‌که قیمت‌های جهانی فلزات همچنان نزولی است و گروه سنگ آهن، سرب، روی و مس معاملات ضعیفی را پشت سر گذاشتند.

پیش‌بینی قیمت جهانی سنگ‌آهن

قیمت جهانی سنگ‌آهن از اوج 94 دلاری در سال میلادی اخیر به کمتر از 70 دلار رسیده است و پیش‌بینی‌ها از تداوم کاهش قیمت‌ها در این گروه حکایت دارد.

اما در مقابل، گروه پتروشیمی با جو مثبتی همراه بوده است به طوری که راه‌اندازی فازهای پارس جنوبی تامین خوراک را بهبود بخشیده است؛ اما بیشترین اثر مثبت بر شاخص را شرکت نفت و گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو) داشته است که با رشد بیش از 3 درصدی قیمت، 63 واحد اثر مثبت بر شاخص داشته و از منفی شدن شاخص نیز جلوگیری کرده است.

محرک شاخص، کدام سهم بود؟

این رشد تحت تاثیر اخبار راه‌اندازی پالایش نفت ستاره خلیج فارس که تاپیکو مالک نیمی از آن است، رخ داده؛ این پالایشگاه میعانات گازی، در سه فاز در حال ساخت است و به دلیل عدم تولید نفت کوره، ارزش افزوده قابل توجهی در مقایسه با پالایشگاه‌های نفتی تولید می‌کند.

گروه ساختمانی از گروه‌های دیگر مورد توجه فعالان بازار بود که در برخی از نمادها شاهد رشد و حتی صف خرید بود؛ کاهش قابل توجه قیمت‌های سهام شرکت‌های ساختمانی در چند سال گذشته در کنار بهبود آمار معاملات در بازار مسکن، از عوامل اصلی رشد این گروه بوده است. در گروه غذایی نیز برخی از نمادها از جمله تولیدکنندگان روغن‌های خوراکی پوشش مناسبی در گزارش‌های سه ماهه داشته‌اند.

با این حال، فعالان بازار، اقدام فرابورس در ایجاد محدودیت‌های خلق الساعه در بازار پایه که عمدتا شرکت‌های سهامی عام غیر پذیرفته شده در بورس در آن معامله می‌شوند را از عوامل اصلی عرضه‌های سنگین می‌دانند.

بر اساس ابلاغیه جدید فرابورس، دسترسی معامله‌گران برخط به بازار پایه مسدود می‌شود و ایجاد دسترسی منوط به پذیرش بیانیه ریسک است.

این ابلاغیه در شرایطی منتشر شد که بازار پایه دو روز پیش از انتشار آن شاهد عرضه‌های سنگین و ایجاد صف‌های فروش بوده که به ابهامات بیشتر در بازار منجر شده است.

در گروه بانکی، با وجود انتظارات برای بازگشایی بانک صادرات، اما این موضوع همچنان به تعویق افتاده است؛ هر چند انتظار می‌رفت که با انتشار پیش‌بینی سال 1396 این شرکت که زیان 245 ریالی به ازای هر سهم معادل بیش از 14 هزار میلیارد ریال بوده است و انتظار می‌رود تا در آخرین روز هفته پس از 9 ماه توقف بازگشایی شود.

بازار در شرایطی به استقبال روز چهارشنبه می‌رود که تعطیلی میان هفته را شاهد بود که سبب تضعیف بازار می‌شود؛ از سوی دیگر شرکت همراه اول روز چهارشنبه شاهد برگزاری مجمع سالانه خود برای تقسیم سود و افزایش سرمایه 200 درصد از محل انباشته است.

همراه اول سود بیش از 700 تومانی به ازای هر سهم محقق ساخته است که رشد 14 درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد که به نظر ابزارهای جدید ارتباطی نه تنها اثر منفی بر این گروه نداشته، بلکه سبب افزایش تقاضای خدمات جدید نیز شده‌است؛ آمارهای مختلف از اثر پذیری همراه اول از ترابرد پذیری نیز حکایت دارد.

شرکت‌های کارگزاری رتبه‌بندی شدند

براساس آمار منتشر شده شرکت بورس، 37 درصد معاملات به صورت آنلاین صورت گرفته که نشان‌دهنده رشد قابل توجه فناوری‌های نوین در این حوزه است.

همچنین بر اساس رتبه‌بندی منتشرشده شرکت بورس، کارگزاری مفید، کارگزاری پارسیان و کارگزاری کشاورزی در رتبه‌های اول تا سوم به لحاظ حجم معاملات در فروردین ماه قرار دارند. حجم معاملات ده کارگزار اول معاملات آنلاین بیش از 40 درصد کل حجم معاملات آنلاین است و 44 درصد از کل حجم معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

محمد صادق‌پور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها