رادیو علاوه بر وجه رسانگی خویش، دانشگاهی است برای پرورش هنرمندان و صداپیشگانی که علاوه بر خدمت در این رسانه، این طرف و آن طرف بسیار فعالند و در این میان، تلویزیون همیشه چشم به گنجینه رادیو داشته و گویندگان و برنامه‌سازان بسیاری را از این رسانه بخشنده جذب کرده است؛گویندگانی که اگر در کارشان نقصی دیده می‌شود به خاطر آسانگیری‌ها و سهل‌انگاری‌هایی است که در فرآیند پرورش آنها اتفاق افتاده.
کد خبر: ۱۰۲۲۸۰۴
استاد نوری نماد رادیوست

البته پرورش‌یافتگان رادیو خدمات گسترده و مبسوطی را ارائه کرده و می‌کنند که همواره افتخاری برای رادیو خواهد بود، اما لازم است که امر آموزش جدی‌تر گرفته شود.

رسانه اصیل رادیو از بدو پیدایش خویش تاثیراتی عمیق بر ذهن، زبان و فرهنگ ایرانیان نهاده است؛ همین زبان معیار و رایجی که در سطح عام جامعه وجود دارد و در سراسر ایران گسترده شده، یکی از نتایج حضور رادیوست و حاصل کوشش استادان و هنرمندان بنام و گمنامی است که در این رسانه خدمت کرده‌اند.

«امیر نوری» یکی از پیشکسوتانی است که چند دهه در رادیو خدمت کرده و به‌خاطر ویژگی‌های برجسته‌اش تبدیل به نماد رادیو شده است.

شخصیت برجسته فرهنگی، وقار و متانت، زباندانی و کارشناسی، شاگردپروری و ویژگی‌های دیگر سبب شده امیر نوری مرجع و نمادی برای رادیو باشد.

تاکید بر حفظ زبان فارسی و رعایت آن، حرفه‌ای‌گری، تعامل با گروه برنامه‌ساز و داشتن گنجینه واژگانی غنی از توصیه‌های استاد امیر نوری به شاگردان بی‌شمار خویش است.

امیر نوری از آغاز دهه 40 به رادیو آمد، او ابتدا در شمار آغازگران رادیوی نیروی هوایی بود، سپس به بخش خبر رفت و پس از گویندگی در واحد خبر، به پیشنهاد مرحوم انجوی شیرازی به دنیای ادبیات روی آورد و سال‌های سال برنامه‌های بی‌شمار ادبی و هنری را اجرا کرد.

«این دهان بستی، دهانی باز شد/ تا خورنده لقمه‌های راز شد»

این شعر مولانا در ذهن یکایک ایرانیان نقش بسته است به خاطر آن‌که صدای دلنشین امیر نوری با آن عجین و غروب‌های ماه رمضان، آرامش‌بخش ایرانیان شده است.

برنامه «در انتهای شب»، «شاخه طوبا»، «نگارستان» و گویندگی مجموعه‌های شاهنامه، مثنوی مولانا، دیوان حافظ، کلیات سعدی، آفاق عشق نظامی و غزل‌های امام خمینی (ره) از جمله آثار صوتی استاد نوری است.

وی در نگارش نیز دستی دارد و کتاب «گویندگی» از آثار منتشر شده اوست. چهار اثر دیگر نیز در دست چاپ دارد.

مدیران رادیو ایران به منظور تلاش برای ارتقای برنامه‌سازی در رادیو، مسابقه برنامه‌سازی استاد امیر نوری را پایه‌گذاری کردند و این جشنواره در رشته‌های رادیویی اقدام به پذیرش برنامه و داوری آثار کرد.

داب تیم مدیریتی رادیو ایران بر تحلیل و تقدیر از بزرگان و پیشکسوتان رادیو و رسانه بوده است چنان که پیش از این «آیین آفرین»را برای معاریف و مشاهیر رادیو اجرا کردند.

اکنون در روزهای سالگرد افتتاح رادیو ایران در کشورمان (چهارم اردیبهشت) آیین پایانی مسابقه برنامه‌سازی استاد نوری برگزار می‌شود تا رادیو در رویش و پویش دوباره خویش، مشق آموز درس استادانی باشد که سال‌های سال مروجان فرهنگ و معرفت و آرامش بودند. بر مسئولان رسانه است تا امر آموزش و تسلط بر زبان فارسی و حرفه‌ای‌گری و روزآمدی را درباره نسل‌های جوان‌تر جدی بگیرند تا استادانی از گونه امیر نوری در ساحت رسانه ببالند و بمانند و فرهنگ برین، برجسته‌ترین ویژگی ایرانیان باشد.

یدالله گودرزی

مدیر گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
شاگرد استاد
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
۰
۱
عمراستاد نوری دراز باد
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها