مقام معظم رهبری روز گذشته در دیدار با فرماندهان ارتش بیاناتی درباره اقتصاد داشتند. یکی از این تاکیدات برطرف کردن ضعف‌های اقتصادی و بستن منافذ اقتصادی بود.
کد خبر: ۱۰۲۱۶۳۱
راه طولانی تا بهبود فضای کسب و کار

برای مقابله با ضعف‌های اقتصادی باید اطمینان را به سرمایه‌گذار برگردانیم و فضای کسب و کار را بهبود ببخشیم.

براساس اصول اقتصادی هر فعالیتی که به‌عنوان کسب و کار انجام می‌شود باید پیش‌بینی‌پذیر باشد.

برای دستیابی به این هدف باید مردم در اقتصاد نقشی جدی داشته باشند که اکنون این مهم مشاهده نمی‌شود.

مشکل دیگری که در اقتصاد تاثیرگذار خواهد بود، تورم است. دولت اکنون همه تلاش خود را کرده تا تورم را کاهش دهد اما مهم‌تر از کاهش، تداوم پایین بودن تورم است.

در همه دولت‌ها تورم با نوساناتی همراه بوده است. برای پایداری تورم در سطح تک‌رقمی باید نقدینگی کنترل شود و در صورت رشد نقدینگی، کنترل تورم مقطعی خواهد بود.

اتفاقی که اکنون در اقتصاد شاهد هستیم تورم کاهش یافته اما نقدینگی با روند فزاینده‌ای رشد کرده که بر اساس شرایط فعلی کشور باید 18 درصد رشد می‌کرد اما آمارها 26 درصد رشد را نشان می‌دهند که باید این روند مهار و کنترل شود.

تاکید بعدی که در اقتصاد باید داشت تسویه بدهی دولت به بانک‌ها و در نهایت بانک مرکزی است. دولت باید رویه‌ای را در اقتصاد پیش بگیرد که بانک‌ها برای تامین منابع مالی خود از بانک مرکزی درخواستی نداشته باشند.

سرمایه‌گذاری بحث بعدی است که باعث رشد اقتصادی پایدار می‌شود. اکنون رشد اقتصادی حاصل شده اما اگر بخواهیم این رشد را تداوم بدهیم باید سرمایه‌گذاری افزایش یابد.

طبق آمار و ارقامی که وجود دارد، نرخ رشد سرمایه‌گذاری منفی است و این موضوع به عنوان یک تهدید به حساب می‌آید. حل این معضل اهتمام دولت را می‌خواهد تا تسهیل و حمایت لازم را برای سرمایه‌گذاری فراهم کند.

در منافذ اقتصاد فضاهایی را داریم که اراده و برنامه‌ریزی در آن محقق نمی‌شود؛ مانند قاچاق. گاهی مشکل از مرز نیست بلکه از نظام تعرفه‌گذاری است و باید در این بخش‌ها بازنگری اتفاق بیفتد.

مشکل دیگری که اکنون شاهد هستیم و باید رفع شود تا اشتغال و تولید با قدرت بیشتری به کار خود ادامه دهند، پاسخگویی ادارات و دستگاه‌های دولتی برای مجوزهایی است که مورد تقاضای تولیدکنندگان است.

هنوز هم بسیاری از مجوزها نیاز نیست و کار را برای تولیدکننده سخت می‌کند. وزارت امور اقتصادی و دارایی در راستای اقتصاد مقاومتی مجوزهای زیادی را ابطال کرده اما در عمل اجرا نمی‌شود.

عدم شفافیت عامل تاثیر‌گذار دیگری در اقتصاد است که سبب می‌شود تا فساد در اقتصاد تاثیر بیشتری داشته باشد و رصد آن سخت‌تر شود. به طور کلی برای رفع همه این معضلات باید همه قوا دست به دست هم بدهند تا مشکل از ریشه حل شود.

دکتر علی آقامحمدی - عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها