قاضی عسگر گفت: طی توافق به عمل آمده انگشت نگاری را در داخل کشور خودمان انجام خواهیم داد و بعد CD در اختیار آنها قرار می دهیم.
کد خبر: ۱۰۲۱۲۰۰
انگشت نگاری حجاج را در داخل کشور انجام خواهیم داد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام سید علی قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به تبیین برنامه ریزی ها و مذاکرات برای حضور زائران ایرانی در حج تمتع امسال پرداختند.

در ابتدای این گفتگو حجت الاسلام قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اظهار داشت: به دنبال حوادثی که اتفاق افتاد، سال گذشته مذاکرات به نتیجه نرسید و مردم ما از انجام مناسک حج محروم شدند.

وی افزود: اما امسال پس از آن که وزیر حج عربستان دعوت نامه ای برای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فرستادند پاسخ این دعوت نامه ارسال شد و هیاتی از سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری برای مذاکرات به این کشور رفتند و نهایتا راجع به همه مواردی که مورد نظر مردم و مسئولان نظام بود گفتگو و توافق حاصل شد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت خاطر نشان ساخت : در بندی از متن توافقنامه وزیر حج عربستان نوشته اند که ضمن خوش آمد گویی به حجاج ایرانی، تمام امکانات انسانی و مادی شان را جهت حفظ عزت، امنیت، سلامت و حرمت زائران ایرانی از زمان ورود زائرین کشورمان به عربستان تا زمان رجعت به کشور فراهم خواهند کرد.

حجت الاسلام قاضی عسگر ادامه داد: همچنین در بند دیگری از این توافقنامه اشاره شده، تبلیغات سوءی که در گذشته وجود داشته به مبادی مربوطه تذکرات لازم را خواهند داد تا چنین مسائلی اتفاق نیفتد.

نظر مردم کاملا تامین شده است

وی با تاکید بر اینکه احساس می کنیم نظر مردم کاملا تامین شده است، گفت: یک نکته بسیار مثبتی که در مذاکرات امسال وجود داشته این است که مذاکرات حقیقتا مذاکره و گفتگو بوده و اینگونه نبوده که بگویند ما شرایطی داریم که طرف مقابل باید آن را بپذیرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت مجددا تاکید کرد: احساس می کنیم در توافق صورت گرفته نظرات مردم و مسئولان تامین شده لذا برای حج برنامه ریزی کردیم و کار آغاز شده است و الان نیز هیات های کارشناسی ما آن جا حضور دارند و اکثر مسکن مدینه و مکه را اجاره کرده اند.

حجت الاسلام قاضی عسگر همچنین بیان کرد: امیدواریم در چند روز آینده آن چه که مربوط به حج امسال است شفاف شود و حتی نرخ گذاری ها صورت پذیرد.

حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت نیز در رابطه با پیش پرداخت به هتل هایی که برای سال ۹۵ رزرو شده بودند نیز گفت: هر سال در طول موسوم حج برنامه ریزی ها برای موسوم حج آینده از جمله اجاره هتل و عقد قرارداد با آن ها نیز صورت می گرفت که بر این اساس در سال ۹۴ با بخش عمده ای از هتل های مورد نیاز برای حج ۹۵ قرارداد بستیم و بر اساس مفاد قرارداد پیش پرداخت های متعارفی نیز پرداخت کردیم اما امکان تشرف حج برای حجاج ایرانی فراهم نشد.

وی افزود: در آن مقطع، زمانی که به مذاکرات نزدیک شدیم و خواسته های ما محقق نشد و امکان تشرف حج برای حجاح ایرانی فراهم نشد ، قراردادها بلاتکلیف ماند و طرف های سعودی تلاش می کردند که با ادعای ضرر و زیان پیش پرداخت ها را متعلق به خود کنند.

محمدی ادامه داد: علی رغم ادعای آن ها، با تلاشی که مجموعه مسکن ما که هم اکنون در عربستان مشغول انعقاد قراردادهای جدید هستند موفق شدند بخش عمده ای از پیش پرداخت ها را به عنوان پیش پرداخت های حج سال ۹۶ محاسبه کنند و از این بابت ضرر و زیانی را متوجه نشدیم.

حجت الاسلام قاضی عسگر در بخش دیگری از اظهاراتش به انتشار برخی تصاویر و مطالب در شبکه های مجازی اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال فیلمی در شبکه های مجازی پخش کردند که در آن امام جماعت مسجد الحرام گفتن است که خون شیعیان حلال است در حالی که این فیلم متعلق به دو سن ساز گذشته است و این آقا اصلا عربستانی نیست و از هیچ یک از امامان جماعت مسجد الحرام و مسجد النبی چنین حرفی نقل نشده است.

و ادامه داد: همچنین فیلم دیگری را مننتشر کردند و گفته اند که این آقا قبلا سفیر ما در عربستان بوده و وی نیز در این فیلم حرف های بسیار خائنانه ای را مطرح می کند در حالی که ما چنین سفیری نداشتیم و این فرد، فردی است که اینجا تحت تعقیب بوده و الان به خارج از کشور رفته است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت یادآور شد: همچنین در شبکه های اجتماعی اعلام کردند که تعدادی از حجاج یزدی و تبریزی از سفر حج منصرف شدند و این مسئله را تبریک گفتند؛ وقتی ما هنوز ثبت نامی نکردیم چطور ممکن است کسی انصراف دهد؟

وی با تاکید بر اینکه حج را نمی توان با آیین دیگری مقایسه کرد عنوان کرد: اینکه می گویند سفر حج نروید و پول آن را به فقرا بدهید مثل آن است که بگویند نماز نخوانید و پول آن را به فقرا بدهید؛ این در حالیست که در روایتی امیر المومنین مردم را به حج توجه می دهند و می فرمایند مبادا آن جا را ترک کنید که اگر آن جا را ترک کنید خداوند به شما مهلت نمی دهد و عذابش را نازل می کند.

پرچم ایران روی میز مذاکرات حج قرار داشت

حجت الاسلام قاضی عسگر همچنین اظهار داشت:اخیرا متاسفانه یکی از عزیزان ما گفته بودند که بر روی میزی که آقای محمدی( رئیس سازمان حج و زیارت) با وزیر حج عربستان مذاکره کردند پرچم ایران نبوده و این تحقیر ملت ایران است، در صورتی که این موضوع صحت ندارد و پرچم ایران بر روی میز قرار داشته و ما تصاویر آن را روی سایت ها قرار دادیم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه سال گذشته زمانبندی در مورد رمی جمرات اعلام نکردند گفت: از نظر فقهی مسائلی داریم که باید رعایت شود لذا ما گفتیم کارشناسان ما باید حضور یابند و طبیعی است که اگر اعلام کنند ما هم همان را آموزش می دهیم.

وی با اشاره به اینکه در بحث امداد و نجات کارهای خوبی را انجام داده ایم اظهار داشت: هلال احمر و پزشکی حج و زیارت اقدامات جدی را انجام دادند که به روحانیون، عوامل خدمات و زائران آموزش های لازم را ارائه خواهیم داد تا در زمان بروز حادثه بتوانند مراقب خود باشند.

قیمت تمام شده را از مردم دریافت خواهیم کرد

حجت الاسلام قاضی عسگر در پاسخ به سوال دیگری پیرامون بحث قیمت گذاری حج گفت: تلاشمان بر این است که قیمت تمام شده را از مردم دریافت کنیم ، بعثه مقام معظم رهبری به هیچ وجه به دنبال سودآوری نیست، لذا آنچه در گذشته انجام شده نیز امسال انجام خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه، حد المقدور تلاشمان این است که افزایش چشم گیر نداشته باشیم ادامه داد: 22 هزار نفر به عدد جمعیت حجاج اضافه شده اما تعداد نیرویی که بعثه مقام معظم رهبری خواهد برد به هیچ وجه افزایش نیرو نخواهیم داشت.

امسال به هیچ وجه افزایش نیرو نخواهیم داشت تا مردم بیشتر مشرف شوند

حجت الاسلام قاضی عسگر با بیان اینکه امسال به هیچ وجه افزایش نیرو نخواهیم داشت تا مردم بیشتر مشرف شوند افزود: سهمیه حجاج ایرانی برای تشرف به حج تمتع 86 هزار و500 نفر است و تاکنون استقبال خوب بوده است اما اگر ظرفیت ها پر شد مردم می‌توانند در سالهای بعد اقدام کنند.


حج را باید از روابط سیاسی دو کشور جدا کرد

وی با اشاره به اینکه حج را از روابط سیاسی دو کشور باید جدا کرد اظهار داشت: از ظرفیت دیپلماسی حج باید استفاده کرد تا بتواند در تقویت روابط دو کشور اثرگذار باشد.

حجت الاسلام قاضی عسگر با بیان اینکه تمام آنچه دغدغه مردم است در توافقنامه آمده است گفت: راهکارهای عملیاتی را با هم مذاکره کردیم و انجام خواهیم داد.

وی خاطرنشان کرد: تکلیف اکثر قریب به اتفاق کسانی که در منا به شهادت رسیده بودند مشخص شده است.

وی با اشاره به اینکه ارتباط در حوزه حج برقرار شده است عنوان کرد: علی رغم اینکه روابط دو کشور قطع است تمام امور حج به جریان افتاده است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ادامه داد: آنها پذیرفتند که غرامتی که بنا بود به خانواده های شهدای مسجد الحرام بدهند را پرداخت کنند و الان گذرنامه ها تحویل داده شده که اقدام کنند ، موسسه بن لادن که مقصر بوده باید غرامت بدهد ، لذا وکیل گرفتیم تا این دیه پرداخت شود.

حجت الاسلام قاضی عسگر با اشاره به اینکه گفتگوهای امسال سازنده بود اظهار داشت: در منا آنها خودشان به نتیجه رسیده بودند و ما استدلال کردیم که شما به این نتیجه ای که رسیدید درست نیست، اینها پذیرفتند که کمیته تحقیق کار خود را استمرار بدهد و ما مستندات خود را ارائه دهیم تا محقق شود.

وی افزود: ما در مذاکرات مطرح کردیم که سال گذشته برخی حتی به مدینه مشرف نشدند که آنها بیایند و حج خود را انجام دهند.

از دستبند اسرائیلی گفتند در صورتی که چنین چیزی نیست که منتشر شده است

حجت الاسلام قاضی عسگر پیرامون دستبند الکترونیک حجاج تصریح کرد: از دستبند اسرائیلی گفتند در صورتی که چنین چیزی نیست، چیزی اتفاق نیفتاده که این مسئله منتشر شد،برای جی پی اس باید مجوز از عربستان بگیریم لذا اگر مجوز ندادند باید چیزی طراحی کرد که مثل پارسال دچار مشکل نشویم، آنها هم سال گذشته اجرا نکردند.

عزیزان ما در هیات پزشکی و در حوزه اجرایی گفتند که چیزی را باید طراحی کنیم که هم حالت جی پی اس داشته باشد و هم مشخصات و سوابق بیماری آنها در آن باشد .

اگر امسال در حج طرف مقابل تعامل مثبتی با ما داشتند و زائران حج راضی بودند، حج عمره را راه اندازی خواهیم کرد

حجت الاسلام قاضی عسگر اظهار داشت: اگر امسال در حج طرف مقابل تعامل مثبتی با ما داشتند و زائران حج را به خوبی پشت سر بگذارند ، حج عمره را راه اندازی خواهیم کرد.

وی افزود : طی توافق به عمل آمده انگشت نگاری را در داخل کشور خودمان انجام خواهیم داد و بعد CD در اختیار آنها قرار می دهیم.

محمدی رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه برنامه با اشاره به اینکه فضای کلی مذاکرات حج خوب بود گفت: مطالبات مردم به صورت شفاف و روشن مطرح شد، بخشی از فرایند مذاکرات به صورت حضوری و بخش دیگر با تبادل مکاتبات صورت گرفت که نظر مردم، مقامات و حجاج تامین شد.

وی با اشاره به اینکه، در متن توافقنامه آمده که مردم نگرانی و دغدغه نباید داشته باشند ادامه داد: سال94 سهمیه حجاج64 هزار نفر بود، به دلیل توسعه مسجد الحرام ظرفیت حج برای تمام کشور ها 20 درصد کم شد ، اما امسال این 20 درصد اضافه شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه با رایزنی های به عمل آمده سهمیه حجاج ایرانی86 هزار و500 نفر برای امسال است گفت: از 23 فروردین ماه ثبت نام شروع شده است و مردم می توانند به شعب بانک ملی سراسر کشور مراجعه کنند و 10 میلیون پرداخت می کنند، ودیعه به علاوه سود بانکی محاسبه می شود و مابقی را باید پرداخت کنند.

به تناسب هر استان تا پایان شهریور اولویت ها را اعلام خواهیم کرد

وی با اشاره به اینکه تمامی کسانی که تا 31/4/85 ودیعه گذاری کردند می توانند به بانک‌ مراجعه کنند اظهار داشت: به تناسب هر استان تا پایان شهریور اولویت ها را اعلام خواهیم کرد.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: کاروان ها را با درجه مشخصات و هتل اعلام می کنیم تا مردم کاروان های خود را انتخاب کنند

محمدی گفت: دو ویزای حج برای خانواده های شهدای منا در نظر گرفته شده است، برای خانواده هایی که شهدای آنها در مقبره الشهدای منا است ، سازمان حج بعد از موسم حج تمتع آنها را درقالب کاروان به مکه اعزام خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها