همه دنیا او را به لباس متناقضش می شناسند: کت تنگ، شلوار گشاد، کفش دراز، کلاه لبه دار، یک سبیل خاص و البته همیشه با یک عصای خاص که بعد از مرگش به رقم بالایی در یک حراجی فروش رفت.
کد خبر: ۱۰۲۰۳۵۰
وقتی چاپلین را از قبر دزدیدند/ بر مشهورترین طنزپرداز دنیا چه گذشت؟

به گزارش جام جم آنلاین، چهار روز، زودتر از هیتلر به دنیا آمد، اما 51 سال بعد، علیه دیکتاتور آلمان، فیلم ساخت و نازی ها را مسخره کرد. «چارلی چاپلین» جهانی ترین نماد هالیوود است. خودش می گوید در لندن به دنیا آمده، اما یک نامه تاریخی، بر تولد او در کمپ کولی های بیرمنگام، گواهی می دهد؛ البته هیچ وقت دقیقا معلوم نشد او متولد کدام کشور است؟!
سه ساله بود که پدر و مادرش جدا شدند. پدرش الکلی شد، مادرش هم روانی؛ خدمتگزار پدرش او را به مدرسه فرستاد. مادرش که مرد، به شدت فقیر شد. همیشه خودش را در هنر پانتومیم، مدیون مادر می دانست.
همه دنیا او را به لباس متناقضش می شناسند: کت تنگ، شلوار گشاد، کفش دراز، کلاه لبه دار، یک سبیل خاص و البته همیشه با یک عصای خاص که بعد از مرگش به رقم بالایی در یک حراجی فروش رفت. به هنگام فیلم سازی بسیار سخت گیر بود، تا جایی که برخی سکانس ها را 100 بار گرفت تا از بازیگر آن صحنه راضی شود.
او در سینما نماد یک شخصیت آواره و قدری ولگرد است که گاهی رفتارهای حساب شده و بزرگ منشانه از خود نشان می دهد. چاپلین به سینمای آمریکا رونق خوبی داد و فیلم هایش بیش از ده میلیون دلار فروش کرد، اما سیاستمداران آمریکایی او را به اتهام کمونیست بودن از کشورشان اخراج کردند. بعدا معلوم شد این حرکت، یک توطئه سیاسی آمریکایی بوده است.
25 سال آخر عمرش را در سوئیس گذراند. چهار باز ازدواج کرد، اما فقط آخری به جدایی نکشید، آن هم در حالیکه در سن 54 سالگی با دختری 18 ساله ازدواج کرده بود.
وقتی در 88 سالگی از دنیا رفت، دو مهاجر، پیکرش را از قبر دزدیدند و در برابر بازگرداندنش تقاضای پول کردند. سه ماه بعد، دزدها دستگیر شدند و اینبار چاپلین را در تابوت بتن مسلح خاک کردند.
حالا در صد و بیست و هشتمین سالگرد تولدش، 662 نفر، خودشان را شکل چاپلین کرده و در رستورانی در سوئیس، جمع شده اند.
این روایت زندگی است تا بدانیم همه زندگی آدم، در چند سطر قابل گزارش است و می دانیم گزارش را آن جوری می نویسند که ما زندگی کرده ایم.


| عکس نوشت | شماره ششم | سید مهدی سیدی | گردهمایی بزرگداشت چارلی چاپلین در سوئیس |

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها