چند روز پیش، یک بیمار دیابتی به مطب مراجعه کرد و درباره مصرف دمنوش‌های گیاهی سؤالاتی داشت.
کد خبر: ۱۰۲۰۲۹۳
دیابت با داروهای گیاهی درمان می‌شود؟

به گزارش جام جم آنلاین، ظاهرا فردی به عنوان پزشک گیاهی به او چند بسته گیاه بدون برچسب را به قیمت چند صد هزار تومان فروخته و از او خواسته بود هر روز چند بار از آن دم کند و بنوشد. البته این بیمار به دلیل پاسخ مناسب ندادن و بد حال شدن به مطب من مراجعه کرده بود.

ابتدا باید بدانیم می‌توان از گیاهان به شکل خام، پخته و دم کردنی برای بهبود وضعیت دیابت و چاقی استفاده کنیم؛ ولی نکات بسیار مهمی را باید مورد توجه و دقت قرار دهیم.

مهم‌ترین موضوع درباره دیابت این است که این بیماری در همه یکسان نیست و درمان یکسانی ندارد.

برخی بیماران به دلیل گذشت سال‌ها از بیماری دیابت و به رغم این که اول چاق بوده‌اند، کم‌کم دچار ضعف و لاغری شده‌اند. این بیماران باید زیر نظر پزشک در کنار رژیم‌های غذایی و ورزش مناسب، داروهای مخصوص و احتمالا انسولین دریافت کنند وگرنه خیلی زود به عوارض وخیم دیابت دچار می‌شوند.

در مورد این بیماران، استفاده از گیاهان اولویت نیست. دسته‌ای از بیماران که اضافه وزن دارند و در چند سال اخیر مبتلا به دیابت شده‌اند و هنوز توان روحی و جسمی کافی دارند می‌توانند با تغذیه مناسب و البته فعالیت بدنی آنها را مداوا کرد و چه بسا خیلی به دارو نیاز نباشد.

داروهای گیاهی بخصوص برای این نوع از بیماران دیابتی کاربرد دارد.البته در این بیماران استفاده از دم‌کرده‌ها و سبزی‌های خام و پخته زمانی فایده دارد که جایگزین خوراکی‌های پر کالری شوند. در واقع بیمار با تغییر در روش خوردن به جای این که از تنقلات پرکالری جدید استفاده کند شروع به مصرف گیاهان سالم می‌کند. البته تاکید می‌کنم لزوما همه گیاهان سالم نیستند و حتما باید آنها را شناخت و از تازگی و سلامتشان مطمئن شد. در غیر این صورت، چه بسا استفاده از برخی گیاهان موجب ناراحتی‌های گوارشی و حتی سرطان شود.گیاهانی مثل گزنه، دارچین، آویشن، چای کوهی، چای سبز، زنجبیل و... که از صدها سال پیش برای انواع بیماری‌ها در ایران استفاده می‌شدند. هم‌اکنون در عطاری‌های مجاز موجود هستند و با قیمت مناسب به مردم عرضه می‌شوند. بیماران دیابتی با اجازه پزشک متخصص دیابت در کنار ورزش منظم و کاهش خوراکی‌های مضر و مصرف داروهای تجویز شده می‌توانند از این گیاهان نیز بهره ببرند.

بیمارانی داشته‌ام که انواع دم‌کردنی‌ها را با نبات و شیرینی میل کرده و متاسفانه با افزایش شدید قند خون مواجه شده‌اند. بیماران زیادی داشته‌ام که با توصیه پزشکان تقلبی، تمام داروها و توصیه‌های پزشکان را کنار گذاشته و فقط گیاه درمانی را شروع کرده‌اند که متاسفانه بیشتر این بیماران دچار بدتر شدن بیماری و عواقب آن شده‌اند.

بر عکس بیمارانی دارم که بتازگی دچار دیابت شده و هنوز جوان و سرحال هستند. این افراد با تغییر رژیم و قطع غذاهای پر‌کالری و جایگزین کردن مصرف انواع سبزیجات سالم و دم‌کردنی‌های معمول و مجاز بخوبی دیابت را کنترل کرده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها