عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه مهم ترین مشکل مدارس ارامنه در بخش تعمیر ، نگهداری و هزینه‌های عمرانی است، تصریح کرد: در دوسال گذشته بودجه مربوط به حوزه آموزشی ارامنه توسط دولت پرداخت نشده و این در حالی است که مدارس ما به تعمیرات اساسی نیازمند است.
کد خبر: ۱۰۱۹۵۳۵
دولت بودجه تخصیصی آموزشی ارامنه را پرداخت کند/ رفتار اقلیت دینی ایران، نماد بارز مردم سالاری در دنیا

«کارن خانلری» نماینده مردم ارامنه در مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین گفت: دولت بودجه‌های جاری مصوب مجلس مربوط به هزینه‌های عمرانی مدارس ارامنه را بدرستی تأمین نمی‌کند و تمام فکر و ذکر ما اقلیت‌ها سر پا نگه داشتن این مدارس است.

وی در پاسخ به این سئوال که چه تعداد مدرسه در کشورمان با چنین شرایطی مواجه بوده و اساسا وضعیت مدیریتی شان چگونه است، افزود: در شهر تهران مشخصا 16 مدرسه در مقاطع مختلف داریم. تمام این مدارس خیر ساز بوده و قدمت زیادی دارند که طبیعتا با این شرایط نیازمند تعمیرات اساسی هستند.

خانلری در خصوص اینکه بودجه تخصیصی اقلیت ها چه میزان بوده و بطور کلی دانش آموزان ارامنه چه میزان از نرخ محصلین کشور را به خود اختصاص می دهند، خاطر نشان کرد: در کل، به اقلیتهای کشور 3 میلیارد تومان تعلق گرفته که بین جوامع مختلف آشوری – ارمنی و کلیمی‌ تقسیم می‌شود. اما درباره آمار باید بگویم که آمار دقیقی در دست نیست اما عمده جمعیت در پایتخت بوده و شهرهای اصفهان، ارومیه و تبریز بعد از تهران قرار دارند.

وی ضمن تشکر از دولت که با وجود شرایط اقتصادی کشور بودجه سال 95 را پرداخت کرد، گفت: مطالبات ما در مورد معوقات همچنان به قوت خود باقی است.

خانلری در پاسخ به این پرسش که وزارت آموزش و پرورش با چه روشی می‌تواند در حوزه امکانات آموزشی راهگشای مشکلات اقلیت‌ها باشد، ابراز داشت: مساعدت‌های این وزارتخانه در این بخش قابل تقدیر بوده اما همچنان ناکافی ارزیابی می‌شود.

نماینده اقلیت ارامنه در کشور تصریح کرد: با وجود مشکلات زیادی که ارامنه عمدتا در مسایل مالی دارند، با این وجود موکلین بنده در مرتفع نمودن دغدغه‌های خویش فقط به راهکا‌رهای قانونی و روشهای مدنی روی می‌آورند.

وی با اشاره به حضور خود در محافل بین‌المللی ارامنه سایر کشورها خاطر نشان کرد: وقتی با اتباع خارجی پیرامون مباحث حقوق بشری صحبت می‌شود، قانون مداری و بطور کلی رفتار مدنی اقلیت دینی جمهوری اسلامی در دنیا به عنوان یک الگو مطرح است، که این موضوع از نشانه‌های بارز مردم سالاری در دنیاست.

خانلری در پاسخ به این پرسش که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و خلق حماسه‌ای بزرگ چه پیامی دارید، گفت: بنده به رییس جمهور محترم پیشنهاد کتبی دادم که در رده معاونین و مشاورین از کارشناسان ارامنه استفاده کند که چنین نشد.

وی افزود: نقش آفرینی اقلیت ارامنه در مدیریت و بخش اجرایی کشور از مهمترین مطالبات جامعه ما بوده و انتظار می‌رود دولت بطور پر رنگ تری از پتانسیل موجود ارامنه استفاده کند.

خانلری افزود: همانگونه که ما در بخش اقتصادی و تجاری کشور نقش آفرینی می‌کنیم، علاقه مندیم همچون هشت سال دفاع مقدس و دفاع از کیان کشورمان دوشادوش سایر آحاد جامعه، در سایر بخشهای اجرایی کشور خدمت کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
همشهری
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
۰
۰
آقای خانلری ما فقط اجازه تدریس به زبان مادری می خواهیم ساختن مدرسه با خودمون
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها