مایکروسافت از کنسول Xbox One X رونمایی کرد؛

قدرتمندترین کنسول بازی حال حاضر + عکس

با توجه به ورود تلویزیون های ۴K و کیفیت خارق العاده آن ها، بسیاری از کاربران کنسول های نسل هشتم برای تجربه عناوین ویدیویی با بالاترین کیفیت ممکن، به سمت پلتفرم رایانه شخصی رجوع کردند. همان طور که اطلاع دارید، دو کمپانی مایکروسافت و سونی به دلیل جلوگیری از کوچ کاربران خود، طراحی و ساخت کنسول های میان نسلی را آغاز کردند تا با ارتقای سخت افزارهای کنسول های نسل هشتم، امکان پشتیبانی از رزولوشن ۴K و قابلیت HDR را در کنسول های جدید فراهم کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر همراه رسانه کلیک باشید.
کد خبر: ۱۰۱۹۱۷۰
چرا پروژه اسکورپیو دیرتر از PS4 Pro عرضه‌ می‌شود؟

به گزارش جام جم آنلاین، در مراسم E3 سال میلادی گذشته، شرکت سونی و مایکروسافت به طور رسمی از دو کنسول پلی استیشن ۴ پرو و ایکس باکس اسکورپیو خبر دادند. از آن جا که کمپانی ژاپنی سونی قصد عرضه هدست واقعیت مجازی پلی استیشن را در اواخر سال ۲۰۱۶ داشت، مجبورا کنسول میان نسلی جدید خود در ماه سپتامبر همان سال عرضه کرد. همچنین مدل کوچک یافته و بهینه شده پلی استیشن ۴ تحت عنوان پلی استیشن ۴ اسلیم نیز یک ماه زودتر از PS4 Pro به دست طرفداران و علاقه مندان رسید.

اما رموندی ها همانند شرکت سونی عمل نکردند و در سال میلادی گذشته، تنها مدل اسلیم (کوچک شده) کنسول ایکس باکس وان را با نام Xbox One S روانه بازار کردند. در اواخر سال ۲۰۱۶، با وجود عرضه کنسول رقیب پلی استیشن ۴ پرو، اطلاعات و جزئیات زیادی از پروژه مرموز اسکورپیو نمی دانستیم و از مشخصات فنی آن باخبر نبودیم. برخی از تحلیل گران معتقد بودند که عرضه دیرهنگام ایکس باکس اسکورپیو نتیجه خوبی را برای رموندی ها به همراه نخواهد داشت و به فروش آن لطمه وارد خواهد کرد.

با وجود همه این ها، مایکروسافت همچنان سکوت را سر لوحه کار خود قرار داد و اطلاعاتی از پروژه اسکورپیو منتشر نکرد. سرانجام چند هفته پیش، رموندی ها از مشخصات فنی این کنسول جدید رونمایی کردند و حتی این دستگاه را در اختیار اعضای وب سایت معتبر دیجیتال فاندری نیز قرار دادند.

کنسول جدید ایکس باکس اسکورپیو از پردازنده مرکزی هشت هسته ای سفارشی x86 با فرکانس ۲٫۳ گیگاهرتز بهره می برد. پردازنده گرافیکی به کار رفته در این دستگاه، ۴۰ واحد محاسباتی سفارشی با فرکانس ۱۱۷۲ مگاهرتز دارد که در مقایسه با پردازنده گرافیکی کنسول پلی استیشن ۴ پرو، قوی تر است. به علاوه، پروژه اسکورپیو دارای رم ۱۲ گیگابایتی از نوع GDDR5 و پهنای باند ۳۲۶ گیگابایت بر ثانیه می باشد که بنا به گفته برخی از منابع، تنها ۸ گیگابایت از این مقدار قابل استفاده خواهد بود. متاسفانه بازهم شاهد استفاده از هارد های معمولی یعنی HDD به جای استفاده از هاردهای پرسرعت SSD در این کنسول جدید هستیم که البته فاکتور قیمت، سازندگان را مجبور به استفاده از هاردهای اچ دی دی کرده است. درایور نوری دستگاه هم به صورت کامل از بلوری ۴K پشتیبانی می کند.

اما سوالی اینجا مطرح می شود آن است که چرا مایکروسافت کنسول جدید اسکورپیو را در سال ۲۰۱۶ عرضه نکرد؟ به تازگی وب سایت معتبر گاماسترا مصاحبه ای را با آقای فیل اسپنسر، رئیس کل بخش ایکس باکس شرکت مایکروسافت، داشته که ایشان در طول این مصاحبه، پاسخ روشنی به سوال فوق داد و علت اصلی عرضه دیرهنگام پروژه Xbox Scorpio را مشخص نمود.

فیل اسپنسر معتقد است که تلویزیون های ۴K در اواسط نسل هشتم کنسول ها مورد توجه مردم و بازی بازان قرار گرفت. از این رو، مایکروسافت تصمیم گرفت تا دو کنسول جدید خود را در دو سال متفاوت عرضه کند. به همین خاطر، در سال میلادی ۲۰۱۶ شاهد عرضه جهانی کنسول جدیدی را با نام ایکس باکس وان اس بودیم و در اواخر سال میلادی جاری نیز، شاهد عرضه کنسول قدرتمند پروژه به بازار خواهیم بود.

رئیس کل بخش ایکس باکس در این مصاحبه گفت:

ما فکر می کردیم که تلویزیون های ۴K در اواسط نسل هشتم محبوب شوند. از این رو، یک کنسول را برای سال ۲۰۱۶ و دیگری را برای سال ۲۰۱۷ طراحی کردیم. در واقع ما همزمان بر روی دو پروژه مشغول به کار بودیم. در یک نقطه برای تلاشمان برای سال میلادی ۲۰۱۶، موفقیت دست یافتیم. بگذارید این را چراغ سبز خطاب کنم! من فکر می کنم که برای سال ۲۰۱۶، ما باید کنسولی را طراحی می کردیم که هم قدرت کافی را دارا باشد و هم از لحاظ قیمت، قیمت مناسبی داشته باشد تا مشتریان حاضر به پرداخت مبلغ آن باشند. [منظور از کنسول سال ۲۰۱۶، همان کنسول ایکس باکس وان اس و پروژه ایکس باکس اسکورپیو می باشد]

در این میان، رموندی ها تمام تلاش خود را متوقف کردند و تمرکز تیم سازنده کنسول را بر روی پروژه سال ۲۰۱۷ قرار دادند. از این رو، پروژه اسکورپیو شکل گرفت و به همین خاطر، این کنسول در سال ۲۰۱۷ میلادی به دست طرفداران و علاقه مندان خواهد رسید. فیل اسپنسر در این باره گفت:

در میانه نقشه سال ۲۰۱۶، ما تمام تلاشمان را متوقف کردیم! با خود گفتیم: باشه، ما تمام تمرکزمان را بر روی ساخت یک کنسول قدرتمندتر قرار می دهیم و تیم توسعه سخت افزاری را به این سمت سوق می دهیم تا کنسول قدرتمندی را در سال ۲۰۱۷ عرضه کنیم. هدف اصلی ما این بود که این کنسول، مخصوص رزولوشن ۴K باشد و به طور کامل از این رزولوشن پشتیبانی کند.

در ادامه این مصاحبه، آقای فیل اسپنسر، دو نقشه اساسی شرکت مایکروسافت را با نقشه ساخت کنسول پلی استیشن ۴ پرو کمپانی سونی مقایسه کرد. به گفته ایشان، کنسول پلی استیشن ۴ پرو یکی از بهترین کنسول های سال ۲۰۱۶ به شمار می رود و کمپانی سونی در انتخاب سخت افزارهای به کار رفته در این کنسول قدرتمند، به درستی عمل کرده است. فیل اسپنسر در صحبت های خود اعلام کرد:

هر از گاهی که بیش از حد درمورد کمپانی سونی صحبت می کنیم، با مشکل مواجه می شوم؛ اما انتخاب و تصمیم سونی، منجر به ساخت و عرضه کنسول پلی استیشن ۴ پرو شد. من کاملا تصمیم سونی را درک می کنم که آن ها با انتشار این دستگاه، به دنبال چه هستند و به کجا می روند! من هم به صورت عمومی و هم به صورت خصوصی این موضوع را اعلام می کنم که کمپانی سونی، در سال پیش کنسول خوبی یعنی پلی استیشن ۴ پرو را طراحی و عرضه کرد. سازندگان کنسول PS4 Pro، قطعات و سخت افزارهای خوبی را انتخاب کردند و از قطعات معقولی استفاده کردند تا کنسول میان نسلی خودشان را بسازند.

همان طور که می دانید در زمان عرضه دو کنسول ایکس باکس وان و پلی استیشن ۴، به دلیل ضعف فریم ریت کنسول نسل هشتم مایکروسافت، این دستگاه مورد تمسخر طرفداران پلی استیشن قرار گرفت. در آن زمان، میزان فریم ریت عناوین بر روی دو کنسول مذکور یکی از جنجالی ترین مباحث به حساب می آمد و از آن جا که Xbox One قادر به اجرای عناوین ویدیویی با ۶۰ فریم بر ثانیه نبود، مایکروسافت شکست سنگینی را تجربه کرد.

گویا رموندی ها از گذشته خود درس عبرت گرفتند و مجددا این اشتباه را مرتکب نخواهند شد. فیل اسپنسر در ادامه صحبت های خود، اسپنسر در ادامه صحبت های خود به اهمیت نرم فریم ریت بازی ها بر روی کنسول های بازی اشاره کرد. وی ادعا می کند که مهمترین عامل در خرید کنسول، قدرت آن است که عناوین ویدیویی را به بهترین شکل ممکن و با فریم ریت بازی بالا اجرا کند. به نظر می رسد ساخت چنین کنسولی در سال میلادی گذشته بنا به مسائل قیمتی و ساختگی ممکن نبود و به همین خاطر، کنسول ایکس باکس اسکورپیو در سال میلادی جاری عرضه می شود. فیل اسپنسر در این باره گفت:

نکته ای که برای ما از اهمیت بالایی برخودار است، اینکه هرگز شاهد افت فریم در عناوین ویدیویی نباشیم! به عبارت دیگر، اگر سازندگان رزولوشن بازی را افزایش دهند به بازیکنان بگویید: بفرما! تو این کنسول قدرتمند را خریدی؛ بگذار رزولوشن بالا را به تو نشان دهم. شما هم نمی خواهید که نرخ فریم عناوین ویدیویی بر روی کنسولتان افت پیدا کند و این چیزی بود که ما نمی توانستیم با طرحی که برای سال ۲۰۱۶ داشتیم، آن را برای شما آماده کنیم.

در پایان این مصاحبه، فیل اسپنسر دو عامل قیمت و محدودیت سخت افزاری را علت اصلی عرضه کنسول جدید ایکس باکس اسکورپیو در سال ۲۰۱۷ دانست. وی توضیح داد:

بنابراین فاکتور مهم، زمان بود! یکی از مسائل مربوط به قیمت سخت افزار در سال گذشته بود چرا که تنها با گذشت زمان، شاهد کاهش قیمت آن ها بودیم. [از این رو، امکان استفاده از این قطعات بر روی کنسول جدید در آن زمان موثر بود] مورد بعدی، محدویت ها و قابلیت های سخت افزاری می باشند که مانع عرضه Xbox Scorpio در سال گذشته می شد. بنا به همین مسائلی که عرض کردیم، ما تصمیم گرفتیم تا عرضه کنسول ایکس باکس اسکورپیو را به سال آینده (۲۰۱۷) موکول کنیم.

در زیر، می توانید سایر خبرهای مرتبط با پروژه اسکورپیو را در رسانه کلیک مطالعه کنید.

پشتیبانی پروژه اسکورپیو از فناوری های FreeSync و HDMI 2.1
اولین تصویر از نمونه اولیه پروژه اسکورپیو منتشر شد
PS4 Pro در برابر Xbox Scorpio: کدام یک بهتر است؟
ایکس باکس اسکورپیو گران‌تر از PS4 Pro خواهد بود
مشخصات فنی ایکس باکس اسکورپیو رسما اعلام شد
قیمت ایکس باکس اسکورپیو بیش از ۴۰۰ دلار خواهد بود

در پایان این گزارش، دیدگاه شما در رابطه با صحبت های آقای فیل اسپنسر چیست؟ آیا دلایل مایکروسافت منطقی به نظر می رسند؟ به نظر شما، اینکه کنسول جدید خانواده ایکس باکس پس از گذشت یک سال از عرضه پلی استیشن ۴ پرو وارد بازار خواهد شد، به فروش آن لطمه خواهد زد؟ دیدگاه ها و نظرات شخصی خود را با دیگر کاربران رسانه کلیک به اشتراک بگذارید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها