رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از آغاز طرح احیای تالاب و ذخیره گاه بین المللی میانکاله خبرداد.
کد خبر: ۱۰۱۸۵۱۲
آغاز احیای تالاب میانکاله

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل ازایسنا، معصومه ابتکار در سفری به بهشهر، آغاز به کار طرح احیای تالاب میانکاله را اتفاق بسیار مهم و با اهمیت دانست و اظهار کرد: دولت یازدهم توجه ویژه ای به وضعیت تالاب ها داشته و از 200 تالاب در کشور 75 مورد از آنها ملی و بین المللی است.

وی تصریح کرد: عواملی مانند دخل وتصرف، سیاست های ناپایدار، تغییر اقلیم، خشکسالی متوالی و کاهش بارندگی موجب شد تالاب ها در شرایط نامساعد و سختی قرار گیرند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه از نیمه سال 92 احیای تالاب ها در دستور کار دولت تدبیر و امید و سازمان قرار گرفته بود، خاطرنشان کرد: هم اکنون دریاچه ارومیه در حال احیا است تالاب هورالعظیم که به دلیل اکتشافات نفتی خشک شده بود با پیگیری های لازم و رفع تمام موانع با حق آبه ای 5.4 میلیون مترمکعب آب تا 78 درصد احیا شده است.

ابتکار اظهار کرد: برای احیای تالاب ها در زیست بوم ها همکاری و مشارکت جوامع محلی و همراهی سازمان های مردم نهاد بسیار مهم وحائز اهمیت است.

وی با اشاره به خشکسالی میانکاله نیز گفت: برای احیای تالاب میانکاله همکاری بین استانی نیاز است و استان گلستان نیز در اجرای این طرح باید همکاری لازم را انجام دهد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با ساخت وساز غیرمجاز در میانکاله گفت: بخشی از تصرفات در میانکاله با همکاری دادستانی مازندران رفع شده و این روند باید ادامه پیدا کند.

ابتکار گفت: پروژه احیای تالاب و ذخیره گاه میانکاله، توسعه و تجهیز سیستم اطفای حریق و پایش هوشمند منطقه که کمک فراوانی به محیط بانان می کند و لایروبی کانال، مرمت نهرها و کانال های ارتباطی آب رسانی به تالاب از مهم ترین برنامه های این سازمان است.

وی با بیان اینکه محیط بانان نقش مهمی در احیای تالاب میانکاله دارند، اظهار کرد: تلاش فراوانی برای رفع مشکلات معیشتی محیط بانان انجام شده که تصویب 3000 امتیاز و بخشی از امتیاز کارشناسی از این موارد است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به بحث آموزش محیط بانان نیز اشاره کرد و گفت: به 1700 نفر محیط بان آموزش مستمر وتخصصی داده شد که برخی از این افراد دوره های آموزش بین المللی دیدند.

ابتکار افزود: با دستور رئیس جمهوری تلاش برای احیای ذخیره گاه و زیستکره تالاب بین المللی میانکاله آغاز شد.

به گزارش ایسنا، ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران نیز در این جلسه با اشاره به پروژه احیای ذخیره گاه زیستکره و تالاب بین المللی میانکاله، اظهار کرد: پروژه احیای تالاب میانکاله با هزینه ایی بیش از 33 میلیارد تومان در طی 5 سال با تکنولوژی های نوین و با استفاده از ظرفیت تشکل های مردم نهاد انجام می‌شود.

ابراهیمی تصریح کرد: بر اساس مذاکرات صورت گرفته، پیشنهاد سیستم تصفیه خانه و جمع آوری فاضلاب در پنج شهر مازندران داده شده که مجوز شهرهای نکا، بهشهر و گلوگاه گرفته شده است.

وی افزود: در حوزه زباله و پسماند، احداث زباله سوز در شهرهای نوشهر و چالوس در حال انجام است و برای شهرهای بابل و قائم شهر نیز با شرکت های آلمانی توافق صورت گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها