وضعیت نامناسب سلامت دندان‌های ایرانیان

وزیر بهداشت: از هر 10 دانش‌آموز 9 نفر مشکل دندانی دارند

وزیر بهداشت ضمن اشاره به وضعیت نامناسب سلامت دندان‌های ایرانیان، از آمار بالای پوسیدگی دندان‌های دانش‌آموزان خبر داد.
کد خبر: ۱۰۱۸۴۸۰
وزیر بهداشت: از هر 10 دانش‌آموز 9 نفر مشکل دندانی دارند

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در مراسم آغاز مرحله دوم وارنیش فلورایدتراپی برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی، با بیان اینکه ایرانیان در سن 35 تا 40 سالگی بیش از 12 دندان خراب دارند، گفت: در بسیاری از کشورهای پیشرفته تعداد دندان‌های خراب در گروه سنی بزرگسال کمتر از چهار عدد است. این یعنی در سنین 6 تا 12 سالگی مراقبت خوبی از دندان‌های کودکان خود داشته‌اند.

وی افزود: من به دانش‌آموزان توصیه می‌کنم که روزانه دو نوبت مسواک بزنند و مصرف شیرینی و تنقلات را کاهش دهند و حتما بعد از آن از مسواک استفاده کنند؛ چراکه فلوراید موجود در دندان تا 45 درصد از پوسیدگی جلوگیری می‌کند. این طرح که به همت وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت اجرا شد، بسیار فعال عمل کرد؛ چراکه علاوه بر پیشگیری از ابتدا شیارهای ایجاد شده در دندان‌های دانش‌آموزان پر و مانع از تجمع مواد غذایی و پوسیدگی دندان‌های آنها می‌شود.

وزیر بهداشت همچنین اضافه کرد: تاکنون در این طرح 36 میلیون خدمت به آموزش و پرورش ارائه شده و 7 میلیون دانش‌آموز از این خدمات برخوردار شده‌اند. دو سال پیش آمارهای دندان‌های سالم در این گروه سنی پنج درصد بود که بعد از اجرای این طرح به 11 درصد رسیده است. این آمار نشان می‌دهد هنوز از هر 10 نفر 9 نفر مشکل دندانی دارند.

به گزارش ایسنا، وزیر بهداشت در حاشیه این مراسم با اشاره به تحت پوشش قرار گرفتن 60 هزار مدرسه ابتدایی و 7 میلیون دانش‌آموزان از ابتدای اجرای برنامه وارنیش فلوراید تراپی بیان کرد: این طرح از امسال برای مقطع دبیرستان نیز اجرا می‌شود. امیدواریم تعداد دندان‌های پوسیده ایرانیان به حداقل برسد.

هاشمی افزود: سلامت دندان کودکان 6 تا 12 سال بسیار مهم است، اقدامی که در این برنامه انجام شد، پیشگیری از پوسیدگی و ارائه کلیه خدمات دندانپزشکی برای دانش‌آموزان زیر 14 سال بود. خدماتی مانند پر کردن و کشیدن دندان به صورت رایگان و توسط یونیت‌های دندانپزشکی سیار در مدارس انجام می‌شود و برخی خدمات تخصصی نیز در کلینیک‌های دندانپزشکی به آنها ارائه می‌شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه توانستیم خدمات را در حوزه سلامت بویژه سلامت دهان و دندان گسترش داده‌ایم، ادامه داد: گسترش خدمات به معنی افزایش سهم ارائه آن به میزان 13 درصد است، در حالی که این آمار در گذشته پنج درصد بوده است اما می‌دانیم که باید بیش از این رقم باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها