با طراح طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه:

تلاش برای پاسخگو کردن میراث فرهنگی و گردشگری

بحث تبدیل برخی معاونت‌های رئیس‌جمهور به وزارتخانه چندی است که از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده و مانند هر طرح دیگری موافقان و مخالفان خود را دارد.
کد خبر: ۱۰۱۸۲۴۹
تلاش برای پاسخگو کردن میراث فرهنگی و گردشگری

در همین زمینه اواخر سال گذشته طرح تبدیل سازمان حفاظت از محیط زیست به وزارتخانه در صحن مجلس مطرح شد و در سال جدید و حدود یک هفته پیش نیز بحث تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه، از سوی برخی نمایندگان مجلس مطرح و هم‌اکنون درحال پیگری است. با مهرداد بائوج‌لاهوتی، نماینده مردم لنگرود در مجلس که پیشنهادکننده این طرح نیز است، درخصوص دلایل ارائه این طرح گپ زده‌ایم:

از ارائه طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه چه هدفی را دنبال می‌کنید؟

صنعت گردشگری امروز رتبه سوم اقتصاد و چرخش مالی دنیا را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر، کشور ما نیز جزو ده کشور برتر دنیا به لحاظ ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری است. حال با توجه به این‌که این صنعت سودآور و اشتغال‌زاست، باید حداکثر استفاده را از این ظرفیت ببریم. اما برای رسیدن به این اهداف چه باید کرد؟ تنها راه نیل به این هدف، تقویت سازمان میراث فرهنگی است.

و شما تنها راه تقویت این سازمان را تبدیل آن به وزارتخانه می‌دانید؟

این سازمان در گذشته با نام سازمان جهانگردی زیرمجموعه (یکی از معاونت‌ها) وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. در دوره‌ای بحث تقویت آن مطرح و به معاونت رئیس‌جمهور تبدیل شد. اما در عمل شاهد بودیم که تبدیل آن به معاونت رئیس‌جمهور هم موجب بهبود کیفی عملکرد آن نشد؛ چون به هیچ کس پاسخگو نبود.

چه شد که حالا و در این دوره این طرح مطرح و پیگیری شد؟

زمانی که این طرح را پیشنهاد کردم، همزمان شد با مدیریت آقای سلطانی‌فر در سازمان میراث فرهنگی و ایشان از ما خواست مدتی دست نگه داریم تا عملکرد ایشان را در سازمان ببینیم و البته مدیریت خوب وی نیز باعث بهبود شرایط سازمان میراث فرهنگی و انصراف ما از پیگیری این طرح شد. اما با رفتن ایشان و تغییر دوباره مدیریت این سازمان و نتایج ضعیفی که تاکنون دیده‌ایم، دوباره برآن شدیم تا طرح را در مجلس مطرح کنیم و به نتیجه برسانیم.

فکر می‌کنید اگر سازمان میراث فرهنگی به عنوان یکی از معاونت‌های رئیس‌جمهور به وزارتخانه تبدیل شود، دقیقا چه نتیجه مثبتی حاصل خواهد شد؟

هدف ما این است که سازمانی با این اهمیت را به دست کسی بسپاریم که بتواند از مردم رای اعتماد بگیرد و صلاحیت مدیریت این سازمان را داشته باشد و اگر نتوانست کارش را خوب انجام دهد، نمایندگان مردم بتوانند با سوال و استیضاح رای خود را از وی پس بگیرند. همه اینها در صورتی امکان‌پذیر است که این سازمان به وزارتخانه تبدیل شود و مدیر آن که یک وزیر است، مثل سایر وزیران برنامه ارائه کند و از مجلس رای اعتماد بگیرد. درصورتی که اکنون رئیس سازمان میراث فرهنگی، معاون رئیس‌جمهور است و اگر سوالی درباره این سازمان داشته باشیم، باید مستقیم از رئیس‌جمهور بپرسیم و خود رئیس سازمان به هیچ کس پاسخگو نیست.

اما تبدیل یک سازمان به وزارتخانه بار مالی زیادی را به دولت و کشور تحمیل می‌کند.

به عقیده بنده، نه تنها بار مالی ندارد بلکه از بار مالی آن کاسته هم خواهد شد، زیرا هم‌اکنون این سازمان در همه استان‌ها، اداره کل، نیرو و امکانات دارد و در قالب تبدیل به وزارتخانه، کوچک‌تر خواهد شد.

طرح پیشنهادی شما به مجلس اکنون در چه مرحله‌ای است؟

از آنجا که این طرح را به صورت یک فوریتی مطرح کردیم، احتمالا حدود ده تا 15 روز دیگر در صحن مطرح و رای‌گیری می‌شود و اگر رای بیاورد، برای بررسی می‌رود کمیسیون. اما اگر فوریتش رای نیاورد به صورت عادی در صحن مطرح می‌شود که در این صورت زمان‌بر خواهد بود و شاید رسیدگی به آن چند ماهی طول بکشد.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها